1

Onderwerp: [feedback] Meest mislukte taart ever (leger taart)

Hoe meer taarten ik maak hoe meer er mis lijkt te gaan.  :nooo

Ik doe dit puur voor de lol, ben net begonnen en doe ook niet in opdracht. Dit taartje heb ik gemaakt voor mijn neefje omdat hij jarig is.

Even een paar vragen:

Het biscuit is weer eens ingezakt. Heb het basisbiscuit recept gebruikt, de temperatuur heel langzaam laten oplopen en deze niet boven de 170 graden laten uitkomen. Toch gaat het biscuit hard rijzen en zodra hij klaar is zakt het in. Het midden van de taart zakt in en de zijkanten lopen dan schuin af. Wat doe ik fout?

Het bekleden lukt me ook steeds minder. De eerste taart die ik beklede was op een workshop en tot nu toe is dat de beste taart die ik heb bekleed.
Ik blijf maar kreukels houden en scheurtjes kan ik bijna niet voorkomen. Ik bekleed met marsepein, zal fondant beter werken?

En ik heb ook voor het eerst royal icing gebruikt. (mix van funcakes) Ik heb de verhouding aangehouden maar het bleef pap, ik heb langzaam wat poeder toegevoegd maar het bleef pap. Mijn bedoeling was om een mooi randje te maken om de kreukels de camoufleren helaas is het alleen maar erger geworden.

Kortom, het was een frustrerend avondje  :D  Ik heb geen alfabet uitstekers dus alle letters heb ik met de losse hand uitgesneden en die vervolgens tig keer laten vallen zodat ik weer opnieuw kon beginnen. Ook de sterren vastplakken was drama omdat het glazuur wat ik gebruikte te dun bleek en uitliep.
Het boetseren (wat mijn vriend heeft gedaan) viel hem tegen, de fondant ging barsten en ziet er niet mooi meer uit.

Tot slot de foto's:

http://i824.photobucket.com/albums/zz165/Charlotte35/Toontaart1.jpg
http://i824.photobucket.com/albums/zz165/Charlotte35/toontaart2.jpg
http://i824.photobucket.com/albums/zz165/Charlotte35/toontaart3.jpg
http://i824.photobucket.com/albums/zz165/Charlotte35/toontaart4.jpg

2

Re: [feedback] Meest mislukte taart ever (leger taart)

hij is wel leuk! je marmereffect is goed gelukt. ik vind het bandenspoor ook erg leuk erbij!

ik heb ook de RI van de webshop en begin altijd (de 3 keren dat ik er mee gewerkt heb) met veel minder water dan aangegeven en doe dan steeds een lepeltje erbij....

was de fondant misschien droog geworden? had je vriend er wat crisco doorheen gedaan?

3

Bij de royal icing hoeft maar een klein beetje water, misschien verkeerd afgelezen van de maatbeker? Normaliter wordt het echt een dikke pasta.
Ik vind het leger effect erg mooi en ook het bandenspoor vond ik goed gevonden.
Komt wel goed met je!

4

Hoi,

Ik heb idd de mix van funcakes (royal icing) en er ging zeker een half uur voorbij voordat ik stevige icing had....en flink wat poedersuiker......
Gewoon poedersuiker toevoegen tot dat je denk: nou blijft het staan zoals ik het wil.
Ik doe dat gewoon met me handmixer, heeeel voorzichtig, als ie vast loopt is ie stuk.

Verder vind ik je taart goed gelukt.
Ik bak trouwens 160 graden constant, hetelucht, voor een taart van 25cm bak ik zeker 40 minuten. Ik laat nooit de temp oplopen...

Groetjes Christa!

5

Snap je frustratie... maar zoals gezegd niet alles ging mis. Het eindresultaat is mooi!

