1

Onderwerp: randen taart laten los...tips?

als ik biscuit bak en ik gebruik altijd de mix van de shop,
dan heb ik om de een of andere rede dat de rand los laat als ik hem stort....
Hij komt wel mooi heel uit de vorm, maar dan lijkt het net of er lucht onder de hoek tot 2 cm de taart op veel lucht onder zit
en als ik ga afsmeren dan laat die rand los waardoor ik mijn taartjes dus niet strak krijg.

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel? zal even een foto maken, heb het nu ook weer.

Iemand een idee waaraan het kan liggen?

2

Re: randen taart laten los...tips?

Ehm wat in mijn opkomt is,

heb je goed met stroken bakpapier de randen en bodem bekleed?
En heb je als je je biscuit stort even met je blik getikt op het aanrecht zodat alle lucht eruit naar boven trilt....

En anders begrijp ik het misschien verkeerd en moet ik even wachten op een foto....

Balen...Maar je kan elk oppervlak afsmeren. Dan heb je gewoon meerdere lagen botercreme nodig. opstijven en nieuwe laag..>Wordt alles glad uiteindelijk...

Tutorials, Recepten, Tips en babbels ;)
http://karenannecakes.blogspot.nl/

3

Ow en goed invetten...Ik zweer bij de dokter oetker spray...

4

gebruik idd de dokter oetker spray  :Y  met bakpapierbekleden heb ik eerlijk gezegt nog nooit gedaan....lijkt me een heel gedoe?
Idd het kloppen op het aanrecht heb ik ook gedaan haha mocht niet baten.

En volgens mij snap je het helemaal wat ik bedoel :D

5

Nouja, mijn blikken zijn naar 4/5 cm hoog, dus ik moet wel ophogen. Doe je ze in de afwas machine??? Dat is ook niet goed...
Tja...en verder weet ik het niet...Ik spray ruim...laat even afkoelen (5 min...) en dan storten...
Ik hou me aanbevolen voor een foto....

6 Laatst bewerkt door Lientje (19-03-2011 22:12)

Hippe Cake schreef:

als ik biscuit bak en ik gebruik altijd de mix van de shop,
dan heb ik om de een of andere rede dat de rand los laat als ik hem stort....
Hij komt wel mooi heel uit de vorm, maar dan lijkt het net of er lucht onder de hoek tot 2 cm de taart op veel lucht onder zit
en als ik ga afsmeren dan laat die rand los waardoor ik mijn taartjes dus niet strak krijg.

Hopelijk snappen jullie een beetje wat ik bedoel? zal even een foto maken, heb het nu ook weer.

Iemand een idee waaraan het kan liggen?

Ik heb dit ook heel vaak, maar ik heb wel altijd strakke taarten hoor. Dus ik denk dat het feit dat je taartjes wat minder strak zijn niet hier aan ligt. Ik smeer er gewoon overheen met de bc. Geen enkel probleem..

Ik heb trouwens ook bakpannen 7 of 7.5 cm hoog en gebruik de spray van dr oetker

7

haha okay daar gaat m`n excuus voor het niet strak afwerken  :P
dat wordt dan gewoon beter ( 2x ) afsmeren voortaan...

@ lientje haal je de rand er dan al van te voren af of laat je die zitten? want als ik em laat zitten dan smeer ik hem los en dan krijg ik allemaal stukjes cake in mijn botercreme laag....

Foto doe ik er morgen even opzetten....ga nu naar bed en hoop op een ontspannende massage van manlief  :lol:  truste!

8

Wanneer ik het beslag in de bakpan doe zorg ik dat eerst de hoeken opgevuld zijn. Dan doe ik de rest van het beslag erin. Ik heb nooit meer last van holle loslatende vellen, zeg maar

ik had dit ook vaak.. maar ik las hier als tip dat je na het invetten/sprayen even met je vinger langs de rand moet gaan om het overtollige vet weg te halen..
en dat werkt echt wel heel goed!!

(snap je hoe ik het bedoel?)

Groetjes, Rianne
taartvanrianne.tk

10 Laatst bewerkt door Lientje (20-03-2011 10:26)

riannebianca schreef:

ik had dit ook vaak.. maar ik las hier als tip dat je na het invetten/sprayen even met je vinger langs de rand moet gaan om het overtollige vet weg te halen..
en dat werkt echt wel heel goed!!

(snap je hoe ik het bedoel?)

hm ja ik dacht ook al dat het daar misschien aan lag. Ik doe soms ook bakpan insprayen en dan op zijn kop in de gootsteen leggen. De pan ligt dan zeker een minuutje of 10 op zijn kop.  Vandaar misschien dat ik het niet altijd heb dat die randen loslaten.  Maar ik ga de tip van hierboven zeker uit proberen.  :Y  :thumb:

Oh en ik smeer er idd gewoon met beleid overheen. Heel verzichtig. Ik smeer dan het dan gewoon vast. Niet teveel aanzitten en dan zeker een uur in de koelkast. Ik ben altijd van de erg koude taarten voordat ik de marsepein eroverheen doe.  Vervolgens haal ik mijn taart uit de koelkast en ga er met een superheet palletmes overheen. Ik zet mijn mes meestal in het kokend water. Bij de randen doe ik dit ook heel voorzichtig. Soms breekt er weleens een stukkie los. Maar dat duw ik gewoon terug. haha.

Hoe dun/dik rol jij je marspein/fondant? Want dat kan ook een oorzaak zijn van geen strakke taarten.
Ik pak ook altijd liever wat extra marsepein bij het uitrollen. Zodat ik zeker weet dat ik genoeg heb om de taart te bekleden. De maten van hoeveelheden in de tabellen hou ik nooit aan. Daar heb ik niet genoeg aan. Voordat ik dan de marsepein over de taart heen leg meet ik de omvang van de lap marsepein op.
Zo weet ik zeker dat mijn lap groot genoeg is.