Onderwerp: Witte chocolade leather
Ik heb volgens het recept van de site voor het eerst witte chocolade leather gemaakt, maar ik krijg slechts een brokkelige vette bal:
(rolbare chocolade (chocolate leather)
125 ml glucose
2 tl ijskoud water
Neem voor de witte variant 500 gram witte chocolade, 110 gram glucose en 1 tl. water.
Werkwijze:
De chocolade smelten, de glucose in een potje in een bakje zetten met heet water. De glucose bij de chocolade schenken en nu roeren, voeg het water toe en je zult merken tijdens het roeren dat er zich een bal vormt, nu de bal uitnemen en even doorkneden (vet scheidt zich nu af, wegvegen met keukenpapier) als de bal er kneedbaar en goed homogeen uitziet, de bal verpakken in folie en een nacht laten rusten op een koele plaats.Rolbare chocolade wordt hard als het afkoelt. Verwarm het daarom voor gebruik even in de magnetron. Het is wat vettig om mee te werken maar plakt wel goed. je kunt er bloemen mee maken, figuren etc, maar ook bekleden.
Hoe vaker ik het doorkneed hoe brokkeliger het wordt en hoe meer vet het afscheid. Nu staat er dan je het vet weg moet vegen... Maar dan kan ik nog wel even doorgaan denk ik. Is het de bedoeling dat ik vrijwel al het vet wegveeg, of moet ik alleen wegvegen wat er toevallig uitkomt?
-En hoe kom ik aan een egale bol? Moet het dan eerst opgewarmt worden? Als ik het opwarm smelt het namelijk niet meer... laat staan dat ik het uit kan rollen.
Heeft iemand tips of ervaring met witte chocola?