Fondant dat scheurtje of kraakjes vertoond... opnieuw kneden met wat Crisco en het is weer soepel en mooi  ;) Alleen als fondant te oud is valt het niet meer met Crisco te redden maar in de meeste gevallen wel. Da's mooi toch? Handig om te weten voor de volgende keer  :Y

Met zoete groet! Akire

6

Christa163 schreef:

Hoi,

Ik heb idd de mix van funcakes (royal icing) en er ging zeker een half uur voorbij voordat ik stevige icing had....en flink wat poedersuiker......
Gewoon poedersuiker toevoegen tot dat je denk: nou blijft het staan zoals ik het wil.
Ik doe dat gewoon met me handmixer, heeeel voorzichtig, als ie vast loopt is ie stuk.

Verder vind ik je taart goed gelukt.
Ik bak trouwens 160 graden constant, hetelucht, voor een taart van 25cm bak ik zeker 40 minuten. Ik laat nooit de temp oplopen...

Heb hier een pak RI van Fun Cakes voor me en daar staat op dat er per pak (1kg) 120 ml water nodig is. Dat is ongeveer een kleine beker, of iets meer dan een halve mok.
Je hoeft helemaal geen poedersuiker toe te voegen.... :think:

Of hebben jullie dan iets heel anders voor je en heb ik het helemaal mis...?

7 Laatst bewerkt door Sandra-lala (22-03-2011 23:21)

Charlotte75 schreef:

Hoe meer taarten ik maak hoe meer er mis lijkt te gaan.  :nooo

Ik doe dit puur voor de lol, ben net begonnen en doe ook niet in opdracht. Dit taartje heb ik gemaakt voor mijn neefje omdat hij jarig is.

Om te beginnen een compliment: je taart ziet er (even afgezien van het groene modder/icing-randje) gewoon gaaf uit, Je camovlekken zijn top en je ontwerp is leuk met die tank.

Ten 2e schrijf je zelf; ik doe dit puur voor de lol. Blijf alsjeblieft de lol ervan inzien. Het is een leuke hobby en we zijn niet allemaal in één keer een professional en dat hoeft ook helemaal niet.

Als 3e: we zitten zelf een paar uur met ons neus bovenop die taart en zien ieder scheurtje, elk foutje. Ik denk dat je neef blij is met een taart die speciaal met liefde voor hem gemaakt is.
De ontvangers zien de foutjes en scheurtjes vaak niet eens.

Als 4e misschien wat tips; Marsepein en fondant gaan scheurtjes geven als het te droog is, of nog niet soepel genoeg. Je moet het dus goed doorkneden en je handen een beetje vettig maken met b.v. wat crisco (niet te veel).
Als je de taart hebt doorgesneden en gevuld smeer je 'm af met botercreme en daar kun je ook nog wat oneffenheden mee weghalen.
Zet 'm dan even een half uurtje in de koelkast zodat je botercreme weer stijf wordt en bekleed 'm dan met marsepein of fondant.
Ik vond het in het begin soms ook moeilijk en als het dan tegenzit word je moe en lijkt niks meer te lukken.
Ik ben toen per taart een planning gaan maken en doe niet meer altijd alles op 1 dag. Het boetseren van de letters en je tankje kun je gerust een aantal dagen ervoor doen en het in een bakje luchtdicht bewaren.
Ik ben ook nog maar een beginneling en vind hier zoveel hulp en tips.
het forum staat er vol mee dus je kunt bij 'zoeken' ook een heleboel info vinden.

Kop op en veel succes met je taart!

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

8

Ri : volgens mij heb je er veel te veel water bij gedaan.  Begin altijd met een beetje water en doe er echt maar een klein beetje per keer bij. Ri kan je ook met poedersuiker maken. En als je van de mix gebruikt en hij is te lopend kan je er inderdaad poedersuiker bij doen.
Blijf plezier houden aan het taarten en sommige fouten zie jij alleen en ziet de ontvanger helemaal niet. Ik vind trouwens je camouflagekleuren heel goed gelukt. en de tank is misscien wat gescheurd maar het is toch overduidelijk een tank dus dat is toch goed gegaan! Blijven proberen!

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

9 Laatst bewerkt door Carien (23-03-2011 00:08)

Je neefje springt een gat in de lucht, zo mooi is z'n taart geworden :Y .
Niet te streng zijn voor jezelf :nooo .
Bedenk dat andere mensen niet al die prachtige taarten zien die hier voorbij komen.

