1

Onderwerp: Wat geef je je vriendin, als zij verzucht ...

... Jij krijgt altijd mooie zelfgemaakte taarten, ik alleen maar een taart van de HEMA.

De vriendin van mijn dochter verzuchtte dat vorig jaar mei op de 17e verjaardag van mijn dochter. En dus heeft mijn dochter afgelopen week met een andere vriendin een taart gemaakt. De moeder van de jarige vriendin was ingelicht, zodat zij deze keer niet voor taart zou zorgen. De meisjes hebben alles zelf gedaan, van marsepein kleuren tot roosjes en bloemetjes maken. Van cake bakken tot vullen, afsmeren en decoreren. Vanwege de moeilijkheid van de vormen heb ik het bekleden voor mijn rekening genomen.

Zonder kaarsjes (met flitslicht, maar ondanks dat lijkt de onderlaag blauwer, moet paars zijn  :s )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QB7NYEDE.jpg

En met kaarsjes (zonder flitslicht):
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SOHLFAP6.jpg

Ik heb nog een vraag over het gebruik van crisco. Mijn dochter heeft dit gebruikt om haar handen mee in te vetten tijdens het kleuren van het marsepein (Easy Cake marsepein). Ik heb dit marsepein (had toen pakjes van 1 kg) de laatste tijd steeds gebruikt en vond het erg fijn werken. Nu had ik een doos van 6 kg, maar het scheurde steeds en tijdens het uitrollen kwamen er allemaal soort schubbetjes op het marsepein. Kan het zijn dat er teveel crisco is gebruikt?

Alvast bedankt voor het kijken en tips zijn altijd welkom. Een aantal verbeterpuntjes heb ik zelf al gezien, die kan ik mooi gebruiken voor als mijn dochter eind mei 18 jaar wordt.

Er is altijd wel een reden om een taartje te maken!
groetjes Ellen

2

Re: Wat geef je je vriendin, als zij verzucht ...

Van de marsepein weet ik niet, maar de taart is geweldig, wat zal ze blij zijn !!  :thumb:  :thumb:

3

Ze was inderdaad erg blij verrast. Ze was donderdag jarig en toen hebben we de taart naar haar toe gebracht. De taart stond, met brandende kaarsjes, op tafel toen zij uit school kwam. Het middelste kaarsje (tussen de 1 en de 8) is een kaarsje dat "happy birthday" speelt. Ze vond het helemaal te gek en de taart moest heel blijven totdat vandaag de visite komt   O-) :P .

groetjes Ellen

4

Mooie taart geworden... :)

5

Ik weet het niet zeker maar schubbetjes lijkt mij dat de marsepein is uitgedroogd.

Leuke taart trouwens.

6

Dat is juist het vreemde, het blauwe marsepein wat we gebruikt hebben, is al wat ouder en dat voelde droog aan, maar was verder goed te gebruiken. Het paarse marsepein wat zo scheurde bij het bekleden, was net nieuw en voelde ook absoluut niet droog aan, gewoon soepel.

Ik moet de komende week nog een taart maken en hoop niet dat het dan hetzelfde gaat. Die taart wordt mijn eerste 'opdracht', voor de dochter van mijn vriendin. Wil wel dat het bekleden niet weer zo'n ramp wordt. Hopelijk heeft iemand nog de goede tip voor mij?

groetjes Ellen

7

mooie taart!! ik gebruik zelf ook crisco en heb nooit schubbetjes misschien dat er lucht ofzo tussen zit. Of misschien dat het door het kleurstof komt? Ik zeg ook maar wat hoor want ik weet het eigenlijk ook niet

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

8

Erg leuk!!

There's no such thing as a bad idea. Only poorly executed awesome ones.
Bekijk mijn taartjes op: http://www.mijnalbum.nl/Album=8ZOYZRJN

9

Wat een geweldig leuke taart :)
Ik snap helemaal dat de vriendin  daardoor overdonderd was!

Teveel crisco kan inderdaad veroorzaken hetgeen je noemt. Iets minder gebruiken volgende keer, denk dat dit al veel zal helpen.
En snel werken, dit voorkomt ook scheuren en drogen van je marsepein.
Succes!!

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

Erg leuk gedaan!! Heel vrolijk :thumb:  :thumb: