1

Onderwerp: Easy Witte chocolade cake

Heb deze morgen wat cakejes gemaakt, gebaseerd op het recept van Paris Cutler. Ze waren erg lekker, dus deel ik ff het recept met jullie!

Origineel:
300 gram witte chocolade
300 gram bloem
300 gram boter
150 gram zelfrijzende bloem
3 eieren, losgeklopt
2,7 dl. waterf
400 gram suiker
1,5 kl vanille-extract

Leek me zelf wat zwaar, met zo weinig rijsmiddel. Was ook een probeersel, dus wou ook niet een ganse cake maken. Ik heb er 9 minicakejes mee gevuld en 6 Dr.oetker voetballetjes. (dus ongeveer 12 cupcakes)

Dit is hoe ik'm gemaakt heb (de getweakte versie):

• 150 gram witte chocolade
    150 gram zelfrijzende bloem
    50 gram bloem
    2 eieren, losgeklopt
    0,9 dl water
    120 gram Homemade vanillesuiker (of 100 gr.suiker + 2 zakjes vanillesuiker)
    100 gram boter

• Smelt boter in water (neem het pannetje van het vuur als je op het kookfornuis werkt)
    voeg de chocolade hier aan toe en laat smelten
    klop de eieren los en voeg bij de boter/water/chocolade (mag niet té warm meer zijn)
    weeg de droge ingrediënten af, meng ze onder elkaar
    voeg ze toe aan de natte indgrediënten
    Verdeel over de vormpjes en bak ongeveer 30 à 35 minuten op 180°C (Denk wel wat langer als je een taartvorm gebruikt)

De chocolade smaakt niet echt fel door, dus zou volgende keer nog net iets meer chocolade toevoegen, ongeveer 175 gram. en indien verdrievoudigd, zoals in origineel recept  5 eieren ipv 6
Was echt snel en simpel gemaakt, het is dus zeker niet de laatste keer dat ik 'm maak! Wordt een nieuwe favoriet  :Y

2

Re: Easy Witte chocolade cake

Lekker, gaan we maken, alleen boter in water smelten heb ik nog niet meegemaakt, ken alleen maar smelten als au bain-marie. Maar we gaan het proberen  :D

Groetjes Tamara  http://tam1970.hyves.nl/

3

Tam schreef:

Lekker, gaan we maken, alleen boter in water smelten heb ik nog niet meegemaakt, ken alleen maar smelten als au bain-marie. Maar we gaan het proberen  :D

Dat zal ze ook wel bedoelen denk ik  O-)

4

Neenee, echt water in een pannetje doen, boter erin en opwarmen die handel... Stond in boek 2,7 dl. Veronderstel dat ze voor  Au-bain-marie niet zo specifiek zouden zijn :lol:

5

Ja, dacht ook eerst au bain marie, maar net wat je zegt, dan hadden ze niet een maat op gegeven. Moest het eerst heel goed lezen voordat het ook doorhad.

Groetjes Tamara  http://tam1970.hyves.nl/

6

Lijkt me heerlijk.
Gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

7

Is dat zelfrijzende bloem gewone bloem of gewoon echt rijzende bloem?

Baking is loving food..

8

ik heb het boek, en van het weekend geprobeert deze cake te maken. wat was die mislukt zeg! niet normaal, er zaten grote lucht bubbels in waardoor  het leek alsof er een reuze hond zijn poot in had gezet :lol:

maar dat bleek te komen omdat het deeg niet homogeen gemixed was, dus in het vervolg ipv alles er doorheen te mengen met de hand, zoals in het recept stond, gewoon weer een mixer te gebruiken!

groetjes, Vivian