1

Onderwerp: Mijn receptje voor bonbons

Hoi allemaal,

Ik weet dat het er niet helemaal bij hoort maar toch wil ik graag mijn recept voor bonbons met jullie delen.

Benodigdheden voor ca. 25 bonbons
Ganache (kern van de bonbon):
-300 gram pure of melk chocolade
-150 gram ongeklopte room

Coating:
-200 gram chocolade (naar eigen smaak)
-75 gram chocolade in een andere kleur ter decoratie

Zo maak je de bonbons:
Eerst maak je de ganache. Dat is de vulling van de bonbon. Breng de room in een steelpannetje aan de kook. Smelt ondertussen de chocolade au-bain-marie. Giet de gesmolten chocolade al roerende bij de room, zodat een smeuïg mengsel ontstaat. Doe de ganache in een kommetje en laat het afkoelen en opstijven in de koelkast.

Na anderhalf uur is de ganache klaar. Haal het kommetje weer uit de koelkast en laat de ganache een beetje op kamertemperatuur komen. Smelt ondertussen de chocolade voor de coating in een smal kommetje. Dit doe je door de chocola in een bakje te doen en te smelten in de magnetron. Zet het bakje er 10 seconden in op 400-600 watt en haal het er daarna weer uit. Even roeren en weer terug de magnetron in. Dat blijf je doen totdat de chocola helemaal gesmolten is.

Maak balletjes van de ganache en geef ze een platte onderkant, zodat de bonbon straks netjes blijft staan. Doe dit wel snel, want je lichaamswarmte maakt de ganache erg zacht. Zorg ervoor dat het contact zo kort mogelijk is.

Leg een bolletje ganache op een vorkje en haal deze door de gesmolten chocolade, totdat deze helemaal bedekt is. Laat de bonbon even uitdruipen en zet ‘m dan op een stukje bakpapier. Herhaal deze handelingen tot je alle ganache-bolletjes hebt omgetoverd tot bonbons!

Smelt tot slot de chocolade voor de decoratie. Met een satéprikker kun je leuke bolletjes op de bonbons maken en met een spuitzak kun je gemakkelijk lijntjes over je bonbons trekken. Verder kun je de bonbons versieren met zilverpilletjes en ander decoratiemateriaal.

=====

Ik zal straks nog een fototje toevoegen. Die heb ik ergens op mijn computer staan maar ik moet nog even zoeken. Soms ben ik zo'n warhoofd.

Veel succes met de bonbons! Geniet ervan ;).

Vind je het leuk om bonbons te maken? Kijk dan eens op www.bonbonsmaken.com en schrijf je in voor mijn gratis minicursus bonbons maken.

Re: Mijn receptje voor bonbons

yummie yummie
het lijkt me heerlijk.
als ik een keer veel tijd heb ga ik deze zeker een keer uitproberen
thanx voor het delen van je recept

carpe diem

Graag gedaan :). De bonbons zijn echt heerlijk en je kunt zoveel varieren als je zelf kunt bedenken. Veel plezier ;)

Vind je het leuk om bonbons te maken? Kijk dan eens op www.bonbonsmaken.com en schrijf je in voor mijn gratis minicursus bonbons maken.

dankjewel  ;)
tegenwoordig probeer ik ook inderdaad chocolaatjes te maken en ik denk dat deze ook zeker in de smaak zullen vallen

carpe diem

5

Als we hier zo door gaan met al die heerlijke dingen  :) .....dan groeien we dicht  :rolleyes:  :s  :(

Of is dat bij jullie anders ....

Ik leer elke dag weer een beetje bij ...

Hahaha nee hoor. 2x per week yoga en een keer hardlopen en ik blijf wel gezond :).

Trouwens: pure chocola kan je eigenlijk heel veel eten zonder dik te worden. Ik zag op Youtube een chocolatier die beweerde iedere dag 3-4 repen pure chocola te eten. Werd niet dik! Echt bizar joh.  :Y

7

Ik ben nog zo afwachtend op t fotootje :think:  :lol:

Ohja het fotoje! Sorry, ik was het helemaal vergeten.
Hier het fototje: http://www.bonbonsmaken.com/foto/DSC00041.JPG

9

:P  ziet er goed uit zeg! mmmm

10

Ja ze zijn echt heerlijk. Ik heb gisteren voor familie weer een nieuwe lading gemaakt :)

11

Het is een oud topic, maar ik wilde heel graag iets vragen.

Ik ben dit nu aan het uitproberen, maar heb een probleem!
ik heb de ganache in mooie balletjes weer in de koelkast gezet.
Ik heb er nu 3 uit geprobeerd, maar heb elke keer het probleem dat mijn ganache smelt als ik het in de gesmolte chocolade dompel.
Heb zelf de bolletjes al in de vriezer gelegt zodat ze wat harder waren, maar ook dat had geen effect.

Ik heb helaas geen thermometer om de temp van mijn chocolade te controleren. Heb ooit geleerd dat het ongeveer de zelfde gevoel geeft als bij controle van babymelk, en dat heeft het wel. Is het dan nog te warm?

Hopelijk kan iemand mij helpen!

12 Laatst bewerkt door lieke-webbie (02-02-2013 10:15)

1x is genoeg.