Re: Botercrème 15 cm
Handig topic. In een iets heldere staat (maw op een normaal uur...) keer ik hier nog eens terug
Je bent niet ingelogd. Inloggen of registreren.
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Botercrème 15 cm
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
Handig topic. In een iets heldere staat (maw op een normaal uur...) keer ik hier nog eens terug
nee, het is niet echt het gewicht van de vulling, maar de inhoud van de vulling... (eigenlijk...)
die formule rekent de oppervlakte uit van de taart, als je het keer je gewilde hoogte in cm doet, krijg je de inhoud in kubieke cm. Dan hoef je alleen maar te weten van elke vulling wat het gewicht per kubieke centimeter is!
inderdaad
(En let nu vooral op mijn onderschrift
! Hahaha!)
Ik zie een nieuwe tabel voor me!
Misschien kunnen jullie mij op de hoogte houden van hoeveel 1cm^3 van jullie vullingen weegt,
of kan ik dat ergens aankaarten hier op de site?
da's een goed idee
(moet er wel exact bijstaan wat er in zit; bc met koekjes: veel koekjes, heeel veel koekjes enz )
maar ongeveer klopt het trouwens wel met het gewicht en inhoud.
Een 30x30cm kan ik 1x vullen met 1x bc-mix met aardbeipatidess;
30x30 = 600, 1x aardbei-bc= 650gr.
ik denk dat je het dan ook voor het afsmeren kan uitrekenen. In principe heb je twee vlakken, de bovenkant en de zijkant.
Voor de bovenkant doe je pi * r-kwadraat
de zijkant is een rechthoek en dus lengte * breedte. de breedte is de hoogte van de gevulde cake en de lengte is de omtrek. De omtrek bereken je met 2*pi*r.
Voor een cake van 15 cm diameter en 10 cm hoog is het als volgt:
benodigde bc = (pi*r^2) + (hoogte *(2*pi*r))
(pi*7,5^2) + (10*(2*pi*7,5))=176+470=646 gram
ik denk wel dat de laag bc voor het afsmeren zo aan de dikke kant is, maar is er misschien iemand met ervaring?
ik heb van de week voor een taart 20 afgesmeerd met 160gr 1:1 met wat koekkruim erdoor, dus die 646gr lijkt me een heel royale amerikaanse afsmeerlaag te worden
Is het dan zo dat die 646gr voor 1cm dik is?
mijn wiskundeleraar zou hier helemaal blij van worden Zie je wel dat je wiskunde kunt gebruiken in het dagelijks leven
hmm dan klopt er misschien niets van. Ik weet het niet meer zo....
Log eerst in inloggen or registreren om te reageren
DeLeuksteTaarten.nl Forum » Bakken & Vullen » Botercrème 15 cm