1

Onderwerp: Vraagje over botercreme

Ik heb gisteren m'n eerste baksel gebakken en wil deze vandaag gaan vullen en bekleden/decoreren.
Nu heb wel een paar kleine vraagjes;

De botercreme om het kapsel mee af te smeren is andere dan de botercreme die je tussen de lagen doet toch?

Met welke boter maak je de botercreme? (roomboter?)

Het dijkje van botercreme, is dit dezelfde botercreme als waar je mee afsmeert of die als vulling?

Sorry voor de vragen, maar het is de eerste keer, dus stiekem ook een beetje spannend!

Bedankt alvast!

2

Re: Vraagje over botercreme

Botercrème om mee af te smeren én om dijkjes te spuiten: botercrème 1 op 1, dus 1 deel boter en 1 deel poedersuiker.

Botercrème als vulling: bijvoorbeeld die van de mix waar water in gaat.

Natuurlijk kun je ook 1 op 1 bc gebruiken als vulling, maar de meesten ervaren dit als NIET lekker!

Ik gebruik altijd roomboter voor de 1:1.

Jacqueline

3 Laatst bewerkt door Akire (23-03-2011 08:53)

Spannend he, Doessie... De eerste is altijd speciaal!

Eerste tip: adem in - adem uit  :Y
Het moet leuk zijn (en blijven) dus niet stressen als het niet hoeft  ;)

Botercreme heb je in verschillende varianten en smaken. Kijk maar 'es bij de recepten daar staan er heel wat. Ik leg hier een hele simpele uit maar je kan natuurlijk maken wat je wilt.

Stel je hebt een cake/kapsel/biscuit gebakken van 24 cm rond. Da's de grootte van een standaard springvorm...

Dijkje BC 1:1
Om een dijkje te spuiten die de vulling in de taart moet houden maar je een hele stevige botercreme. De verhouding is hier 1:1, dat wil zeggen 1 deel boter en een deel poedersuiker en eventueel een lekker smaakje erdoor (van Baukje ofzo, weet niet wat jij allemaal in huis hebt).
Je gebruikt dan 1 pakje boter (roomboter of Wajang of Blueband... een boter die JIJ lekker vindt). Da's dan 250 gr boter en daar doe je 250 gr poedersuiker bij en het smaakje. Maak het wat soepeler met enkele lepels water. Heel goed mixen zodat het lekker luchtig wordt. Dit neemt zeker 5 tot 10 minuten op de hoogste mixerstand. Begin heel rustig anders wordt het mistig in de keuken van de poedersuiker  :D

Afsmeren BC 1:1 - Zelfde botercreme van hierboven

Vullen
Dat kan met heel veel verschillende zaken. Bijvoorbeeld jouw lievelingsjam of klein gesneden goed uitgelekte perziken uit blik, of een mona toetje of.... Tja. Er kan zooooo veeel. Ook met BC maar als je dat nog niet eerder hebt gemaakt dan zou ik je aanraden om voor de eerste keer voor bijvoorbeeld de jam of de vruchtjes te gaan. Proef van de BC die je gebruikt voor het afsmeren en het dijkje. Experimenteer met andere BC's...

Ben je zo een beetje op weg? Of heb ik je nu alleen maar in verwarring gebracht?

Groetjes

Met zoete groet! Akire

4

Akire schreef:

Spannend he, Doessie... De eerste is altijd speciaal!

Eerste tip: adem in - adem uit  :Y
Het moet leuk zijn (en blijven) dus niet stressen als het niet hoeft  ;)

Botercreme heb je in verschillende varianten en smaken. Kijk maar 'es bij de recepten daar staan er heel wat. Ik leg hier een hele simpele uit maar je kan natuurlijk maken wat je wilt.

Stel je hebt een cake/kapsel/biscuit gebakken van 24 cm rond. Da's de grootte van een standaard springvorm...

Dijkje BC 1:1
Om een dijkje te spuiten die de vulling in de taart moet houden maar je een hele stevige botercreme. De verhouding is hier 1:1, dat wil zeggen 1 deel boter en een deel poedersuiker en eventueel een lekker smaakje erdoor (van Baukje ofzo, weet niet wat jij allemaal in huis hebt).
Je gebruikt dan 1 pakje boter (roomboter of Wajang of Blueband... een boter die JIJ lekker vindt). Da's dan 250 gr boter en daar doe je 250 gr poedersuiker bij en het smaakje. Maak het wat soepeler met enkele lepels water. Heel goed mixen zodat het lekker luchtig wordt. Dit neemt zeker 5 tot 10 minuten op de hoogste mixerstand. Begin heel rustig anders wordt het mistig in de keuken van de poedersuiker  :D

Afsmeren BC 1:1 - Zelfde botercreme van hierboven

Vullen
Dat kan met heel veel verschillende zaken. Bijvoorbeeld jouw lievelingsjam of klein gesneden goed uitgelekte perziken uit blik, of een mona toetje of.... Tja. Er kan zooooo veeel. Ook met BC maar als je dat nog niet eerder hebt gemaakt dan zou ik je aanraden om voor de eerste keer voor bijvoorbeeld de jam of de vruchtjes te gaan. Proef van de BC die je gebruikt voor het afsmeren en het dijkje. Experimenteer met andere BC's...

