1

Onderwerp: 2x bekleden ala Peggy Porschen??

Afgelopen weekend heb ik 2 boeken gekocht van Peggy Porschen omdat er nu eenmaal prachtige taarten en koekjes in staan.

Het viel me op dat zij haar taarten bekleed met eerst een laag marsepein en daar overheen een laag fondant.
Ze gebruikt naar mijn begrippen ook vrij dikke lagen en omdat ik zelf altijd maar 1 laag gebruik vroeg ik mij af of er hier baksters zijn die het wel op haar manier doen en wat het voordeel daarvan is.
Mij lijkt het me wat te machtig/veel van het goede (kwestie van smaak natuurlijk) maar aan de andere kant zijn mijn taarten ook nog niet voor de helft zo strak dus kan nog een boel leren :lol:

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

2

Re: 2x bekleden ala Peggy Porschen??

Volgens mij gebruikt Miss Pebble deze techniek ook...
Haar taarten zijn altijd superstrak.
Mij lijkt het ook wat teveel, maar ieder zijn smaak. En je mag natuurlijk altijd wat laten staan.

3

Tja... een dikke onderlaag (ganache of marsepein) geeft een heel strak uiterlijk! De "korst" op je gebaksbordje laten liggen is dan wel heel gewoon  :D

In US/CANADA gebruiken ze heel veel crème (een centimeter of 2 tot 3). Tja, da's ook niet mijn smaak...

T'is dan ook wel wat er gewoon is in een bepaald land  :D

Met zoete groet! Akire

4

Ik heb het ook wel eens gedaan :Y Wordt het inderdaad superstrak van! :thumb: Ik doe dan wel vrij dunne laagjes, maar samen wordt het dan toch nog wel vrij dik, daar moet je wel rekening mee houden.
In Engeland is het niet ongebruikelijk om 5mm marsepein PLUS 5 mm fondant te doen, da's mij iets teveel van het goede, :+, maar ja, dan gaat het  vaak om fruitcake, afgesmeerd met abrikozenjam, en dat blijft anders erg bobbelig. :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

5

Akire schreef:

Tja... een dikke onderlaag (ganache of marsepein) geeft een heel strak uiterlijk! De "korst" op je gebaksbordje laten liggen is dan wel heel gewoon  :D

In US/CANADA gebruiken ze heel veel crème (een centimeter of 2 tot 3). Tja, da's ook niet mijn smaak...

T'is dan ook wel wat er gewoon is in een bepaald land  :D

Ja in de USA gebruiken ze enorm veel botercreme die lagen zijn idd met gemak 3 cm dik....

Leuk om te lezen dat het gewoon is om de korst vervolgens te laten liggen. Ben ik weer te Hollands natuurlijk.....ZONDE 2 dure lagen die niet eens opgegeten worden :lol:

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

6

Sandra-lala schreef:

Ja in de USA gebruiken ze enorm veel botercreme die lagen zijn idd met gemak 3 cm dik....

Leuk om te lezen dat het gewoon is om de korst vervolgens te laten liggen. Ben ik weer te Hollands natuurlijk.....ZONDE 2 dure lagen die niet eens opgegeten worden :lol:

Ach, ze hebben aan de andere kant van de plas zelf een gezegde hiervoor

One part for the eye and one part for the hart.

Wat zoveel wil zeggen als de buitenkant is voor het mooi, de binnenkant voor het lekker.  :+

Met zoete groet! Akire

7

MMM ga morgen een verjaarstaart voor mezelf maken ( mag ook wel eens vond ik) Ik geloof dat ik dit toch eens ga uitproberen, die dikke laag botercreme laten ze ook altijd liggen, behalve als het moccacreme is.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

8

en, hoe is het gegaan met 2 lagen bekleden?

Beauty is in the eye of the beholder...

9 Laatst bewerkt door Ottolien (13-05-2011 14:10)

Adrienne schreef:

In Engeland is het niet ongebruikelijk om 5mm marsepein PLUS 5 mm fondant te doen, da's mij iets teveel van het goede, :+, maar ja, dan gaat het  vaak om fruitcake, afgesmeerd met abrikozenjam, en dat blijft anders erg bobbelig. :)

En weet je wat dan heel leuk is. Als je daar een taart mag maken voor je neefje. Alle kids al een beetje tegen de taart opzien en al vele keren vragen of ze de "icing" mogen laten liggen.
En dan eten ze alles op en willen ze nog meer :+  :+

Dat was zo kicken :Y

Maar net wat iedereen zegt. Je taart wordt er strakker van, maar zeker niet lekkerder.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

10

Vond het een ramp  :o Heb de tweede laag er weer afgetrokken, waarschijnlijk niet goed de onderste laag vochtig gemaakt maar heb de eerste laag toch mooi strak kunnen krijgen en nee geloof niet dat ik dit nog eens doe.

Lekker doorbakken dan word ik steeds beter!

11

En mij lijkt het ronduit vies ook nog, zo'n dikke laag.... een dunne laag is heerlijk om op te eten, dus waarom mezelf pesten? :s

Beauty is in the eye of the beholder...

12

als ik witte taarten maak, en mensen willen marsepein, hebben ze pech want dan gaat er bij mij toch ook echt nog een laagje fondant overheen. NATUURLIJK geen 5mm dik, het kan toch ook veel dunner.
Ik rol dunner uit dan dat ik normaal bekleedt, mensen vindne het heerlijk, het is te vergelijken met marsefond.
Ik maak overigens de marsepein niet nat oid voordta ik er fondant op doe. De taart staat ondertussen in de koelkast, ik rol de fondant uit, en met de condens die dan ontstaat doordat je de taart uit de koelkast haalt, plakt het goed genoeg. Je kunt het trouwens ook nog makkelijk eraf halen. Afgelopen week had ik eerst te klein uitgerold, lap eraf, nog een keer, lap erop, toen kwam ik erachter dat er relief in moest, lap eraf weer uitrollen etc. Gaat prima :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

Ik heb van de week een ajax taart gemaakt en heb hem toen ook 2x bekleed om hem mooi strak te krijgen niet te laten doorschijnen. Voor degene voor wie ik hem heb gemaakt vonden het erg lekker ik vond het persoonlijk ook wel wat dik ookal had ik het dun uitgerold