Onderwerp: Help!!! witte chocolade smelten

Pff vandaag een poging gedaan om cakepops te maken.

Kost tien jaar van mijn leven, bruin gaat altijd goed!
geen probleem.
2 minuutjes in de magnetron en klaar is kees.
Maar wit is echt een crime...

Eerst callets gebruikt van de Jamin.
Eerst 1 minuutje, roeren en weer een minuutje.... maar toen was het al verbrand.

Opnieuw met nieuwe callets.. maar dan au bain marie.. die werd pasta dus ook weggegooid.

uiteindelijk 2 repen c1000 witte chocolade au bain marie maar ook dit gaat niet echt naar vloeibaar... ligt het aan het merk.. gaat het met verkade beter.. of is er een andere tip?
Ik word hier moedeloos van.

Ik heb gezorgd dat er geen water bij kwam dus dat is het ook niet.

Ik dacht candymelts.. is dat een betere oplossing?

Ik wil gewoon heel simpel witte cakepops.. that`s it....

Help!

Bianca

Groetjes,
Bianca

2

Re: Help!!! witte chocolade smelten

Ik vind een minuut erg lang. Ik smelt chocola in de magnetron met steeds 20 of 30 seconden tegelijk. Het zal in de magnetron trouwens niet mooier smelten dan au bain marie. Misschien zijn ze er niet geschikt voor..... Zijn die callets wel om te smelten, of juist om ergens in mee te bakken?

If life gives you lemons, make lemoncurd.

die callets waren voor chocofondue.. ik dacht dat moet goed zijn.

een minuut te lang dat kan natuurlijk... in de magnetron gaat het zo hard.. voor je het weet is de binnenkant verbrand en kan je het weggooien.

Ik vraag me toch af of het niet gewoon aan het merk ligt.
Hetzelfde als met slagroom van de c1000 die slaat altijd dood en die uit het pakje van de ah gaat altijd goed..

maar ja welk merk witte chocolade gaat altijd goed....

Ik heb hier nog wel callebout aardbeichocolade callets liggen, maar die hadden eigenlijk een ander doel... maar ik lees hier ook dat die ook niet goed smelten...

Bianca

Groetjes,
Bianca

niet meer mensen die willen/kunnen helpen?
Jammer!

Bianca

Groetjes,
Bianca

5

Bianca je moet ze echt per 20 sec smelten en dan blijven roeren dan smelt het ook nog is de witte chocolade nog te dik maar wel gesmolten dan die je er een lepel crisco bij !!!en anders je magnetron op minder vermogen zetten als het te hard gaat .

Heb zelf al verschillende merken gehad en werkt prima

Succes

ah... maar dat crisco doet dat niets met de smaak... ik lees hier ook slaolie, maar dat is echt vies erdoor heen.

Ik heb zelf de cupcake popmold gekocht en het zou wel leuk zijn als de toef die op de pop zit door de dunheid van de chocolade nog zichtbaar zou zijn.. nu is het gewoon veels te dik.. echt een drama...

Groetjes,

Bianca

Groetjes,
Bianca

7

crisco heeft een neutrale smaak. Als je het echt dun wilt hebben kan je er ook ganache van maken. Dat wordt alleen niet meer heel hard als het afkoelt.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

8

[MOVE] --> Taartdecoratie algemeen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

9

Ik maakte dikwijls een chocolademoussetaart van 2 kleuren waarvoor ik ook witte chocolade moet smelten. In het begin verbrandde bij mij de witte ook terwijl de bruine prima gaat. Totdat ik las dat witte chocolade gewoon niet te warm mag worden omdat het dan verbrand.
Ik doe het nu gewoon in een steelpannetje en dit direkt op het vuur. Even wachten totdat de chocolade begint te smelten...dan meteen van het vuur afhalen en roeren tot het allemaal vloeibaar is. Bij mij werkt dit prima. Het duurt alleen wel wat langer.
Ik gebruik trouwens de witte chocolade van het albert heijn huismerk.
Hopelijk heb je hier wat aan.

10

Ik heb het ook gehad met callets én Callebaut chocolade..
maar...met goedkoop 'wit' product (aldi of huismerk van supermarkt) dat smelt héél goed. Zou liggen aan aan de vetstof of zo (ergens gelezen).
Bij goede (dure) chocolade is dat cacaoboter maar bij goedkopere soorten is dat een andere vetstof of mengeling.

Anyway, het smelt dunner. au bain marie gedaan. Het lukt beter bij mij.
Dit is een vb'tje (Bij mijn andere pops heb ik de witte chocolade steeds gekleurd, dus dat zie je niet zo goed)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QPMUB44.jpg

11

http://i958.photobucket.com/albums/ae67/Chantel67/cakepopscupcake.jpg

deze zijn gelukt zoals ik beschreef !!

12

witte chocolade is idd gevoeliger aan verbranden, maar ik heb het zelf nog nooit aan de hand gehad. Een kleine hoeveelheid is sowieso moeilijker te smelten dan een grotere hoeveelheid. Als je dit au-bain-marie doet, dan moet je er op letten dat de bodem van de kom waar de chocolade in zit, het water NIET raakt. Een goedkopere chocolade waar geen cacaoboter in zit, zal misschien beter verwerken maar er gaat voor echte chocoladeliefhebbers en kenners absoluut niets boven 'the real thing' zoals bv. Callebaut of Belcolade. Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak hé.

