1

Onderwerp: banketbakkersroom

Ik heb het recept gevolgd van dit forum om zelf banketbakkersroom te maken.
In plaats van een vanillestokje gebruikte ik een zakje vanillesuiker.
Na de 4 minuten had ik de bbr nog niet op vladikte, ook niet na nog iets langer koken.
Ik heb het maar af laten koelen en in de koelkast gezet, maar de banketbakkersroom ziet er brokkelig uit, wordt ook nog niet veel dikker.

Kan iemand me stap voor stap uitleggen hoe je banketbakkersroom zelf maakt?

Het liefst zou ik het met de Kenwood maken maar hoeft niet perse.

Vragen die ik bijvoorbeeld heb:

De eierdooiers met de suiker door elkaar roeren, de gezeefde bloem erdoor mengen en met wat koude melk: hoe lang doe je dit? En op welke stand?

Wat koude melk: hoeveel is dit? (Ik heb ca. 3 eetlepels gedaan).

Ik heb geen eieren op kamertemperatuur gebruikt, had dit wel gemoeten?
Als je alles met de kenwood doet, doe je alles met de k-klopper?

2 Laatst bewerkt door CindyM (10-03-2011 13:14)

Re: banketbakkersroom

tja... het recept beschrijft het perfect maar ik zal je een plezier doen met mijn manier. en ik doe ALLES MET DE HAND!!!!  :D . een kennie (die ik niet heb  :grr: ) is superhandig voor (grote hoeveelheden) biscuit, botercreme, etc. maar voor zulke vullingen heb je echt niet meer nodig dan een kookpan en een maatbeker. scheelt je ook weer in de afwas  ;)

in een maatbeker (inhoud minstens 1 liter: de eierdooiers (ik haal ze altijd uit de koelkast) met de vanillesuiker, de suiker en de gezeefde bloem met een scheutje melk met een garde mengen tot een dikke, maar egale en klontvrije massa. je moet er geen lucht in kloppen ofzo!! gewoon alleen mengen!

de melk verwarm ik meestal eerst een paar minuten in de magnetron anders brandt het aan in de pan en dat proef je heel goed en dan kun je het gelijk weggooien. als hij in de magnetron gekookt heeft de melk nog even doorkoken in de pan op het vuur. als de melk helemaal aan de kook is gooi je het bij je ei/suiker/bloem mengsel en roert dat goed door. nu is hij al een beetje vla-achtig of lobbig.

dan gooi je de gemengde zooi in een pan en breng het aan de kook. zodra het kookt (en het kookt pas als je al roerend de bubbels blijft zien!) gaat de kooktijd van 4 minuten in. deze 4 minuten zijn heel belangrijk want de bloem moet 'garen'. al roerende er echt 4 minuten bij blijven staan en daarna laten afkoelen. als je geen vel wilt leg je direct nauw aansluitend huishoudfolie overheen zodat er geen lucht bij kan. meestal wordt het bij mij heel dik als het helemaal afgekoeld is en als ik dan de taart wil vullen zet ik even kort de handmixer erop zodat het weer een mooie egale massa wordt.

succes!

ps. ik denk dat dat 'brokkelige' bij jouw room betekend dat het is gaan schiften, maar dat weet ik niet zeker.

3

Cindy, dank je wel voor je duidelijke uitleg.

Ik heb eens verder op internet gespeurd,  en als je de melk er 1x bijdoet, zoals ik had gedaan, bestaat inderdaad kans op schiften omdat dan de eierdooiers gaan stollen.

Deze tip kwam ik ook tegen:
Als je de melk met een deel van de suiker in een pan doet, voorkomt de suiker dat de melk aanbrandt terwijl je de melk aan de kook brengt.

Nieuwe poging gedaan, en de bbr is nu wel gelukt.
Enne, ik kwam ook ergens achter  :o
ik heb de vorige keer zitten suffen; ik had poedersuiker i.p.v. bloem gebruikt. Zeg maar niets meer.....

4

Nokkie schreef:

Enne, ik kwam ook ergens achter  :o
ik heb de vorige keer zitten suffen; ik had poedersuiker i.p.v. bloem gebruikt. Zeg maar niets meer.....

:lol:  :lol:  :lol:  :lol: . ach, het taarten maken is een grote oneindige leerschool  :lol: . fijn dat het nu wel gelukt is  :thumb:

aan de hoeveelheid vragen die je al gepost hebt gedurende je korte tijd op dit forum, zie ik dat je met zoveel dingen tegelijk bezig bent en dat geeft mij de indruk dat je ALLES IN EEN KEER goed wilt doen en leren. misschien doe je er verstandig aan om eerst stap voor stap de basis te ontdekken en het dan verder uit te bouwen. deze hobby bestaat uit trial and error. gewoon proberen en als het niet lekker is of toch niet zo mooi onthoud je dat gewoon voor een volgende keer. het hoeft echt niet in 1 keer perfect  ;) (maar dit is maar een gevoel dat ik heb als ik je vragen voorbij zie komen...)

5 Laatst bewerkt door Nokkie (15-03-2011 08:34)

Je hebt gelijk hoor. 
Ik ben best perfectionistisch.
Een andere reden is dat ik eigenlijk geen tijd heb om op goed geluk wat te proberen en te kijken of het lukt.
Dit omdat ik het plan heb opgevat om tijdens mijn verjaardag met anderen te bakken. Dat is al vrij snel. En ik wil natuurlijk wel een beetje goed voor de dag komen. Het lijkt me leuk om zoveel mogelijk verschillende dingen te maken en te proeven. 
Daarom ben ik aan het oefenen maar als megabeginner heb ik daarbij jullie hulp nodig.
Ik kan mijn plannen altijd nog aanpassen en de lat wat minder hoog leggen.
Het voordeel van de boltaartjes vind ik dat je ze makkelijk kunt invriezen, en dat je desnoods de "repen-techniek" toe kunt passen. Dus dat je vooraf al het een en ander kan voorbereiden.
En dat je ook kleine blanda's hebt, makkelijk mee te nemen, zeker voor de dames die met de trein reizen.
En als ik zie wat jullie er allemaal van maken, hoe mooi de boltaartjes en cupcakes er uit zien, daar word je vanzelf enthousiast van.

6

CindyM schreef:

als de melk helemaal aan de kook is gooi je het bij je ei/suiker/bloem mengsel en roert dat goed door.

:think: dus je doet de kokende melk direct bij het dooiermengsel? stollen de dooiers dan niet?

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Toen ik de bbr maakte volgens de aanwijzingen van CindyM stolden de dooiers niet.
Zou dat niet komen omdat je goed moet blijven roeren?
Zie bijv. http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=94249

8

ik heb je mail gestuurd succes bij mij mislukt deze nooit

9

@Miep75. Bedankt voor het recept, ik heb je vandaag pas een mail terug gestuurd.

(Mijn berichtje van 15-5 was voor Carien bestemd, omdat ze vroeg, stollen de dooiers niet. En daar had tot nu toe niemand op gereageerd.
En ik dacht hiermee haar vraag alsnog te beantwoorden).