1

Onderwerp: Ik begrijp het echt niet....

Ik heb regelmatig na het bakken van de cupcakes dat er onderin ruimte zit. Alsof de cupcake omhoog is geklommen. De papiertjes passen perfect in het bakblik, ik spuit het beslag in de cupcake papiertjes, het beslag is mooi glad. En toch gebeurt me dit regelmatig.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit voorkomen. Als ik een groot aantal heb dan bak ik twee lagen tegelijk. Zou het daarmee te maken hebben? Dat misschien niet elke cupcake op gelijke temperatuur gebakken wordt? Of komt het omdat het deeg te luchtig is geklopt? Ik klop in de Kenwood op stand 8 (van 12) en niet langer dan 5 minuten.

De smaak is er niet minder om, maar ik vind het niet mooi staan.
Wie heeft de gouden tip?

2

Re: Ik begrijp het echt niet....

laat je ze na het bakken misschien in het bakblik afkoelen?
Probeer het eens om ze na het bakken meteen uit het bakblik te halen.

groeten Annemieke
Cake It

3

Heb ik net geprobeerd en ik heb het weer. Ik gebruik de witte wrappers van Wilton.

4

Klinkt alsof er lucht onderin zit, en dat zet uit bij verwarmen.
Ik doe het altijd met behulp van 2 lepels in de vorm.

Christine.

5

inderdaad misschien even het beslag "aanduwen".
Ik mix altijd zo kort mogelijk, max. 2 minuten om er zo min mogelijk lucht in te krijgen. En op een lage stand (2 van 8 of 10, Kitchenaid).
Zonder problemen gaan er hier 3 lagen tegelijk in de oven.
Succes met uitproberen!

6

keukentje schreef:

Klinkt alsof er lucht onderin zit, en dat zet uit bij verwarmen.
Ik doe het altijd met behulp van 2 lepels in de vorm.

Maar als ik het erin spuit met een spuitzak zit het juist helemaal op de bodem. Daarom doe ik het niet meer met lepels. Zou het kunnen liggen aan de temperatuur? En dat ik een langere baktijd moet hanteren omdat ik twee lagen bak? Nu bak ik ze op 180 graden 21 minuten lang.

7

Ik had dit eerst ook toen ik met een spuitzak vulde. Nu pak ik gewoon heel simpel de ijsschep en mik ik het erin. Nooit meer last van lucht onderin!
Gewoon niet te netjes doen  :)

8

het ligt idd aan het te luchtig kloppen, ong 4-5 min op lage stand is voldoende.
ik had het zelf nl. ook altijd en sinds ik dit goed aanhoud, gebeurt het niet meer.

Groetjes, Dorothea.

9

Ik klop altijd totdat alles door elkaar zit. En dat zijn echt geen 4-5 minuten. Nooit last dat er lucht onderin zit. Ennnn....ik gebruik ook geen melk meer in het recept van Nigella. Laten de papiertjes ook niet meer los!

Volg je hart...want dat klopt!

10

Ik heb nu 4 minuten gekopt, met de spuitzak (toch) heel slordig erin gespoten zonder te draaien, het bakblik en het bakrooster omgedraaid en de tijd iets langer gezet. Ben heel benieuwd. Als dit niet werkt dan ga ik het de volgende keer weer met een lepel doen.

11

Ik heb het ook eens met een spuitzak gedaan omdat dit makkelijker is. Maar toen zat er bij mij ook lucht onderin.....met twee lepels heb ik nergens last van  ;)

12

Er zat toch weer wat lucht onder... Ze waren nu wel beter dan de serie ervoor, maar volgende keer ga ik het weer met lepels doen.

13

Waar mix je mee? Ballongarde of k-klopper? Maakt ook nog heel veel uit ivm lucht in je beslag "slaan"

14

Niet met de ballon, die gebruik ik alleen als ik 1 taart moet maken. Ook niet met die 'haak' zeg maar. Dus met die ene die overblijft. Neem aan dat dat de k-klopper is?

15

Ik mix het altijd even met de handmixer. En dan de gardes erop zeg maar....

Volg je hart...want dat klopt!