riannebianca schreef:ik had dit ook vaak.. maar ik las hier als tip dat je na het invetten/sprayen even met je vinger langs de rand moet gaan om het overtollige vet weg te halen..
en dat werkt echt wel heel goed!!
(snap je hoe ik het bedoel?)
hm ja ik dacht ook al dat het daar misschien aan lag. Ik doe soms ook bakpan insprayen en dan op zijn kop in de gootsteen leggen. De pan ligt dan zeker een minuutje of 10 op zijn kop. Vandaar misschien dat ik het niet altijd heb dat die randen loslaten. Maar ik ga de tip van hierboven zeker uit proberen.
Oh en ik smeer er idd gewoon met beleid overheen. Heel verzichtig. Ik smeer dan het dan gewoon vast. Niet teveel aanzitten en dan zeker een uur in de koelkast. Ik ben altijd van de erg koude taarten voordat ik de marsepein eroverheen doe. Vervolgens haal ik mijn taart uit de koelkast en ga er met een superheet palletmes overheen. Ik zet mijn mes meestal in het kokend water. Bij de randen doe ik dit ook heel voorzichtig. Soms breekt er weleens een stukkie los. Maar dat duw ik gewoon terug. haha.
Hoe dun/dik rol jij je marspein/fondant? Want dat kan ook een oorzaak zijn van geen strakke taarten.
Ik pak ook altijd liever wat extra marsepein bij het uitrollen. Zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb om de taart te bekleden. De maten van hoeveelheden in de tabellen hou ik nooit aan. Daar heb ik niet genoeg aan. Voordat ik dan de marsepein over de taart heen leg meet ik de omvang van de lap marsepein op.
Zo weet ik zeker dat mijn lap groot genoeg is.