1

Onderwerp: Heavenly botercreme - nog nooit zo lekker geproefd!

Jaaaa!  Ik heb mijn favo botercreme recept gevonden!!!!!!! Ongelooflijk lekker. Sorry webshop: echt veel lekkerder dan de mix.

Ik kijk elke avond naar Masterchef Australia. Daar maakten ze van de week botercreme. Deze heb ik dus ook maar even geprobeerd, en ik wil nu niet meer anders!!!

Bij deze de link/recept:

http://tvnz.co.nz/masterchef-australia/ … ra-3855842

En bij deze de vertaling:

300g caster sugar       = 300g poedersuiker
5 egg yolks                 = 5 eigeel
500g butter, softened = 500g zachte boter

Voor de boter creme, doe de suiker in een pan met een beetje water, zet op het fornuis en breng aan de kook.
Bestrijk de randen met een kwastje gedoopt in water om kristalliseren te voorkomen.
Breng de siroop naar 121 graden (even goed koken) ondertussen klop de eigeel luchtig en romig op hoge snelheid met een mixer.

Als de suiker op temperatuur is voeg het eigeel al roerend in een dun stroompje toe.

Mix het geheel op lage snelheid totdat het kamertemperatuur bereikt heeft.

Eenmaal afgekoeld voeg al roerend geleidelijk de boter toe en eventueel een smaak naar keuze.

Ik moet wel zeggen dat ik de volgende keer iets minder boter toevoeg...maar dat is een kwestie van smaak.

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

2

Re: Heavenly botercreme - nog nooit zo lekker geproefd!

IngeW schreef:

Als de suiker op temperatuur is voeg het eigeel al roerend in een dun stroompje toe.

moet je de suiker niet bij het eigeel doen ipv andersom?? (sorry, moet filmpje nog kijken :o )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

Carien schreef:
IngeW schreef:

moet je de suiker niet bij het eigeel doen ipv andersom?? (sorry, moet filmpje nog kijken :o )

Nee, je moet het eigeel toevoegen aan de suiker :)

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

4

ja, ik zie het nu ook staan,  :think:  stollen die eigelen dan niet meteen? Ik bedoel, die suiker is een stuk boven de 100 graden

5

Carien schreef:

ja, ik zie het nu ook staan,  :think:  stollen die eigelen dan niet meteen? Ik bedoel, die suiker is een stuk boven de 100 graden

Nee hoor. Je moet eerst de suiker op kamertemperatuur brengen en daarna het eigeel toevoegen!  :Y

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

6

ah :thumb: , misschien deze eens proberen; heb net de italian laten mislukken :s (ik heb geen suikerthermometer), dus moet er nog even over nadenken

7

Ik heb ook geen suikerthermometer... Ik heb de suiker laten koken en even zo laten doorkoken.... Volgensmij is dat wel goed gegaan :)

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

8

Bedankt, ik heb hem opgeslagen. Nu nog de tijd vinden om hem uit te proberen ;)

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

9

Merci! Ben benieuwd

10

IngeW schreef:

Ik heb ook geen suikerthermometer... Ik heb de suiker laten koken en even zo laten doorkoken.... Volgensmij is dat wel goed gegaan :)

dan had je 't wel gemerkt :Y . Gisteravond geproeft, een heel droge zalvige, muffe smaak die  niet meer van de tong gaat. Daarna chocola gegeten, 2x tanden gepoetst incl tong en gehemelte en nog is de nare smaak niet weg :nooo  Volgens Akire is de suiker te heet geweest danwel te lang gekookt. Er stond daar 3min, dat heb ik gedaan, de suikerstroop was nog helder, maar toch fout dus, JAK

11

Caster sugar is m.i. geen poedersuiker, maar fijne kristalsuiker. Verder doe je, volgens het recept, het eidooiermengsel meteen na het opkoken bij de suiker waarbij je gewoon goed blijft kloppen. Daarna blijf je doorkloppen totdat dit mengsel op kamertemperatuur is.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

12

ja, dat dacht ik ook te lezen, maar ja, dat stollen dan?? :think: Ga je dat tegen door het kloppen?

13

Kristalsuiker kan inderdaad ook. Ik heb poedersuiker gebruikt. Weet niet hoe t kan..maar mijn botercreme is echt heerlijk.... :s

Taart en meer...
www.zoetmetstijl.nl

14

Carien schreef:

ja, dat dacht ik ook te lezen, maar ja, dat stollen dan?? :think: Ga je dat tegen door het kloppen?

Ja, ik denk het wel....ga het vanavond proberen. Mixer op de hoogste stand, dan zou het well moeten lukken. :Y

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

15

Hee, volgens mij is dat French Buttercream! (Ben ik laatst tegen gekomen. Ik meen op Wikipedia) Dank je voor het plaatsen. Ga 'm zeker een keer proberen!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

16

Hm....de suiker tot 121 graden laten koken (met suikerthermometer), maar vervolgens overgedaan in de mengkom van mijn Kennie. Daardoor is de suiker gaan kristalliseren en is het dus mislukt :s Dat gaan we dus een ander keertje opnieuw proberen. Voorlopig hou ik het maar bij mijn meringue 1-2-2, heel lekker en gebruiksvriendelijk.

17

Gaaf, dat je het uitgeprobeerd hebt!
Ik volg Masterchef Australia (bijna) elke dag en had het recept van de Opera Gateaux al opgeslagen om een keer uit te proberen!
Nu nog de tijd vinden....

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

18

Hoi , ik ben pas lid van jullie forum en ik denk dat ik wat kan toevoegen aan dit draadje.
Zelf heb ik een recept uit d bakcursus van CVO KISP waar ik ook helemaal weg van ben en het lijkt sterk op dat van masterchef.
nodig ;400 gram fijne kristalsuiker ,175 ml water ,2 eieren , 200 gr boter en 300 gram vaste margarine
Suiker en water koken tot een siroop, dat is makkelijk te controleren door het even te laten door koken en net als bij jam met een lepel en een koud bordje , druppel op bord ,schuin houden en de druppel stolt halverwege, pan van het vuur even in koud water zodat het kookproces stopt en laten afkoelen.
Intussen de eieren kloppen tot ze goed schuimig zijn ,ik doe dit in de keuken machine omdat dit best lang duurt ongeveer 10 min.
De suikerstroop is nu voldoende afgekoeld , zet de keukenmachine op langzaam en giet de siroop langzaam bij de eieren , daarna de boter en margarine in blokjes toevoegen laten kloppen dat een gladde massa is vekregen.
Mocht de room schiften plaats dan de kom in een warm water bad en klop goed door.
Dit kan ook goed in de diepvries bewaard worden , succes.

19 Laatst bewerkt door Carien (26-02-2011 14:59)

:think: Kan dit ook met alleen maar roomboter (ik vind margarine echt jakkie en zeker niet iets voor in een taart :nooo )

oh ja :o  van harte welkom op dit gezellige en informatieve forum :Y

20

Ga ik een keer proberen!

gr, Miriam

****** Mijn motto was altijd: Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd... maar gelachen kan je ook vervangen door: gebakken ;-) ******

21

Ohhh... dit had ik eerder moeten lezen. :s

Ik had afgelopen week een biscuit willen bakken,maar ik had i.p.v. de mix 330 gr. poedersuiker met 5 eieren opgeklopt. :o
Na wat googelen vond ik een recept van Marokkaanse Ghribas met cocos.(koekjes)Die waren ook wel lekker.(soort cocosmacronen)

Tegenwoordig kun je vanalles worden,ik heb besloten om gewoon mezelf te blijven!

22

Maar je gebruikt dus wel rauwe eieren, kan dit geen kwaad?

Alles goed???? nee 3 fout

23

lune schreef:

Maar je gebruikt dus wel rauwe eieren, kan dit geen kwaad?

Bedoel je in het originele recept van TS? Ik denk dat de suiker heet genoeg is om de eidooiers te pasteuriseren. Dat zelfde gebeurt ook bij de meringue botercrème.

24

Ha, dit klinkt als de oplossing voor imjn eidooier overschot ivm MBC :lol:

Ga ik zeker een keer proberen :Y Bedankt!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

25 Laatst bewerkt door Kadohke (28-02-2011 12:02)

Even voor de duidelijkheid....je eieren worden op deze manier (als ook bij merengue creme) NIET volledig gepasteriseerd. Niet dat dit zo'n ramp is, maar 't is maar wel dat je het weet :-)

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl