1

Onderwerp: hoeveel cakebeslag voor 26cm vorm

ik ga een 3d taart maken, en op jullie advies met het gebruik van cakebeslag. in het geval van deze taart is een ronde vorm het makkelijskte.
nu is mijn vraag.. hoeveel cakebeslag moet je gebruiken voor een vorm van circa 26 cm?
en verdubbel je dan de baktijd? normaal moet 1 cake al 1 uur in de oven...verdubbelen lijkt me wel mega lang.

en maakt het voor een 3d taart nog uit wat voor soort vulling je gebruikt? ivm stevigheid?

2

Re: hoeveel cakebeslag voor 26cm vorm

Kijk eens in de tabellen, daar vind je hoeveel beslag je moet gebruiken: http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

de bovenstaande tabellen is voor biscuitmix... mijn ervaring is dat cake toch iets anders qua hoeveelheden moet zijn en ook qua baktijd. Ga even zoeken waar ik het had gevonden...

groeten, Bianca
TAART in huis

4

Oh ja sorry, ik had niet goed gelezen  :o

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

5

bij gewoon cakedeeg heb je per liter 3 eieren nodig, dus even door rekenen

Groetjes, Dorothea.

6

@dot: dat vind ik nu juist het lastige eraan, iedere cakebeslag is weer op basis van een ander recept en aantal eieren.

7 Laatst bewerkt door djehr (28-03-2011 21:08)

Omrekenen is vrij eenvoudig. Je neemt het originele recept en kijkt voor welke vorm het is. Je berekent of meet de inhoud van de originele vorm. Dat is je deelcijfer. Vervolgens kijk je naar de vorm die je wilt bakken en berekent of meet daarvan ook de inhoud.

Je deelt het aantal grammen van het originele recept door de inhoudsmaat van de originele vorm en vermenigvuldigt het getal dat je dan krijgt met de inhoud van de nieuwe vorm. Et voilá... je hebt het neiuwe recept.

Hoop dat je het een beetje snapt....
Hieronder een voorbeeld:

Ik gebruik als recept voor een springvorm van 20 cm :
4 eieren (200 gram)
200 gram roomboter
200 gram zelfrijzend bakmeel
200 gram suiker
2 eetlepels melk
snufje zout

De inhoud van mijn 20 cm ( 7cm hoog) vorm is 2,2 liter
Voor een vorm van 26 cm (7 cm hoog) met een inhoud van 3,7 liter gebruik ik:

(4 eieren (200 gram) : 2,2) x 3,7 = 336 gram (iets minder dan 7)
(200 gram roomboter): 2,2) x 3,7 = 336 gram roomboter
(200 gram zelfrijzend bakmeel: 2,2) x 3,7 = 336 gram bakmeel
(200 gram suiker: 2,2) x 3,7 = 336 gram suiker
(20 ml melk : 2,2) x 3,7 = 34 ml melk
snufje zout

Ik bak op 160 graden en dan 60 -75 minuten. Voor een grotere cake zal de baktijd iets langer zijn (maar niet veel, ik denk 5 minuten). Maar dat zal je even moeten checken met een satéprikker.

8

@ desiree: thanxx! die is erg handig. dank u dank :D

9 Laatst bewerkt door djehr (29-03-2011 15:36)

Graag gedaan  :)

Weet je al welk recept je gaat gebruiken? Het recept voor Victoria Sponge Cake van Peggy Porschen vind ik helemaal top. Dat komt redelijk overeen met het recept wat ik eerder opschreef, alleen voegt zij als smaakje suikerstroop toe.Erg lekker  :Y

http://www.youandyourwedding.co.uk/rece … -cake-9727