Ben je zo een beetje op weg? Of heb ik je nu alleen maar in verwarring gebracht?

Groetjes

Ik wil even wat vragen.  De eerste keer heb ik bc gemaakt met de mix uit de webwinkel. Daar moet een beetje water in. Mijn fondant ging een beetje smelten en ik ging er vanuit dat dat door het water kwam. Daarna heb ik alleen nog maar de 1-2-3 bc gemaakt. Erg lekker, maar best wel veel werk. Nu lees ik hier al een paar x dat jullie bc maken van 1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker. Klinkt een stuk makkelijker. Jij zegt nog een beetje water toevoegen, maar dat durf ik niet meer met het oog op smelten. Dus je kan echt bc maken met roomboter en poedersuiker?? Eventueel met een smaakje er door heen. Ik ga het de volgende x uitproberen.

5 Laatst bewerkt door riannebianca (25-03-2011 20:19)

ik maak mijn botercreme om af te smeren zonder water!
dus gewoon 1:1 en eventueel een smaakje, maar meestal smeer ik af zonder smaakje!
en als je lang mixt, ik doe meestal 20minuten.. dan wordt ie erg smeuig en goed smeerbaar!

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

6

riannebianca schreef:

ik maak mijn botercreme om af te smeren zonder water!
dus gewoon 1:1 en eventueel een smaakje, maar meestal smeer ik af zonder smaakje!
en als je lang mixt, ik doe meestal 20minuten.. dan wordt ie erg smeuig en goed smeerbaar!

same here  :Y

7

ik vul en smeer af met botercrememix van funcakes.
ik zou em alleen wat steviger willen, moet je dan meer boter gebruiken?

want ik had gister een taartje gemaakt voor de visite vandaag..... maar die had ik dus gevuld met botercreme, en ik zou em even verplaatsen...hele taart scheef! :s de botercreme was te zacht....het was hier 25 graden binnen.

Wat is dan de beste oplossing?

ik wil wel de meringue botercreme maken, maar snap er niks van met dat eiwit. (ik heb eiwitpoeder, dat hoef je toch niet warm te maken?

Groetjes Christa!

8 Laatst bewerkt door yvonnevantilburg (09-06-2011 07:49)

@Christa163: ik kan je jammer genoeg niet helpen, want ben zelf nog maar een beginneling.

Ik ga dus dit weekend ook voor het eerst eens een poging doen.
Ik ga een heel klein taartje bakken (springvormpje van 15cm) en dit opvullen met tobleronemousse.
Bij tobleronemousse moet je dus ook een dijkje maken van 1-1 botercreme? En de hele taart daar ook (dun?) mee insmeren zodat fondant goed blijft plakken?
Heb ik het zo goed begrepen?  :) Wordt je taart zo eigenlijk niet heel zwaar en machtig?

En jullie zeggen daar ook iets van smaakjes.. Kan je dan bijvoorbeeld (voor het afsmeren en het dijkje) ook een geprakte banaan door de botercreme doen of is dit alleen geschikt voor te vulllen?

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

Christa163 schreef:

ik vul en smeer af met botercrememix van funcakes.
ik zou em alleen wat steviger willen, moet je dan meer boter gebruiken?

want ik had gister een taartje gemaakt voor de visite vandaag..... maar die had ik dus gevuld met botercreme, en ik zou em even verplaatsen...hele taart scheef! :s de botercreme was te zacht....het was hier 25 graden binnen.

Wat is dan de beste oplossing?

ik wil wel de meringue botercreme maken, maar snap er niks van met dat eiwit. (ik heb eiwitpoeder, dat hoef je toch niet warm te maken?

Ja, ook met eiwitpoeder moet je het au bain marie verwarmen.
Dat is omdat de suiker moet smelten door de warmte.

De eiwitpoeder laat je een uurtje staan met water (6 gram met 30 ml water is één eiwit, kijk even op het etiket)
Het si gewoon een vervanger voor vers eiwit.

Groetjes Karine

10

ik gebruik overal de zelfde bc voor namelijk met gele room

Ik gebruik de Wilton decoratie icing of mbc 1:2:2,5.
1:1 roomboter en poedersuiker vind ik echt niet lekker :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/