1

Onderwerp: hulp bij keuze bruidtaart nodig

Hallo allemaal.
Al weer een tijdje geleden zocht ik iemand van hier die onze bruidstaart zou kunnen maken. Maar bij onze locatie hebben ze een (helaas) een vaste bakker in arm genomen die dan de bruidstaart zal gaan maken. Natuurlijk kunnen we wel iemand anders inschakelen, maar dat loopt nogal in de papieren.
Wat ik jammer vind is dat het me allemaal zo onduidelijk is. Voor het ontwerp ben ik al langs geweest en dat is allemaal prima, maar nu nog de smaak. Het belangrijkste!
Het enige wat de bakker zegt is dat van alles mogelijk is. Maar ja, ik als taartenbak-leek heb dan nog geen idee. Ik heb dus wat vragen, in de hoop dat jullie daar een antwoord op hebben. Dan kan ik de volgende keer precies zeggen wat we graag willen..

We hebben 2 stukjes geproefd. 1 was een slagroomtaart en de andere traditionele bruidstaart. Volgens mij zonder toevoegingen, maar wel erg zoet allebei. De traditionele had volgens mij echt botercreme, het was wat machtiger/stugger. Dat vonden we wat minder lekker. Dus dachten we.. dan moet het die slagroomvulling maar worden.
Maar het is toch ook lekker om iets van aardbeien of smaken in de vulling te doen? Het was eigenlijk een beetje saai.

Wij zelf houden erg van aarbeien/frambozen/kwarktaart/bavaroise/cake op zich. Kan ik dit zo aangeven of hebben jullie een tip wat precies een goeie combi is?

En wat is het lekkerst om de taart mee af te werken. Ik lees hier over  marsepein en fondant. Wat is het verschil?

Ben benieuwd!

2

Re: hulp bij keuze bruidtaart nodig

Hey hoi,

toen wij trouwden maakte ik nog geen taart, dus ik wist ook niks van fondant/marsepein en smaken enz.
Wij kregen van de bakker als advies om fondant te nemen ipv marsepein omdat de meeste mensen fondant lekkerder vinden. Ik moet zeggen, dit is ook mijn ervaring.

Verschil fondant en marsepein: fondant is een kneedbare suikerpasta die gewoon erg zoet is, marsepein is ook zoet maar is van amandelen gemaakt. (net zoals die sint-snoepgoed enzo) Sommigen vinden dit niet lekker (ik persoonlijk vindt het heerlijk :P )

Qua vulling: lastig. het is erg persoonlijk.
Wij hadden een 3-laagse stapel. Hiervan 2 taarten gevuld met aardbei en 1 met chipolata omdat mij dit zo lekker leek (wij konden niet voorproeven) En de meesten vonden chipolata heerlijk.

Dus ik zou gewoon overwegen wat jullie lekker vinden ('t is jullie dag!) en overleggen met de bakker.

Heel veel succes :thumb:

3

Heel fijn! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja overleggen met de bakker gaan we zeker even doen. Maar het is wel fijn als we al een beetje wegwijs zijn door jullie.

Eigenlijk nog een vraagje wat boven kwam borrelen:

Als mensen zeggen: "Wij hadden een aardbeienvulling", is dat dan ook in lagen? Dus bijvoorbeeld laagje cake, laagje aarbeienvulling, laagje nog iets, laag je nog iets? Of heb je het dan net als bij kwarktaart bijvoorbeeld over 1 laag?

(ik vrees dat ik bridezilla achtige vormen begin aan te nemen. Als ik al zelfs de taart niet uit handen kan geven  :P )

4

Meestal zitten er toch wel 2 (of meer) lagen in een taart. Het kunnen twee dezelfde lagen vulling zijn (dus 2x aardbei) maar je kunt ook voor twee verschillende vullingen kiezen.