1 Laatst bewerkt door Nokkie (25-02-2011 19:56)

Onderwerp: Allemaal vragen over aardbeienmousse

Hai,

ik wil graag een poging wagen om de aardbeienmousse van deze site te maken. Kan iemand mij de hoeveelheden aangeven voor een vulling van een boltaartje van 12 cm (Blanda serveerschaal).
Ik weet dat ik het in kan vriezen, maar het is dus niet mijn bedoeling om over te houden.

En als je verse citroen/limoen vervangt door Sicilia citroensap van de AH (flesje ziet er uit als een citroen) en zoja, hoeveel doe je er dan door?

O ja, ik heb geen keukenmachine/staafmixer of blender. Hoe pureer ik de aardbeien, gewoon door zeef prakken?

Kan je de aardbeien ook in stukjes snijden i.p.v. pureren? En zoja, moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden?

2

Re: Allemaal vragen over aardbeienmousse

Nokkie schreef:

Hai,
ik wil graag een poging wagen om de aardbeienmousse van deze site te maken. Kan iemand mij de hoeveelheden aangeven voor een vulling van een boltaartje van 12 cm (Blanda serveerschaal).

Tja, dat ligt aan het aantal lagen en de dikte van de lagen die je gaat maken...

Nokkie schreef:

Ik weet dat ik het in kan vriezen, maar het is dus niet mijn bedoeling om over te houden.

En als je verse citroen/limoen vervangt door Sicilia citroensap van de AH (flesje ziet er uit als een citroen) en zoja, hoeveel doe je er dan door?

Je zou kunnen proeven?! Toevoegen gaat altijd... eruit halen niet. Dus eerst een klein beetje, proeven en toevoegen indien nodig. Het sap is bedoelt om fruit een frisse uitstraling te geven en een zuur toontje te geven in de vulling zodat de fruitsmaak in al het zoet goed tot z'n recht komt.

Nokkie schreef:

O ja, ik heb geen keukenmachine/staafmixer of blender. Hoe pureer ik de aardbeien, gewoon door zeef prakken?

Door een zeef wrijven gaat prima.

Nokkie schreef:

Kan je de aardbeien ook in stukjes snijden i.p.v. pureren? En zoja, moet ik dan nog ergens anders rekening mee houden?

Ook dat gaat uitstekend. En je kan ook puree - dus door de zeef gewreven aardbei combineren met stukjes aardbei. Zou dan wel kleine stukje doen omdat een kleine blanda gewoonweg niet groot is en de verhouding dan wat weg valt. Maar het is jouw taart, jouw smaak dus doe lekker gek en maak hem naar eigen inzicht  :lol:

Heel veel suc6 met jouw bak- en vul avontuur! Gewoon doen en er van genieten! Het ergste wat je kan overkomen is dat je iets over moet doen of dat het in 1 keer lukt.... Zet'em op!  :Y  :Y  :Y

Met zoete groet! Akire

3 Laatst bewerkt door Nokkie (25-02-2011 22:44)

Dank je wel voor de info!!!

Door de zeef gewreven aardbei combineren met stukjes aardbei lijkt me erg lekker.  Mag ik daar meer over weten?
Kan ik het beste 1 laag puree en 1 laag stukjes aardbei doen???
(En graag verhoudingen voor 12 cm).

4 Laatst bewerkt door Nokkie (26-02-2011 19:42)

Niemand?????

Ik wil  graag zoveel mogelijk oefenen. Dus liefst het maken van recepten wat herhalen zodat ik wat handigheid er in krijg. Ben een groentje en wil binnenkort een "bakfeestje" houden (workshopje/demo/lekker inspiratie van elkaar opdoen) en wil dit graag goed voorbereiden. Maar tegelijkertijd ook de kosten en lijn beetje in de gaten houden. Vandaar de vraag naar een recept voor een kleiner taartje.

5

Mijn aardbeienmousse is gelukt.

Ik heb gewoon de hoeveelheid van het recept  (van deze site) aangehouden. En alle aardbeien gepureerd.
Wat ik over houd vries ik dan maar in.

Ik twijfelde eerst of de mousse wel dik genoeg was, maar gelukkig bedacht ik me op tijd dat ik ergens anders op dit forum had gelezen dat de vulling eerst een tijdje op moet stijven.

In het vervolg wil ik de mousse toch wel graag combineren met stukjes aardbei.
Heb ik dan meer nodig dan 250 gram  verse aardbeien (28 cm taart) En zo ja, hoeveel gram meer?
Of pureer ik gewoon van de 250 gram aardbeien een aantal niet?  En hoeveel aardbeien houd ik dan ongeveer apart om ze in stukjes te snijden?