Onderwerp: TIP makkelijke manier om fondant over de taart te krijgen

ik gebruik zelf transparant tafelzeil om het fondant op uit te rollen (lekker dun) en dan til ik het geheel op en doe het op de taart en haal dan pas het tafelzeil eraf.

vind dit zelf heel handig omdat bij mij steeds het fondant scheurde als ik het wilde optillen.
en dat probleem heb ik nu niet meer.

hoop dat meer mensen wat aan deze tip hebben.

groetjes monique.

mama van sjors (2008) en tim (2012)

2

Re: TIP makkelijke manier om fondant over de taart te krijgen

zullen we jou een aparte tiprubriek geven? ;)  :thumb:

ik doe hetzelfde, maar dan met de IKEAbureaumat :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

zullen we jou een aparte tiprubriek geven? ;)  :thumb:

ik doe hetzelfde, maar dan met de IKEAbureaumat :Y

om welke ikea bureaumat gaat het? want ik ga zaterdag naar de ikea.

Zijn de taarten bij Sandra in de maak, dan weet je zeker dat die smaakt ;p www.taartenvansandra.nl

4 Laatst bewerkt door Carien (02-03-2011 20:41)

om DE bureaumat :D er is er maar 1
.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500 (en dan met www enz ervoor)

Uit mijn hoofd: te vinden op de afdeling opbergen, met al die dozen enzo.

monique mv sjors schreef:

ik gebruik zelf transparant tafelzeil om het fondant op uit te rollen (lekker dun) en dan til ik het geheel op en doe het op de taart en haal dan pas het tafelzeil eraf.

vind dit zelf heel handig omdat bij mij steeds het fondant scheurde als ik het wilde optillen.

groetjes monique.

Volgens mij zijn er heel veel mensen die het op deze manier doen. Ik heb ook de Ikea mat maar rol uit op poedersuiker. Werkt voor mij fijner en scheuren gebeurt vrijwel nooit.

Life is what you bake it.

6

Taartenmarie schreef:
monique mv sjors schreef:

groetjes monique.

Volgens mij zijn er heel veel mensen die het op deze manier doen. Ik heb ook de Ikea mat maar rol uit op poedersuiker. Werkt voor mij fijner en scheuren gebeurt vrijwel nooit.

Heb jij niet het probleem dat de poedersuiker je kleuren lichter maakt?? Ik doe het namelijk ook op het aanrecht of een kunstof snijplank, maar ik kleur witte fondant zelf en dat vind ik echt irritant met die poedersuiker en alsnog bleef het elke keer aan mijn aanrecht plakken :o misschien nog wat meer tips???

7

ik kleur ook zelf, maar gebruik bijna altijd marsepein. Sinds de IKEAmat gebruik ik geen poedersuiker meer :nooo
Er zijn ook mensen die uitrollen mbv maizena (evt in combi met poedersuiker)

8 Laatst bewerkt door saltandpepper (09-03-2011 09:47)

IK gebruik altijd heel veel poedersuiker onder m'n fondant gekleurd en witte fondant van bakels.Ik rol hem altijd om een rolstok heen en dan over m'n taart en daarna smooteren en met m'n handen glad maken blijft geen poedersuiker meer op m'n fondant zitten.
Kan me voorstellen dat dat bij marsepein anders is want dat plakt meer!
Maar met een pvc buis  van de gamma gaat dat ook heel goed.

Groetjes P@trici@

9

Als je zo’n transparant tafelzeil haalt (bijv. bij Blokker) heb je helemaal geen poedersuiker of wat dan ook nodig; je fondant/marsepein kleeft aan het zeil als je het omdraait boven je taart, maar als je begint bij een puntje van het zeil om het eraf te halen, laat het zo los. Het werkt echt fantastisch!

Ik heb het nu ook een aantal keer met het tafelzeil gedaan. Maar ik vind als nadeel dat je vaak de vouw naden in marsepein ziet en die krijg ik niet weg gesmooterd.

11

Saskia mv Lisa schreef:

Ik heb het nu ook een aantal keer met het tafelzeil gedaan. Maar ik vind als nadeel dat je vaak de vouw naden in marsepein ziet en die krijg ik niet weg gesmooterd.

Tafelkleed niet opvouwen, maar oprollen (evt. rondom een stok) Dan heb je geen vouwen. Ik werk zelf ook met de ikeabureaulegger. Ideaal!

wonderen bestaan ...

12

ik werk ook met de ikeamat en smeer hem dan een beetje in met crisco

Groetjes van Corry
http://taartenvancorry.nl/

13

Ik werk altijd met marsepein en heb dan niet zo'n probleem met het optillen en scheuren. Maar ben nu PME aan het volgen en daar werken ze met fondant.

