1

Onderwerp: Witte chocolade leather

Ik heb volgens het recept van de site voor het eerst witte chocolade leather gemaakt, maar ik krijg slechts een brokkelige vette bal:

(rolbare chocolade (chocolate leather)
125 ml glucose
2 tl ijskoud water
Neem voor de witte variant 500 gram witte chocolade, 110 gram glucose en 1 tl. water.
Werkwijze:
De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water. De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt, nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af, wegvegen met keukenpapier) als de bal er kneedbaar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en een nacht laten rusten op een koele plaats.Rolbare chocolade wordt hard als het afkoelt. Verwarm het daarom voor gebruik even in de magnetron. Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel goed. je kunt er bloemen mee maken, figuren etc, maar ook bekleden.

Hoe vaker ik het doorkneed hoe brokkeliger het wordt en hoe meer vet het afscheid. Nu staat er dan je het vet weg moet vegen... Maar dan kan ik nog wel even doorgaan denk ik. Is het de bedoeling dat ik vrijwel al het vet wegveeg, of moet ik alleen wegvegen wat er toevallig uitkomt?
-En hoe kom ik aan een egale bol? Moet het dan eerst opgewarmt worden? Als ik het opwarm smelt het namelijk niet meer... laat staan dat ik het uit kan rollen.

Heeft iemand tips of ervaring met witte chocola?

Re: Witte chocolade leather

Ik denk dat het er inderdaad aan ligt dat je witte chocola gebruikt hebt.

Ik maak wel eens witte chocoladebotercreme. Als ik gewone chocola smelt, wordt het gewoon zacht. Maar bij witte chocola valt het uiteen in vocht en klonten. Pas na lang doorroeren is het mooi gesmolten.

Ik vraag me af of je dit recept dus wel kan maken met witte chocola (wat eigenlijk geen chocola, want er zit geen cacao in).

groetjes, Linda (mv Eva, David & Sara)
Een onderschrift is ook maar gewoon een tekst onder je bericht....

Witte chocolate bestaat uit cacaoboter. Daardoor valt hij uit elkaar zodra je er meer gaat werken. Je kunt inderdaad beter melkchocolade gebruiken zoals Linda al voorstelt ;)

Vind je het leuk om bonbons te maken? Kijk dan eens op www.bonbonsmaken.com en schrijf je in voor mijn gratis minicursus bonbons maken.

4

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=106108

aldus dit forum moet het kunnen.
En ja, ik ben eigenwijs, dus ik vindt dat het kan ;)  :P

Overigens lijkt het me idd wel lekkerder met donkere chocolade, maarja donkere chocola kun je niet kleuren (uitdaging nr. 2: kleuren van witte rolbare chocola)

maar iig bedankt voor de reacties, alles is welkom!

5

Neem Callebaut witte chocolade drops... die werken prima  :+

Met zoete groet! Akire

6

Akire schreef:

Neem Callebaut witte chocolade drops... die werken prima  :+

Is dat hetzelfde als witte couverture?
Heb nog nooit '' callebaut'' gezien namelijk.

7 Laatst bewerkt door cicindy (09-03-2011 21:15)

ik heb het van de week gemaakt met witte chocolade en dan met marshmellowfluff erbij.....heb ook de roze mellows erbij gedaan en had toen met een gekleurde chocolade leather. Moet wel erbij vermelden dat ik hem iets anders vind aanvoelen dan de melkchocolade leather, maar was wel mee te werken.

was volgens recept:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=135481

groetjes cicindy......een enthousiaste beginneling

8

Callebaut is een gerenomeerd Belgisch chocolade merk. Ze brengen het uit in verschillend vormen op de markt, en sinds kort ook in de supermarkt - bij ons De Deka markt. Zelf kom ik 2 keren of meer per week in Belgie omdat we ook daar wonen dus ik kan altijd wel aan Callebaut komen maar voor de honkvaste NL'es: kijk'es bij de Sligro of de supermarkt. Het loont zeker de moeite, t'is een fantastisch merk dat zelfs chocolade leather verkoopt.

Met zoete groet! Akire

9

callebaut ook bij menig webshop verkrijgbaar!

beginneling, mijn eerste taart is heel goed gelukt! MIjn 2e ook...nu bezig met nr 3! Hoezo taarten zijn verslavend?