Spannend he, Doessie... De eerste is altijd speciaal!
Eerste tip: adem in - adem uit
Het moet leuk zijn (en blijven) dus niet stressen als het niet hoeft
Botercreme heb je in verschillende varianten en smaken. Kijk maar 'es bij de recepten daar staan er heel wat. Ik leg hier een hele simpele uit maar je kan natuurlijk maken wat je wilt.
Stel je hebt een cake/kapsel/biscuit gebakken van 24 cm rond. Da's de grootte van een standaard springvorm...
Dijkje BC 1:1
Om een dijkje te spuiten die de vulling in de taart moet houden maar je een hele stevige botercreme. De verhouding is hier 1:1, dat wil zeggen 1 deel boter en een deel poedersuiker en eventueel een lekker smaakje erdoor (van Baukje ofzo, weet niet wat jij allemaal in huis hebt).
Je gebruikt dan 1 pakje boter (roomboter of Wajang of Blueband... een boter die JIJ lekker vindt). Da's dan 250 gr boter en daar doe je 250 gr poedersuiker bij en het smaakje. Maak het wat soepeler met enkele lepels water. Heel goed mixen zodat het lekker luchtig wordt. Dit neemt zeker 5 tot 10 minuten op de hoogste mixerstand. Begin heel rustig anders wordt het mistig in de keuken van de poedersuiker
Afsmeren BC 1:1 - Zelfde botercreme van hierboven
Vullen
Dat kan met heel veel verschillende zaken. Bijvoorbeeld jouw lievelingsjam of klein gesneden goed uitgelekte perziken uit blik, of een mona toetje of.... Tja. Er kan zooooo veeel. Ook met BC maar als je dat nog niet eerder hebt gemaakt dan zou ik je aanraden om voor de eerste keer voor bijvoorbeeld de jam of de vruchtjes te gaan. Proef van de BC die je gebruikt voor het afsmeren en het dijkje. Experimenteer met andere BC's...
Ben je zo een beetje op weg? Of heb ik je nu alleen maar in verwarring gebracht?
Groetjes
Met zoete groet! Akire