1

Onderwerp: soort taille in kapsel

Hoi,

ik heb het geprobeerd via de zoekmachine, maar daar kon ik het antwoord niet vinden.
Ik bakte mijn kapsel altijd met het biscuitrecept van de site, ging prima, maar mijn kapsel zakte middenin altijd wel in.
Afgelopen weekend voor het eerst de biscuitmix van de shop geprobeerd. Is een blijvertje (lekker snel en manlief vind het biscuit lekkerder). Na het bakken zakt het biscuit niet meer in (dat is dus verbeterd), maar nu zakt het biscuit tijdens het bakken in maar dan aan de zijkant. Het kapsel krijgt een soort van taille, zeg maar. Hoe kan dat?
Ik heb een 10, 20 en 30 cm vorm gemaakt. Allemaal hadden zij dat probleem. Ik heb de vormen tweemaal gebakken. De eerste keer op 170 C (hetelucht) en de tweede keer op 160 C (en toen ook iets korter, want de eerste keer waren ze te bruin). Getest met satestokje, zij waren allemaal gaar.

Kan iemand mij helpen?

2

Re: soort taille in kapsel

ik had dat ook met hete lucht, ben toen een keer op alleen boven en onder warmte gaan bakken (170 graden) en toen was de taille weg  :P
Denk dat het komt dat de hete lucht tegen de zijkant aan slaat, heb ook een keer de tip gelezen om iets voor de ventilator te zetten.
Maar dit bevalt me prima

3

Ik had ook dit probleem maar hij is vandaag dan wel helemaal goed omhoog gekomen (de zijkanten).

Ik heb mijn temp aangepast.
Had een vierkante blik van 20 cm
dus met 5 eieren beslag gemaakt.
Toen 15 min 150 graden
         15 min 160 graden
     en 15 min 175 graden

en ja hoor hij is overal 7 cm hoog!!!

Hier hangt dan ook eindelijk de vlag uit eindelijk een mooie strakke gelijke hoge taart :Y  :D

4

bak je met een bakring of bakvorm? want het wil bij een bakring ook nog wel eens vaker voorkomen...

Groetjes, Dorothea.

5

Sinds afgelopen week bak ik met een bakring, maar ik had ook een kapsel gemaakt in de kleinste pme-vorm (10 cm) en daar gebeurde het ook mee. Zou het ook aan de biscuitmix kunnen liggen, dat ik daar iets niet goed mee doe?

6

met die mix kan eigenlijk weinig fout gaan. Als je eieren goed op kamertemperatuur zijn en je je houd aan de mixtijd moet dat het probleem niet zijn.
Ik heb ook een hetelucht oven maar zet hem altijd alleen op boven- en onderwarmte, 160 C en dan 30 of 35 minuten. Ik controleer overigens nooit met een prikker maar duw altijd zachtjes op de bovenkant, veert het terug dan is ie gaar.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)