1

Onderwerp: Wie kan me helpen?

Hallo dames,

Inmiddels heb ik zo'n 7 taartjes gemaakt allemaal smaken ze heerlijk maar ik blijf met het probleem zitten dat mijn fondant scheurt.

Zo ook als vanmorgen, De taart heb ik gisteren gebakken in lagen gesneden en vanmorgen de botercreme gemaakt (wel gekleurd) en alles ertussen gedaan. Even in de koeling zodat ik het fondant kon kleuren. Ik had handschoentjes aan met kleuren en dat was al een drama het fondant bleef gewoon aan de hand schoenen plakken wat suikerpoeder dunnetjes op mijn handschoenen gedaan nee werkte niet. Dus 2 tellen later de handschoenen uit. (schade aan handen valt mee ;) )
Ook toen de handschoenen uit waren bleef mijn fondant aan me handen plakken, best erg eigelijk! Terwijl ik nog helemaal niet zo lang aan het kneden was. Na goed uiteindelijk zat de kleur er door heen en ben ik het gaan uit rollen.

GIng goed (moet alleen een grote roller hebben) tot dat het moment kwam om de lap op me taart te tillen... hij plakte vast, ging aan alle kanten slap hangen en toen ik hem uiteindelijk op de taart had en met de smoother /handen er over heen ging zag ik (altijd weer) achter op de taart een groot scheur gat zitten. Dus geen scheurtje in je fondant maar gewoon echt dat je taart + botercreme weer ziet zitten!

Ik baaal hier zo van!!! (dit keer werk ik het het ik ga een piraat maken dus daar komt de priaten muts op dus zie je het niet.) Maar hoe kan dit?

Ik ben dus beginner, raden julie het aan om mij een workshop te laten volgen over de basis? aankleden dus.

Ik hoop zo dat de taart uiteindelijk mooi wordt.
net wilde ik het witte fondant rood kleuren werd ook al plakkigere dus heb alles luchtdicht verpakt en begin vanmiddag/morgen wel verder. Heb ook nog 2 boobies in de koeling staan moeten ook nog bekleed worden. Want zaterdag moeten de taarten naar de mensen.

2

Re: Wie kan me helpen?

Mjin tip...uitrollen op een tafelzeiltje of grote placemat (bureauonderlegger ikea is favo hier!). Dan hoef je de fondant niet meer op te tillen, maar kun je het zeiltje/blad zo omdraaien om de taart en dan fondant effe lospeuteren en t laat zo los op je taart.

Verder zou ik zeggen dat je eens een ander merk fondant moet proberen. Als het inderdaad zo plakt zoals jij zegt, is dat inderdaad niet fijn!

Om witte fondant rood te kleuren is sowieso een helse karwei! Je moet hier heel veel kleurstof voro gebruiken...en dan maakt de fondant nog plakkeriger. Ik koop zelf altijd voorgekleurd rood!

Ik weet niet wat voor een kleurstof je gebruikt??

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

En welk merk fondant gebruik je? Want zoals je het beschrijft lijkt het erg slap  :think:

4

Pettinice (Bakels) - Wit rolfondant 5 kg
dit heb ik gekocht.. en hiervoor had ik uit deze webshop van het forum de rolfondant.

Ik heb net de rolfondant kleur gepakt en die voelt meteen anders aan zal wel aan het fondant liggen dan want dit is de 1x dat ik die nieuwe bakels fondant gebruik... hmmm meteen 5 kg gekocht...

Ik gebruik ook de 5 kg emmers van bakels.
Bij het kleuren handschoenen aan, en dan plakt het ook wel eens maar, misschien heel raar, was ik dan de handschoenen met mijn handen erin onder de kraan. Kleurstof en fondant verdwijnen van de handschoenen, ff afdrogen zoals je normaal je handen droogt en ga dan weer verder met kneden.

Bij een grote hoeveelheid fondant was ik ze wel eens 2 x, geen idee of ik de enige ben, maar voor mij werkt het super.

Oh ja, en een dag van tevoren kleuren en alleen voor het bekleden goed doorkneden wil ook nog wel eens helpen tegen het scheuren.
Maar alle begin is lastig hoor, ik weet het. Succes

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

6

Wat voor een kleurstof gebruik je???

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

Americolor Soft Gel gebruik ik voor het kleuren,
OKay een dag van ten voren kleuren zal ik onthouden.

Hoe doen jullie het kleuren, ik pak fondant doe een paar druppels kleur erin en kneden tot het een mooie kleur heeft, maar omdat dit fondant zo zacht is kleeft het al gauw! Maar ik zal ook eens mijn handen wassen en afdrogen kijken of het werkt bij mij!

8

Een beetje crisco om je handen, handschoenen en werkblad/mat in te vetten, helpt ook heel goed tegen plakken. Je fondant inderdaad wat eerder kleuren zodat het even kan rusten en niet te vloeibare kleurstof gebruiken. Succes :thumb:

9

iedereen bedankt voor de tips!

ik ga binnenkort ook een workshop volgen en met jullie tips moet het helemaal goed komen! Mijn piraten taart en borsten taart is wel gelukt vind ik zelf.