1

Onderwerp: Gele laag op biscuit??

Hallo allemaal,

Ik heb in eens de laatste tijd dat mijn biscuit niet goed meer leukt. Terwijl ik niets anders doe!!
Er zit steeds een gele laag op de onderkant (dus bovenop na omdraaien ;) )
OOk zitten er soms van deze harde gele stukje tussne het biscuit.
Ik denk zelf dat het ei is... Maar hoe dit kan????
Iemand een idee wat het kan zijn?
Ik mix met kant en klare mix en gebruik ei zoals op d everpakking staat, Als er 250 gr staat en ik heb met 4 eitjes 240 gram, doe ik er nog een ei bij.

Ik laat de biscuit op 140 graden bakken (hete lucht) en ga elke 15 min zo'n 10 -15 graden omhoog tot 175.

"Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift."

Re: Gele laag op biscuit??

ik heb dat nu ook een paar keer gehad!!  :x De onderkant is dan een beetje plakkerig, echt vevelend!

Dus als iemand tips heeft..... ik lees mee!  :Y

Smakelijk groetjes van Suus
http://suus-bakt-taart.blogspot.com/

heb je de eieren op kamertemperatuur?

Ik zing mijn eigen wijsje!

4

goed mixen

5

Bij mij is het niet plakkerig, maar gewoon droog/stevig cq harder dan de rest van het biscuit.
Ik heb eieren die ik iets verwarm in de magnetron. en mix 10 minuten!

ow dan is het van mij een ander probleem.  :grr:
Raar toch.

Maar ik mix ook zeker 10 min en verwarm de eieren van te voren ook ff in magnetron.

Smakelijk groetjes van Suus
http://suus-bakt-taart.blogspot.com/

7

ik heb hetzelfde probleem laatst ook gehad had ook een andere mix dan voorheen gebruikt, nu weer mijn vertrouwde mix en nu heb ik het niet meer ;) voor mij geen andere mix dus meer...

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

8

kwebbeltje schreef:

ik heb hetzelfde probleem laatst ook gehad had ook een andere mix dan voorheen gebruikt, nu weer mijn vertrouwde mix en nu heb ik het niet meer ;) voor mij geen andere mix dus meer...

Welke mix gebruik jij? Ik de funcakes mix.
Doe jij nog iets bijzonders met je eieren?
Welke ovenstand en temp gebruik jij? Laat je de temp ook oplopen?

9

Nouja..ik had dit dus ook op mn biscuit van eergister, sneed hem gister aan..harde laag op de bovenkant (dus onderkant van t bakken..en middenin ook hard??

mijn andere 6 die ik tot nu gebakken heb hadden dit niet?
eieren waren op kamer temp..mix van eusy cake net als de zorige keren..
alleen een nieuwe mixer (die t werk zelf doet..) maar wel lang gnoeg gemixt (1o min)

hoe ga ik dit voorkomen?

gebakken op 160 heteluchtoven

oja en hij leek best hoog maar 10 min voor ie klaar was viel er een gat in in t midden, dus alleen de rand was hoog..:(

sjit..nu vandaag nieuwe bakken..maar ben bang dat t weer niet lukt.

10

Ik heb er ook last van.
Vooral in de vierkante bakvorm gaat het mis. In de midden zakt hij iets in en dat word dan hard.
Snap er niks van het is al de 3e taart die er zo uitkomt.
Heb hem nu 45 min op 165 graden gedaan het is de vierkante vorm van 25cm.
Hoop dat iemand tips heeft want ik weet het ook niet meer en vind het toch vervelend voor een klant.

oja ik bak ook met funcakes.

11 Laatst bewerkt door Dot (25-02-2011 18:14)

als je eigenlijk 250gr ei moet hebben en je hebt er met 4st 240 gr en je doet er dan nog 1 ei bij, dan zit je dus dicht tegen de 300gr ei en zou je je mixverhouding ook aan moeten passen.

