1

Onderwerp: sinaasappel-limoen gelei-vulling

Dit recept stond in de "boodschappen", nr 8. Heb 't gisteravond gemaakt en 't lijkt me een welkome afwisseling in de taartvullingen!

Wat heb je nodig?
1 sinaasappel
10 blaadjes gelatine
100 ml water
250 gr. suiker
4 eetl. maizena
1 eetl. limoensap
poedersuiker

Sinaasappel schoonborstelen, schil raspen en daarna de sinaasappel uitpersen.
De gelatineblaadjes weken in koud water en een schaal of vorm (in dit geval lijkt 't me makkelijk om de taartvorm te gebruiken die je voor je taart gebruikt!) bekleden met huishoudfolie.

Water met de suiker en sinaasappelrasp aan de kook brengen. Goed roeren en doorkoken tot de suiker is opgelost. Meng de maizena met de sinaasappelsap. Goed roeren zodat er geen klontjes meer zijn. Roer dit door het suikermengsel en laat nog ongeveer 5 min inkoken. Pan van 't vuur halen en even laten afkoelen.
Dan de limoensap en de uitgeknepen gelatineblaadjes toevoegen, even goed doorroeren en dan in je schaal of vorm gieten. (advies van 't recept is om dit niet dikker dan 2 cm te doen) Het geheel minimaal 3 uur laten opstijven in de koelkast.
(bij mij was de laag ong. 1 cm en was na een goed half uur al stijf genoeg)

"Begin de dag met een dansje..."

2

Re: sinaasappel-limoen gelei-vulling

klinkt lekker!

3

chantal1980 schreef:

klinkt lekker!

En dat is ie ook! :P

Is 10 blaadjes gelatine niet heel veel voor zo weinig vloeistof??

5

Geen idee meer... Ik heb 'm eenmalig gemaakt en vond 'm erg lekker maar minder geschikt voor taartvulling. Maar 't is al zo lang geleden  :s ...

6

ik heb em een tijd geleden gemaakt en ik moest de vulling met mes en vork snijden ;-)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

Hij staat nu in de koelkast, heb m gemaakt met 4 blaadjes dus ben benieuwd. Net even geproefd toen ie nog warm was en dat smaakte al goed! Ben benieuwd :)

Smaakte goed, maar zat alsnog teveel gelatine in. Denk dat 1 of 2 blaadjes ook genoeg is.

De hoeveelheid van t recept is trouwens genoeg voor een halve cm hoge vulling bij een taart van 26cm

9

ahh k, handig om te weten, dank je wel!

10

Ja, ik had 'm vorig jaar ook gemaakt, was veel te stevig geworden. Als het perfecte recept er is lees ik het graag :D

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

11

'k Heb 't recept nog eens nagekeken... Het is een recept bedoeld als "slierten" die je moet snijden en in een puntzak "serveert".
Dus die 10 blaadjes kloppen dan wel...  :lol:
Ik vond 'm heerlijk, maar 'k kan me voorstellen dat je 't zachter wilt hebben voor in een taart. 'k Vroeg me al af of ik ergens een cruciaal typefoutje gemaakt zou hebben  ;)

12 Laatst bewerkt door RedRose18 (20-03-2011 22:45)

hehe dat verklaard een hoop ;)
maar ik ga em zeker nog eens maken, want hij was wel heerlijk!
(maar dan met wat minder gelatine dus ;))