1

Onderwerp: Marsepein of fondant

Hallo allemaal,
Zaterdag heb ik mijn eerste taart versierd. Met hulp van iemand die dit al langer doet. Zij gebruikt fondant, dus daar heb ik hem mee gemaakt. Nu ben ik ook erg benieuwd hoe marsepein werkt. Zelf vind ik dat lekkerder (misschien wel een reden om het juist niet te gebruiken  ;) ) Maar misschien is het wel veel moeilijker om mee te werken en is het beter om fondant te gebruiken.... Graag hoor ik jullie voorkeur en ervaringen, zodat ik er iets meer van weet voor ik me in het diepe ga storten. Bedankt alvast voor jullie advies.

2

Re: Marsepein of fondant

Ik zou zeggen, koop een klein pakje en probeer het uit  :Y het is heel persoonlijk, de een vindt marsepein veeeel fijner werken, terwijl de ander zweert bij fondant. Ik heb op een workshop geleerd fondant te gebruiken, en op een andere workshop marsepein en laatst thuis heb ik maar eens marsepein en fondant gemixt en dat vind ik erg fijn werken!
Boetseren schijnt overigens niet zo goed met marsepein te gaan, maar beter met fondant omdat fondant uithardt en marsepein niet.

Groetjes van Bianca

3

ikzelf bekleed met marsepein 1:3 van zeelandia omdat ik die lekker vind en fijn vind werken.
bloemetjes en boetseersls weer met fondant omdat het inderdaad uithard.
zelf vind ik de kleuren met fondant altijd mooier uitkomen omdat fondant echt wit is en marsepein niet.
het is dus echt heel persoonlijk wat je ervan vind.

je kan best 3 keer vallen, als je maar 4 keer opstaat

4

Ik werk met marsepein  :9 . Decoraties die plat op de taart komen maak ik ook van marsepein. Maar bv een lussenstrik maak ik van fondant+tylose. Wanneer ik echt wit nodig heb gebruik ik ook fondant maar voor de rest vind ik dat de kleuren met marsepein mooier worden dan bij fondant. Bij marsepein krijg ik echt de kleur die ik wil en bij fondant wordt het al gauw pastel  :s  terwijl ik veel verschillende merken kleur gebruik.