Reini schreef:

Ik heb het ook gehad met callets én Callebaut chocolade..
maar...met goedkoop 'wit' product (aldi of huismerk van supermarkt) dat smelt héél goed. Zou liggen aan aan de vetstof of zo (ergens gelezen).
Bij goede (dure) chocolade is dat cacaoboter maar bij goedkopere soorten is dat een andere vetstof of mengeling.

Anyway, het smelt dunner. au bain marie gedaan. Het lukt beter bij mij.
Dit is een vb'tje (Bij mijn andere pops heb ik de witte chocolade steeds gekleurd, dus dat zie je niet zo goed)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3QPMUB44.jpg

oh wat een scheetjes.. die heb ik gelijk opgeslagen.. onwijs leuk zeg.
En bedankt voor je tip

Groetjes,
Bianca

Chantelle schreef:

http://i958.photobucket.com/albums/ae67/Chantel67/cakepopscupcake.jpg

deze zijn gelukt zoals ik beschreef !!

Ook al zo leuk.. super bedankt voor de tip

Groetjes,
Bianca

15

Mijn ervaring is ook dat als je het dun wilt hebben je het beste  merkloze chocolade kunt nemen. Ik neem dan het eigen merk van Dirk/ Bas.

16

in fondue chocolade is al extra olie toegevoegt om het dun te houden ....dus dat zou ik zeker niet gebruiken !!

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

ah kijk nog meer tips.. wie weet komt DE tip er nog wel uit.. ik had dit keer c1000 chocolade maar dat werd het niet...

nog iemand ervaring met de chocomelts callets van wilton?

Bianca

Groetjes,
Bianca

18

Ik ga vanmiddag oreo balletjes en slagroom truffel in witte chocolade dopen, zal je laten weten hoe dat ging! (Ik gebruik witte repen van AH huismerk)

Kijk ook eens op ~Sugaridoo~ voor recepten en howto's!     (Twitter: @Sugaridoo)

19

Het zal waarschijnlijk niet aan de chocolade liggen, deze zijn over het algemeen best van redelijke kwaliteit. De structuur van chocolade veranderd door de bewerking ervan. Waarschijnlijk smelt je het niet op de juiste manier. geduld is een schone zaak bij het werken met chocolade. Neem er dan ook echt de tijd voor.

Het beste kun je de chocolade au bain marie smelten. Zorg dat je slechts een héél klein laagje water in een pan doet. De chocolade moet door middel van de stoom smelten. Zorg dan ook dat de 2e pan waar de chocolade in zit er een heel stuk boven hangt.

Chocolade verbrand al bij 45 graden, dat is echt een heel erg lage temperatuur. Waarschijnlijk heb je het de andere keren veel te warm gemaakt. Succes!  :thumb:

www.taartenchocolade.nl Workshops en webwinkel in chocolade / taartbenodigdheden Tilburg. Volg ons ook op  Facebook

Chocoholic schreef:

Het zal waarschijnlijk niet aan de chocolade liggen, deze zijn over het algemeen best van redelijke kwaliteit. De structuur van chocolade veranderd door de bewerking ervan. Waarschijnlijk smelt je het niet op de juiste manier. geduld is een schone zaak bij het werken met chocolade. Neem er dan ook echt de tijd voor.

Het beste kun je de chocolade au bain marie smelten. Zorg dat je slechts een héél klein laagje water in een pan doet. De chocolade moet door middel van de stoom smelten. Zorg dan ook dat de 2e pan waar de chocolade in zit er een heel stuk boven hangt.

Chocolade verbrand al bij 45 graden, dat is echt een heel erg lage temperatuur. Waarschijnlijk heb je het de andere keren veel te warm gemaakt. Succes!  :thumb:

Hmm ik denk het ook... dan maar iets voorzichtiger.. en ik las ook dat het het het beste op een warmhoudplaatje vloeibaar kan houden.

Bianca

Groetjes,
Bianca

21

Ik smelt witte en bruine chocolade altijd in de microgolfoven, in een klein stenen potje. Wel vermogen naar omlaag, en om de 10 à 20 sec roeren om te zien hoe ver je staat.

22

Hier ging het goed in de magnetron met AH witte chocolade. Niet op vol vermogen, niet te lang en vaak roeren.

Kijk ook eens op ~Sugaridoo~ voor recepten en howto's!     (Twitter: @Sugaridoo)

23

hmm als je zo vaak moet roeren waarom dan niet au bain marie ???
:cool:

alles kan koffiekan ,thee kan ,melkkan !!

ah bedankt.. ik heb ook maar even de ah chocolade gekocht.. nu maar hopen dat het wel goed gaat.

Bianca

Groetjes,
Bianca

25

ik ben dol op witte chocolade....heb dan ook veel uitgeprobeert met smelten. ben er achter dat de witte chocoladeletters van sinterklaas het beste te smelten zijn :D net zo makkelijk als bruine...dus elke keer sla ik heel veel in.....en is het te snel weer op... :9

bakken met Chez-Ami
www.facebook.com/chezami.nl binnenkort online op www.chezami.nl