Zo, da's dat :D

Ik maakte ook eerst m'n biscuit zelf, zonder mix, maar bleef hetzelfde verhaal houden als jij beschrijft :s . Op den duur zeer frustrerend :rolleyes:  en je wil je bakblikken allemaal wel wegmikken :Y . Ik ben toch maar overgestapt op de mix en zowaar, nooooooit meer problemen (bij 150 constant hetelucht). Waar het aan ligt??  :think: Geen idee, maar ik heb er wel weer lol in en ze smaken heerlijk :Y

Andere tips heb je allemaal al gekregen, dus..wees niet te streng voor jezelf!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

10

als je kapsel inzakt in de oven, staat vaak je temperatuur te hoog. Wat voor soort oven heb je? Thuis heb ik een hete lucht, hoger dan 160 graden hoef ik niet te gaan. Ik bak ook wel eens bij mn moeder en daar bak ik op 140 graden, hoger gaat echt mis. Geeft je oven sowieso wel de jusite temperatuur aan? Even testen met een oventhermometer (blokker)

de RI mix, moet je idd aanmaken zoals staat aangegeven (voordat je een deel van de zak gaat gebruiken, bijv 100gram mix plus 12ml water, eerst de gehele zak leeggieten, rustig mengen en dan het overbodige deel in een pot/bak oid doen. dit is omdat de mix soms niet goed gemixt in de zak zit) maar goed, als je het dus aan hebt gemaakt, en je vind het te dun, dan poedersuiker toevoegen, wil je stijve icing, dan dus veel poedersuiker toevoegen.

fondant werkt niet beter als marsepein, het gaat om de techniek. Kommetje van je hand maken en glad strijken die boel. Plooien omhoog halen en glad strijken. Helemaal tot onderaan.

ik vind trouwens je bandenspoor echt heel erg gaaf bedacht!!

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11 Laatst bewerkt door inge h (23-03-2011 08:08)

geen technische tips van mij maar ik vind 'm leuk hoor
je marmer effect is top en dat bandenspoor erop  :thumb:
gewoon doorgaan, op naar de volgende taart ;)

~enthousiast hobbyist ~
Heeft iemand het recept om tijd te bakken al gevonden?????

12

Leuk taartje !!

Nog een tip... Je kunt ook plakken met water. Gebruik alleen wel een kwastje en niet te veel water anders krijg je vlekken op je taart. Alleen als je grote/zware dingen gaat plakken kun je beter RI gebruiken.

Ga zo door(met veel plezier) !!

Liefs van Christel
www.taartvanchris.hyves.nl

13

genoeg tips gehad van de dames dacht ik zo, wil je alleen ff een hart onder de riem steken. Er zijn ook veel dingen goed gegaan en zien er mooi uit. Hoop dat je toch het plezier blijft houden om verder te gaan en te leren van deze taart.

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

Ik vind het toch knap hoor, dat tankje, zou het zelf niet kunnen. En dat bandspoor is echt heel leuk!

Wat de biscuitcake betreft: ik gebruik bloem, eieren en suiker en een beetje gekookt water. Gaat nooit fout. Bakken doe ik op 175 graden en zo'n drie kwartier in de hete lucht oven. Moest in het begin ook even expirimenteren met de baktijden, want niet iedere oven is hetzelfde, Maar nu gaat ie altijd goed!

elke gelegenheid verdient een taart!
http://www.ritaart.nl

15

Je herkent meteen dat het een legertaart is hoor! Superleuk ontwerp en heel mooi gemarmerd met die vlekken, ik vind het echt knap.

Eigenlijk heb ik aan tips niet veel meer toe te voegen. Ik werk ook met marsepein en kneed het altijd heel goed door totdat het een beetje warm en soepel is. Als de taart in de koelkast wat harder en steviger is geworden werk ik eventuele scheurtjes na afloop nog weg door er met een klein tooltje ofzo overheen te strijken/wrijven zodat het oppervlak weer wat gladder is.
Ik plak ook alleen met water, zware dingen met eetbare lijm (water met tylose).

Ik bak ook zelf biscuit en bij mij zakt hij altijd wel een beetje in in het midden. Dat los ik op door de buitenste randjes aan de bovenkant (die dus de onderkant worden als ik de taart ga maken) wat weg te snijden zodat het oppervlak wat vlakker wordt.

Maar wees vooral niet te streng voor jezelf, want het is eigenlijk best een hele leuke taart geworden! Je ziet zelf vaak de meest kleine dingetjes die je anders in je hoofd had, maar vaak zien andere mensen dat niet eens! En daarnaast, in het strijdveld is ook niet alles even netjes toch. Dat robuuste hoort ook wel een beetje bij het onderwerp.

A colourful cake for a colourful day!
www.colourfulcakes.nl

16

Betere tips dan die hierboven heb ik niet.

Maar wat ik je wel wil laten weten:
Mijn zoontje is binnenkort jarig (6) en mag dan een taart kiezen.
Na veel denkwerk wou hij sinds enkele weken een schatkist met draak.
Maar nu heeft hij uw taart gezien en zei: "Wow wat cool :lol: , een echte taart van het leger. Mama kan jij dat ook maken?"

Heb hem dus opgeslagen (hopelijk vind je het niet erg) want de schatkist hoeft niet meer.

Als dat geen compliment is voor uw taart  :thumb:

17

ik heb zelf nog maar een taart of 7 gemaakt,en kan alleen maar zeggen dat ik dit een superleuke jongenstaart vind :thumb:
Echt waar,mijn zoontje zou zelf ook superblij zijn met deze taart zegt hij (hij is bijna 11),dus dat komt wel goed

je mag altijd een kijkje nemen op mijn blog:
http://mamasstekkie.blogspot.com/

18 Laatst bewerkt door Charlotte75 (23-03-2011 18:07)

Wow, wat een reacties.
Heel erg bedankt voor de opbeurende woorden! Ik weet dat het erbij hoort, dat je af en toe een taart verknald en gisteren zat het gewoon niet mee.
Toen ik vanochtend beneden kwam was de zijkant aan het smelten en hingen de witte sterren schots en scheef hahahahah. Mijn neefje was er ondanks alles reuze blij mee en hij smaakte heerlijk.

Ontzettend bedankt voor alle tips, ik heb er echt wat aan en zie al verbeter punten. Crisco heb ik niet en ga ik meteen aanschaffen.
Wat mijn oven betreft, ik heb een kleine combi magnetron van een jaar of 10 oud. Ik zal de oven thermometer van mijn moeder eens lenen om te kijken wat de werkelijke temperatuur is.

Op naar de volgende taart!

19

That's the spirit  :thumb:

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

20

Ik denk dat het tipje van tirza van de oventhermometer het beste is. De temperatuur die de oven aangeeft is heel vaak onjuist, dat geldt vooral als je hete lucht gebruikt. In dat geval kan je hem vaak al om te beginnen 20 graden lager zetten.
Koop zo'n ding, ze zijn niet duur en iedere cent waard!

21

Welke fondant/marsepein gebruik je??
Ik had ook veel last van scheurtjes met het fondant van funcakes, maar nu heb ik de emmers van 5 kilo van bakels helemaal super, geen scheurtjes meer en smaakt heerlijk!

Desondanks hartstikke mooie tijd en ik zie die scheurtjes niet hoor!

Groetjes Diny

22

huh tijd... ik bedoel natuurlijk taart:)

23

Er zijn misschien wat schoonheidsfoutjes, maar verder.....
SUPER LEUK!!!!!

Echt waar! Ik vind m heel leuk geworden! Je neefje zal er superblij mee zijn!

gewoon doorgaan en niet te streng zijn voor jezelf!

24

Ik vind het ook best een leuke taart geworden, alleen wat spijtig van die rand vanonder.

Misschien nog een kleine tip mbt het maken van de ri: als je water toevoegt kun je dit best wegen ipv te meten, dat is veel nauwkeuriger.

Nog veel bakplezier verder, dat is uiteindelijk toch de bedoeling hé :Y