Dus waarschijnlijk is die scheef.
Ikzelf ben er misschien te pietluttig in, maar ik weeg altijd mijn totale eieren, deel dat door 50 en dan x 66 (dat is de verhouding funcakes als ik me niet vergis). Dus ik ga niet meer strak op de tabellen af, want als ik met 4 eieren op 240gr zit, is dat voor mij
240/50 = 4,8 x 66 = 316gr mix
enz.

zo had ik vandaag voor mijn 2 taarten samen 9,8 ei nodig, dus ik wilde 10 eieren gebruiken, maar bij 9 eieren zat ik al op 512gr ei
dus 512/50=10,24 ei x biscuitmix.
En niet 9 eieren rekenen...

Succes ermee.
(ps ik gebruik zelf Bakels en die verhouding is 62,50gr mix per 50gr ei

Groetjes, Dorothea.

12

ik doe er precieze hoeveeleheid ei in als nodig..

heb er gister nog 1 gebakken, met de bicuitmix..en die is wel gelukt, neit bol, niet ingezakt, niet plakkerig en zacht!
vreemd

(de andere was de moscovisch gebakmix) maar dat moet niks uitmaken..had me gehouden aan wat op t pak stond.

ik ga mn taart showen..;)

13

Welk merk biscuitmix gebruik je nu.
Ik heb nu de 5 kilo van Funcakes maar
sinds ik die heb is het drama met bakken hij zakt iets in word niet
echt gaar zitten allemaal gele plekken in de cake.
Kan iemand me helpen doe het zelfde als anders heb nu ook
45 min op 165 graden gedaan nou dat was weer drama.

14

Ik heb ook de funcakes,ging altijd goed, maar de laatste tijd bij de 26cm vorm gaat het dus mis!
Ik denk dat het toch aan de hoeveelheid eieren ligt zoals Dot zegt. Ik heb idd met 4 eieren 240 gr, doe er dan 1 extra omdat ik 250 gra nodig heb... Dit is dus denk ik teveel.... Ga van de week nogmaals proberen, maar met maat M eieren (gebruik nu L). Hoewel ik juist geleerd heb dat extra ei niet uit zo moeten maken, wel dus!!

Ga ook maar een Wilton pan 25 cm kopen, dna lukt het hoop ik ook beter, nu heb ik een gewone springvorm. 20 cm is wel van wilton en die wordt mooi hoog!

15

Ik heb een wilton vorm van 25 cm en heb er ook problemen mee. Ga toch ook ff kijken hoe het gaat met kleinere eieren.
Bedankt voor de tip

16

Het zal wel in de lucht zitten, ik heb er deze week ook 2 gehad.Nog nooit eerder mee gemaakt in die bijna 4 jaar dat ik bak.
En idd de vierkante bakblikken.

Veel taart plezier

17

bettie schreef:

Het zal wel in de lucht zitten, ik heb er deze week ook 2 gehad.Nog nooit eerder mee gemaakt in die bijna 4 jaar dat ik bak.
En idd de vierkante bakblikken.

Ligt het misschien aan de funcake mix????

18

Je zou het bijna gaan denken dat het toch aan de mix ligt.
Ga ff kijken of ik van de week een ander merk mix kan krijgen.
Zal ff bij school na vragen daar zijn ook een paar meiden die taarten maken.
Hou jullie op de hoogte heb voor woensdag zelfs een taart afgezegd heb er zo ff geen zin in.

19 Laatst bewerkt door kwebbeltje (01-03-2011 12:40)

bij mij gaat het juist met die van funcakes wel altijd geod en laatst had ik easy cake mix en dat was tot 3 x toe drama met groot en 4kant... en ik gebruik er toch ook een heating core in... :grr:

kijk ook eens op www.brenniescakehouse.nl voor al mijn taarten, workshops en zelf gemaakte mallen welke ook te koop zijn.

20

hmmm ik had het dus laatst ook, en ik had funcakesmix gebruikt... :think: heb dit probleem niet eerder gehad, ik dacht dat het kwam door de lagere temperatuur (ik probeerde het uit 140 graden en dan tot 155 graden opvoeren) en ik had er 2 tegelijk gebakken en de 12 cm kwam er wel goed uit en de 15 cm had wel zo'n gele harde laag...

groetjes, Diana