1

Onderwerp: macaron vraagje

Ik heb vandaag voor het eerst macarons gebakken volgens het volgde recept: 200 gr.poedersuiker,4 eiwitten(3 dagen van te voren klaar gemaakt)50 gr.fijne tafelsuiker en 110 gr. amandelmeel.

Dit ging allemaal goed maar ja dan het bakken, ik had mijn oven met behulp van een oven thermometer op 150 C gezet en heb toen de macarons zo'n 20 minuten gebakken. Ik zag dat er een paar gingen scheuren en heb ze eruit gehaal, maar ik had mooie rose gemaakt maar toen ik ze eruit nam waren ze licht bruin. De volgende lading heb ik ongeveer 14 minuten in de oven ze bleven mooi rose maar ik kreeg ze niet makkelijk van de met bakpapier bekleedt bakblik af. Wat doe ik fout, Ik wil het zo graag goed doen maar ik zag wel een site via jullie op internet maar mijn Engels is niet zo goed (ben erg onzeker) dat ik denk dat ik het fout doe. Is er iemand van jullie die mij wil helpen om mooie macarons te leren maken?
Alvast bedank, groetjes Josee

2

Re: macaron vraagje

Ik laat ze na het spuiten ongeveer een uur rusten, de bolletjes kunnen dan drogen. Daarna 10 tot 12 minuten in de oven (150 graden).

Ik wil het zo graag goed doen maar ik zag wel een site via jullie op internet maar mijn Engels is niet zo goed (ben erg onzeker)

Ik weet niet hoe je frans is :lol: , maar anders staat er heel veel informatie op deze site.  http://www.puregourmandise.com

Succes

3

Als je ze van het bakpapier af wil krijgen, moet je ze met bakpapier en al meteen op een goed nat werkblad/aanrecht schuiven als ze uit de oven komen.
zo laten afkoelen en dan kun je ze als het goed is er gewoon afpakken.

succes!

groetjes dorien

In Geldrop moet je zijn voor de leukste workshops bij CakeCreatief! www.mijntaartjes.cakecreatief.nl

4

Macarons

5 eiwitten,
200 gr kristalsuiker
80 gr water
200 gr.amandelpoeder
200 gr. poedersuiker
10 gr vanille suiker
mespuntje zout

Verwarm de oven voor op 150 graden
Klop 3 eiwitten tot een niet te stijf schuim,
Breng het water met de kristalsuiker aan de kook en kook door tot 110 graden celsius.Giet dit bij de eiwitten in de keukenmachine en blijf kloppen tot het mengsel is afgekoeld.
Meng het amandelpoeder met de poedersuiker,de vanillesuiker en het zout en roer de overige eiwitten erdoor.Spatel dit vervolgens door het andere eiwitmengsel.Vul hiermee een spuitzak.
Spuit op een met bakpapier beklede bakplaat kleine bolletjes.Laat ze ongeveer 1 uur rusten en enigszins uitdrogen.
Bak de Macarons 15 minuten in de voorverwarmde oven.

Maak verschillende kleuren macarons door aan he beslag een paar druppels kleurstof toe te voegen.Vul de Macarons met bijvoorbeeld Ganache,jam of mokkacreme.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes.

groetjes van Ann

5

Ik zie nu pas dat je amandelmeel gebruikt, volgens mij gaat het beter met amandelpoeder (fijngemalen amandelen).

6

Dank voor jullie reaktie, ga het snel nog een keer proberen. Het is leuk werk. Oja wat is het verschil tussen amandelmeel en poeder. Ik heb het gezefd, dus het was erg fijn.
Hoop nog op een raktie, groetjes

7

Hai Dames, waar kan ik amandelpoeder kopen? heb het nog nooit gezien:(

Het leven is kort, dus geniet er daarom extra van!

8

Jet1975 schreef:

Ik zie nu pas dat je amandelmeel gebruikt, volgens mij gaat het beter met amandelpoeder (fijngemalen amandelen).

Amandelmeel is het zelfde als amandelpoeder het is allebei fijn gemalen amandelen.De één noemt het poeder en de ander meel.

groetjes van Ann

9 Laatst bewerkt door nanan (14-03-2011 21:35)

missnicd schreef:

Ik weet niet of er in Gouda een hel grote kruidenwinkel is hier in Rijswijk wel daar kan je van alles kopen Amandelpoeder ,In plastic doosjes die afgewogen zijn eiwitpoeder,melkpoeder je kan zo gek niet bedenken. Je kan ook amandelen kopen zonder vlies en die als poeder vermalen hoor, dat is ook goed.

groetjes van Ann

10

Weer dank voor jullie reaktie, heb weer eiwit in de koelkast staan en ga het vrijdag weer proberen. Amandelmeel heb ik bij een zg.Turkse winkel gekocht, ik betaalde 3,95 voor 500 gram. Bij de natuurwinkel kostte het 11,95 per kg. Wel een prijsverschil he, dus niet klakkeloos zomaar kopen of je moet geld teveel hebben!

Ik gebruik de eiwitten op kamertemperatuur. En dan na het spuiten van de rondjes een uur laten rusten. En ik bak op 140 graden, 18 minuten. Dus misschien heb je je oven net iets te heet staan waardoor ze scheuren en bruin kleuren. Succes, ze zijn superleuk om te maken als ze eenmaal lukken  :lol:

'I love it when a cake comes together'

12 Laatst bewerkt door coconuts (18-11-2011 15:01)

hebben jullie macarons voetjes?
de mijn scheuren
1 uur gewacht en langer /oven op 150 en later op 160 en weer andere op 140 maakt niet uit
heb nu nieuwe gemaakt kijken of het aan de batch ligt
heb receptuur uit de banketbakker en alles precies opgevolgd

dat van die turkse winkel is een goede tip
ik heb 6.90 betaald voor 500 gr !!

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

13

het ligt idd aan de batch ??
er zitten nu verse eieren in en nu is ie wel goed
heb de temperatuur omlaag naar 130 zal ook wel uitmaken

14

Binnenkort ook maar weer eens doen/proberen.

15

Staat bij mij ook nog steeds op het programma. Weet wel dat macarons maken iets is wat je even onder de knie moet hebben.

16

ze zijn mooi geworden
zal ze gauw genoeg posten

en lekker
kersen en citroen heb ik gemaakt

17

nanan schreef:
missnicd schreef:

Ik weet niet of er in Gouda een hel grote kruidenwinkel is hier in Rijswijk wel daar kan je van alles kopen Amandelpoeder ,In plastic doosjes die afgewogen zijn eiwitpoeder,melkpoeder je kan zo gek niet bedenken. Je kan ook amandelen kopen zonder vlies en die als poeder vermalen hoor, dat is ook goed.

Kan je het toevallig ook in de supermarkt kopen bij de Jumbo, Albert Heijn, C1000???

18

Rozan schreef:
nanan schreef:
missnicd schreef:

Kan je het toevallig ook in de supermarkt kopen bij de Jumbo, Albert Heijn, C1000???

IK heb wel eens zakjes bij Plus gezien