Nu lijkt mij deze techniek inderdaad wel handig. Heb ook de IKEA mat...maar nu vroeg ik me af....Ik rol netjes uit, smoother een beetje en dan met mat en al op de taart, en dan trek je de mat eraf....toch?

Maar dan zit toch de onderkant boven....of begrijp ik het niet goed??

14

Ehh....deze tips staan al jaaaaaren op het forum!  :Y

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

15

Yessie schreef:

Ik werk altijd met marsepein en heb dan niet zo'n probleem met het optillen en scheuren. Maar ben nu PME aan het volgen en daar werken ze met fondant.

Nu lijkt mij deze techniek inderdaad wel handig. Heb ook de IKEA mat...maar nu vroeg ik me af....Ik rol netjes uit, smoother een beetje en dan met mat en al op de taart, en dan trek je de mat eraf....toch?

ja, dat begrijp je goed.  :think: Ga je dan met de smoother over je marsepein/fondant voordat je het op de taart doet??

16

Volgens mij werkt het zo (zo heb ik het van Mniek geleerd): Je moet 2 matten hebben. Je rolt uit op de ene mat. Doe de andere mat er op. Even lichtjes aanwrijven. Dan draai je de matten met het fondant ertussen om. Trekt nu de bovenste mat eraf (de mat waar je op uitgerold hebt). Nu ligt de lap fondant op zn kop op de mat. Als je de fondant nu op de taart legt, is ie niet meer op zn kop.

Snap je het? (weet niet of de uitleg duidelijk is)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

17

Carien schreef:
Yessie schreef:

ja, dat begrijp je goed.  :think: Ga je dan met de smoother over je marsepein/fondant voordat je het op de taart doet??

Beetje late reactie. maarre....ja. Is dat gek?
Zo heb ik het altijd geleerd. Eerst uitrollen, dan smoothen...alle oneffenheden weg, dan lap optillen en over je taart leggen.
Dan natuurlijk ook nog over je taart heen met dat ding, maar dat is alleen maar om hem netjes en strak af te kunnen snijden.

gaat altijd goed...met marsepein dan. Met fondant scheurt het heel snel ben ik nu achter gekomen. Ik vind deze tips dus heel handig en ga ik de volgende keer zeker proberen.

En Almie, zoals jij het uitlegt snap ik het helemaal en dat lijkt me inderdaad het beste....heb alleen geen 2 matten, haha

18

Almie schreef:

Volgens mij werkt het zo (zo heb ik het van Mniek geleerd): Je moet 2 matten hebben. Je rolt uit op de ene mat. Doe de andere mat er op. Even lichtjes aanwrijven. Dan draai je de matten met het fondant ertussen om. Trekt nu de bovenste mat eraf (de mat waar je op uitgerold hebt). Nu ligt de lap fondant op zn kop op de mat. Als je de fondant nu op de taart legt, is ie niet meer op zn kop.

Snap je het? (weet niet of de uitleg duidelijk is)

dit lijkt me idd dan beter dan onderkant-boven, want de onderkant ziet er nooit zo netjes uit als de bovenkant...

Groetjes, Dorothea.

19

Dot schreef:

dit lijkt me idd dan beter dan onderkant-boven, want de onderkant ziet er nooit zo netjes uit als de bovenkant...

Ik vind van wel hoor; ik bekleed al mijn taarten op deze manier, tenzij ik er een structuurtje in wil rollen...

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

20 Laatst bewerkt door Regenboog (16-03-2011 10:13)

Corry1969 schreef:

ik werk ook met de ikeamat en smeer hem dan een beetje in met crisco

Zo doe ik het ook!
ook omdat ik eigenlijk alleen werk met zelfgemaakte MMF en soms wil dat nog wel wat plakken.
En het is nu zo'n automatisme geworden dat ik dat erop smeer, dat ik het nu ook doe als ik met bijv marsepein werk.
Poedersuiker was voor mij echt een ramp, alles zat altijd onder.
Nu geen geknoei meer, superblij mee! :Y

En ja ook ik heb dan de onderkant boven, maar ik zie het verschil niet, de onderkant is net zo mooi als de bovenkant :)

Ik zweer gewoon bij de traditionele manier.... poedersuiker :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

22

Ik ook :Y

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

Joehoeeee :)

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

24

:think: smoothen jullie dan ook voordat de fondant / marsepein op de taart gaat?

Nee, meestal is dat niet nodig :)