1

Onderwerp: croissantdeeg?

Hai

ik heb even een vraagje.Ik ben dol op koffiebroodjes bij de bakker vandaan..nu vroeg ik me af heeft iemand hier een recept van ? die niet zo gauw mislukt  :o
ik geloof dat het met gist/croissant deeg word gemaakt. heeft iemand een goed recept?

groetjes

2

Re: croissantdeeg?

je kan het met bladerdeeg maken.  Er bestaat ook zo iets als een gist/bladerdeeg. dat is wel bewerkelijk en niet zo gemakkelijk. Heb het recept, maar kan nu niet in ùijn boeken kijken (dan maak ik mijn kindjes wakker). Stuur mij anders een mailtje dan vergeet ik het morgen niet door te geven.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

De kunst met dat soort dingen is dat je tijd moet nemen....
Dus echt goed laten rusten tussendoor, goed je toeren draaien etc en dat wordt het vanzelf lekker.... maar het vergt wel wat oefening dus niet gelijk opgeven als het de eerste keer niet helemaal naar je zin is. Ik maak altijd de ene dag het deeg op mijn gemak en de volgende dag ga ik pas bakken...

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

4

Oh dat vind ik ook wel erg leuk. Ik lees even mee of iemand recept heeft.

5

Ik heb wel recepten maar die komen allemaal uit de bakkerij.
En worden via de rijskast gemaakt, weet niet of je dit thuis gaat lukken maar mocht je recepten willen hebben moet je maar even mailen

Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

6 Laatst bewerkt door SHaak (21-03-2011 16:55)

ik pak even het boek erbij , daar staat het recept in van croissantdeeg!!!

125 gram kwark met
4 el melk ,
1 ei,
4 el olie,
1 tl zout mengen met
300 gram bloem met 1 pakje bakpoeder mengen, zeven ,

de helft ervan door de kwark roeren,
de andere helft erdoor kneden. het deeg uitrollen, in vierkanten en vervolgens in driehoeken snijden ( diagonaal )

bakken in de oven op 175 - 200 graden ongeveer 20 minuten

Recept komt uit de bak encyclopedie en zou genoeg zijn voor 10 croissants...

Heb het zelf nog niet uitgeprobeerd...

Liefs Samantha

7 Laatst bewerkt door Karinth1 (21-03-2011 22:26)

Ik heb wel een recept voor je. Moet je alleen ff naar de warme bakker voor krokantpoeder/hardbroodpoeder.
1000 gr bloem
20 gr zout
50 gr gist
50 gr basterdsuiker
35 gr krokantpoeder
475gr water niet te koud niet te warm
1 ei

Hier kneed je een deeg van en laten rusten. Dan rol je m uit, tot een rechthoekige plak, en druk je 600g plastische boter (soepel, niet hard niet zacht kleiachtig) over 1 helft van de deegplak. Vouw de andere helft eroverheen, en opnieuw uitrollen tot een grotere plak en in 3en opvouwen. Met plastic afdekken, en kwartier laten rusten. Kwartslag draaien, opnieuw uitrollen en in 3en vouwen. Weer kwartier rust en nogmaals hetzelfde. Daarna rol je hem uit en kun je beginnen aan je croissants. Driehoeken snijden en oprollen.

Zorg voor genoeg rust van het deeg, maar leg hem niet te warm weg tussentijds. Tussentijds mag ie niet te veel rijzen, want het tussentijds rijzen is eigenlijk verspilling van de gist. Rijzen moet ie doen als het als croissant op de plaat ligt,eerder niet. dus leg je deeg niet te warm te rusten.

8

Trouwens, voor deense krakelingen, rol je een plak uit.rechthoek. Ongeveer 8mm bijna 1 cm dik.En dan snij je reepjes van een halve a 1cm breed. Deze krul je op en vorm er een krakeling van. Laten rijzen, als ie is volgerezen dan spuit je geleroom in de gaten. In de. Oven bakken op 220-240 ongeveer 20 minuten. Uit de oven, afkoelen, beetje room ere nog op verse aardbeien voila ...

Ook een variatie, de plak dunner uitrollen.ook rechthoek. Pudding strijken over de hele plak, behalve aan de brede kant boven. Over deze hele breedte 1 cm van de rand af niet strijken met gele room. Dan strooi je rozijnen over de gele room niet te veel maar ook niet te zuinig. Dan begin je aan de bovenkant met oprollen. Daar waar je niet gestreken heb. Elke keer een klein eindje rollen. Niet linksbeginnen en direct naar onder rollen. Klein eindje naar onder en dan de hele breedte geleidelijk oprollen. Ook zorgen dat je het redelijk strak oprolt ( geen luchtbellen ertussen) want anders bakt je vulling eruit. Dan heb je een rol, en die snij je in plakjes van een cm dik. Plat op de plaat leggen op bakpapier. Rijzen, en bakken zelfde als deense luxe.

9

Misschien hier ook iemand een tip over hoe je koffiebroodjes maakt?

10 Laatst bewerkt door Karinth1 (22-03-2011 20:15)

Welke koffiebroodjes bedoel je ik heb er net 2 genoemd. Een koffiebroodje kan een scala aan verschillende broodjes zijn. Denk aan kaneelrollen, rozijnenschnecken, vierkante rozijnenschnecken, chocoladebroodjes, chocolade krullen, pecanootbroodjes, amandelbroodjes ...

Dus omschrijf eens jou koffiebroodje, ik ken ze allemaal

11

ik bedoel de koffiebroodjes met rozijntjes en room en roze glazuur :)

12

Maar wat ik hierboven heb geschreven, dat deeg is een basis voor alles. Het is maar net hoe je hem verwerkt. Snij je repen, dan kun je krakelingen en knopen maken. Als je hem oprolt maak je schnecken, of vlinders als je hem van 2 kanten naar elkaar toe rolt. Als je hem opvouwt krijg je vierkante koffiebroodjes. De roze glazuur smeer je er zelf op. Dat is een afwerking naar eigen invulling. De basis is altijd het zelfde. Toeren, uitrollen, vulling opsmeren. En dan maar net wat je wil.

13

ik heb je het recept gemaild! sorry voor het wachten nog eens.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen