1

Onderwerp: Slagroom met botercreme als versteviger

Hoi alle,

Mijn eerste postje hier  :)  De titel zegt het eigenlijk al, ik ben benieuwd naar de combi slagroom met een scherp afgemeten hoeveelheid botercreme om stevigheid te waarborgen na het opkloppen.

Persoonlijk lijkt het me vrij logisch om een geringe hoeveelheid botercreme voor dit doel te gebruiken, de slagroom is dan meteen gezoet en als je de botercreme scherp afmeet/weegt zonder dat je slagroom de consistentie van boter krijgt zou het een prima en smakelijke oplossing voor het eeuwige hoe-houdt-ik-slagroom-stijf dilemma kunnen zijn.

Nu hoor ik daar de eerste kritische vraag al, "waarom heb je dit niet geprobeerd alvorens het te komen vragen?".

Naar waarheid heb ik het nog niet geprobeerd omdat het me zo lijkt dat het een min of meer perfecte verhouding slagroom/botercreme zou moeten zijn en er wellicht wel een taartenbakker hier aanwezig is die een dergelijk procede al redelijk tot heel goed uitgebalanceerd zou kunnen hebben.

Het belangrijkste waaraan het zou moeten voldoen:

1) Het slagroommengsel zou minimaal 12 uur lang stijf moeten blijven (in de koelkast).
2) Het moet nog wel genoeg op slagroom lijken, zowel qua smaak alsook qua consistentie.

Dus voordat ik met het idee aan de slag ga zou ik graag horen wie hier al mee bezig is geweest, kan me voorstellen dat andere bakkers dit al eerder geprobeerd hebben  :Y

Mijn motivatie komt overigens voort uit het feit dat ik zelf gek ben op slagroomtaart maar de ervaring heb dat opgeklopte slagroom veel te snel terug vervalt naar vloeibare vorm waarbij ik ook vindt dat klopfix of dergelijke preparaten de smaak van slagroom voor een groot gedeelte om zeep helpen.

Ik hoor het graag  :Y

Baylahtje

2

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Mascarpone erbij kloppen, werkt prima, niet moeilijk en smaakt goed!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Lijkt mij geen succes: bc + slagroom, dat krijg je toch nooit mooi gemengd? maar als het anders is lees ik dat hier wel. :)

4

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ik koop altijd de Hollandia slagroom (Makro, Sligro, Hanos etc.)
Die blijft gegarandeerd 3 dagen stijf.

5

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Kadohke schreef:

Mascarpone erbij kloppen, werkt prima, niet moeilijk en smaakt goed!

Dank je voor de tip Kadohke, ik had al begrepen dat dat tot de mogelijkheden behoorde maar ik hoopte eigenlijk op een wat goedkopere en minder exclusieve optie om de slagroom te kunnen manipuleren, simpeler en toepasselijker dan suiker en boter zou het niet kunnen worden.

Jacq1606 schreef:

Ik koop altijd de Hollandia slagroom (Makro, Sligro, Hanos etc.)
Die blijft gegarandeerd 3 dagen stijf.

Heb je het dan over Hollandia:

1) Gesuikerde Slagroom Volume+, die speciaal voor slagroommachines is bedoeld.
2) Gesuikerde room
3) Ongesuikerde room

Hollandia maakt meerdere soorten slagroom, persoonlijk zou ik daarom graag wat meer duidelijkheid verkrijgen omtrent de soort die jij gebruikt, je antwoordt is enigzins vaag  :Y

6

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

en jouw omschrijving nogal omslachtig ;)

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?

7

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Maar wel duidelijk :P

Ik denk ook dat botercreme en slagroom niet goed gemengd kunnen worden, maar heb hier geen ervaring mee. Ik denk verder  dat je slagroom niet voldoende gezoet zal zijn als je botercreme toevoegt, tenminste, als dat zodanig weinig moet zijn dat de smaak en structuur van slagroom behouden blijft....

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

8

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Patidess slagroom is wel  :9  met botercreme  :Y
Het is ook nog makkelijk...

www.hettaartatelierdur.nl Webshop & Winkel in SCHIEDAM.

9

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

als je gewoon geen huis tuin en keuken slagroom gebruikt blijft het echt wel stevig (van de groothandel, bv hollandia of debic of campina of whatever)
en botercreme is veel harder dan slagroom dus volgens mij is dat totaal niet te mengen en als t om de zoete smaak is moet je echt veel creme toevoegen

10

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

je kan toch gewoon klopfix erbij doen? dat is echt overal te koop en werkt super! doe ik altijd, nooit problemen gehad met zacht wordende slagroom. :Y

11

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

van de groothandel, bv hollandia of debic of campina of whatever)

Heb je hier dan geen klopfix voor nodig?

12

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

nee, ik heb sowieso nog nooit klopfix gebruikt maar "professionele" slagroom werkt een stuk fijner en blijft stijf, t zou een beetje stom zijn als een bakker zn slagroomgebak in zou zakken...

13

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

etmc schreef:

nee, ik heb sowieso nog nooit klopfix gebruikt maar "professionele" slagroom werkt een stuk fijner en blijft stijf, t zou een beetje stom zijn als een bakker zn slagroomgebak in zou zakken...

:lol:  :lol: njah das idd zo...
had vandaag voor t eerst verse slagroom van de aldi.. nou die moet je nooooit kopen, was niet stijf te krijgen pfffff  :nooo

Volgende x bij de sligro maar eens kijken dan, waar kan ik die slagroom ongeveer vinden?

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Die professionele slagroom is meestal fleuretteroom, meer vet, dus je kunt er meer lucht inslaan.
Hanos heeft dat volgens mij wel :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

15

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Hollandia is er inderdaad in gezoet en ongezoet.
Ik heb beide soorten geprobeerd en werken beide perfect.

Omdat ik liever zelf suiker toevoeg, gebruik ik tegenwoordig altijd de ongezoete versie.

hoop dat dit duidelijk genoeg is.

16

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Jacq1606 schreef:

Hollandia is er inderdaad in gezoet en ongezoet.
Ik heb beide soorten geprobeerd en werken beide perfect.

Omdat ik liever zelf suiker toevoeg, gebruik ik tegenwoordig altijd de ongezoete versie.

hoop dat dit duidelijk genoeg is.

Duidelijker kan niet, dank je wel Jacq  :)

Iedereen sowieso bedankt voor de reacties, ik ga de Hollandia slagroom proberen zodra ik bij Sligro of Makro ben geweest en dan koppel ik mijn ervaring ermee nog terug hier, feedback is altijd goed voor eventueel andere 'zoekers' zoals ook ik nu  :D

Groetjes, Baylahtje

17

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

etmc schreef:

nee, ik heb sowieso nog nooit klopfix gebruikt maar "professionele" slagroom werkt een stuk fijner en blijft stijf, t zou een beetje stom zijn als een bakker zn slagroomgebak in zou zakken...

Komt omdat daar al een stabilisator in is verwerkt. Wij gebruiken polderland opt werk, en ik heb weleens op de zijkant van de doos zien staan, stabilisator met een e nummer die ik zo niet uit mijjn hoofd weet. Deze prof. Slagroom is gewoon te koop per fles van 1 of 1,5 liter bij groothandel en volgens mij ook wel bij makro. Werkt gegarandeerd, zo niet, dan ligt het in elk geval niet aan de slagroom

18 Laatst bewerkt door Baylah (19-03-2011 16:17)

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Oké, volgt de conclusie na een klein experiment met als doel een stukje boter als slagroomversteviger te gebruiken.

Vanmorgen om ongeveer 8:00 uur:

1 pakje gekoelde Bas v.d. Heijden slagroom (de houdbare, 30% vet)
15 gram roomboter (van de Aldi)

Ik ben begonnen de slagroom op te kloppen met de handmixer tot het punt dat het helemaal stijf was. Achtereenvolgens heb ik de boter 1 minuut opgewarmd in de magnetron, zodat het complete blokje boter (warm) vloeibaar was geworden, waarna ik de warme boter rigoreus door de slagroom heb gemixt op de hoogste stand.

Waarschijnlijk door het verhoogde vetgehalte leek de slagroom meteen op de slagroom zoals de italiaanse ijsboer deze verkoopt en op de smaak was ook niets af te dingen. Ik heb de slagroom weggezet in de koelkast.

Zojuist na het avondeten heb ik de slagroom gebruikt voor op het vladessert en de slagroom was nog exact zoals ik het vanmorgen had achtergelaten.

Het werkt!  :9

19

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Nog even aanvullend mag ik melden dat we zojuist het laatste beetje van deze met boter verstevigde slagroom hebben opgemaakt (15:00 uur) dus kan ik melden dat het 30+ uur later nog altijd stevig is en evenzo belangrijk, nog altijd smakelijk is.

Misschien zouden deze gegevens toegevoegd kunnen worden aan de recepten als extra alinea onder het kopje "Aangevette slagroom"  :think:

20

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

je hebt dus de boter vloeibaar gemaakt? ik ga het zeker uitproberen.

21

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Wat een spannend proefje heb je daar gedaan zeg  :9
Klinkt goed  :thumb:

22

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

omakneeltje schreef:

je hebt dus de boter vloeibaar gemaakt? ik ga het zeker uitproberen.

Vloeibaar gemaakt inderdaad. Ik heb het overigens met drie verschillende soorten slagroom geprobeerd, te weten van Aldi, Lidl en Bas v.d. Heijden maar die van Aldi en Lidl worden van zichzelf niet stijf genoeg ongeacht hoe lang je deze opklopt, de goedkope pakjes slagroom van Bas v.d. Heijden (30% vet) daarentegen worden goed stijf en snel en doen het keer op keer uitstekend met de vloeibare roomboter.

23

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

nnicole1234 schreef:

Wat een spannend proefje heb je daar gedaan zeg  :9
Klinkt goed  :thumb:

En smaakt ook heel goed  :9

24

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Ik vind het redelijk briljant dat je een alternatief voor de mascarpone hebt gevonden.
Mijn bezwaar hiervan was niet zozeer de prijs alswel dat ik op de een of andere manier het nooit goed gemengd kreeg zodat ik hele kleine klontjes door mijn slagroom had.

Ik vroeg mij wel af hoeveel ml er in zo'n pakje zit. Ik gebruik zelf namelijk liever verse slagroom.

Groeten Dorien.

25

Re: Slagroom met botercreme als versteviger

Dorien schreef:

Ik vroeg mij wel af hoeveel ml er in zo'n pakje zit. Ik gebruik zelf namelijk liever verse slagroom.

Dank je wel voor het compliment  :o 

In de kleine pakjes zit 200 ML slagroom.

Project X

Ik ben aan een volgend experiment begonnen met het doel een ultra goedkope maar toch lekkere vruchtenroom te verkrijgen en gisteren heb ik het cijfer 10 gehad voor het eerste gebakken en ermee gevulde probeersel, van de buurvrouw! :D (en de buurvrouw is heeéél kritisch!).

Het concept is heel erg simpel, pakje slagroom in de mengkom, 1 grote eetlepel vruchtenjam erbij en mixen op de hoogste stand. Na ongeveer twee minuten heb je een heerlijk soort vruchtenroom in je mengkom die verassend genoeg veel sneller stijfgeslagen is dan je ooit eerder met slagroom meemaakte en als bijkomend voordeel heeft dat het ook veel stijver te kloppen is dan reguliere slagroom zonder dat het boter wordt en....pompompom....ook een dag later nog stevig is wanneer gekoeld bewaard :9

Het geleermiddel waarmee de Jam is "gebonden", vaak pectine en/of aanverwante stoffen, al dan niet natuurlijk aanwezig in de gebruikte vruchten of eraan toegevoegd door de fabrikant, geeft zijn gelatine-achtige werking door aan de slagroom en door de complete  samenstelling van de jam voeg je in één keer smaak, suiker, geleermiddel en vruchten toe aan de room. Het is werkelijk de perfecte vulling voor gebak en wat je nooit zou verwachten is de smaak meer dan uitstekend, gevaarlijk lekker zelfs. Ik heb tot nog toe met de (goedkope) aardbeienjam en de abrikozenjam in de slagroom getest maar door het succes ga ik ook nog met andere jams aan de slag.

Moet je geprobeerd hebben :9