1

Onderwerp: Chocolade troost taart (veel chocolade ;-)!!! )

Dit is mijn heel veel eerste dingen taart  :D . Het is de eerste stapeltaart die ik maak, de eerste keer choco-biscuit, de eerste keer ganache als vulling en als bekleding en de eerste kitkat taart  :lol:  :P . Pffff, hoezo een beladen taartje  ;) .

Ik wilde al een hele tijd een stapeltaart maken. Maar ja, daartoe moet dan wel een gelegenheid zich aanbieden, anders moeten wij met zijn viertjes wel heel veel taart gaan eten  :cool:  :rolleyes: .

Deze taart is voor het werk van mijn man. Zijn collega's waren de laatste tijd steeds aan het "klagen", mijn hubby vertelde iedere keer dat zijn "schnoebelke" (koosnaampje voor mij dus  ;) ) steeds zulke lekkere taarten maakte. Ze vroegen zich af waar hun taart bleef  :lol: . Ze wilden zelf wel even testen of dat klopte wat hij vertelde over dat lekkere en zo. Dus ik liep al met het plan om een taart te maken voor hun. Maar welke en voor welke gelegenheid, enz enz.

De gelegenheid deed zich vorige week voor. In 1 week tijd kregen mijn man en zijn collega's te horen dat er 2 collega's behoorlijk ziek waren. Bij 1 collega was prostaatkanker geconstateerd (in een verder stadium dan mijn vader) en diezelfde week kregen ze te horen dat een andere collega ALS heeft (wikipedia: Amyotrofe laterale sclerose of ALS is een tamelijk zeldzame neurologische ziekte waarbij de motorische zenuwcellen in het ruggenmerg afsterven waardoor progressief krachtsverlies en verlamming ontstaat, die in relatief korte tijd tot de dood van de patiënt door verlamming van de ademhalingsspieren leidt). Nu is het bedrijf waar mijn man voor werkt niet echt groot (ik geloof een man of 40) en iedereen kent iedereen. Dus dit nieuws kwam behoorlijk hard aan bij iedereen. Ook bij mijn man (vooral omdat dit ook weer vrij kort kwam nadat we te horen kregen dat mijn vader prostaatkanker heeft). Hij is een heel weekend behoorlijk van de wijs geweest. En met hem vele van zijn collega's

Ik vond dus dat iedereen daar wel iets fijns, positiefs kan gebruiken. Iets troostends. Chocolade dus  :D !!!! Ik heb voor het werk van mijn hubby dus een heuse chocolade-stapel-bomb gemaakt. 2 x Chocolade biscuit, gevuld met een laagje aardbeienjam/ganache en een laagje aardbeienjam/chocolademouse met mokkaboontjes. Beiden overgoten met chocoladeganache en de bovenste laag afgewerkt met kitkats en smarties. De bovenste laag heb ik gestut met kitkat die ik voor het overgieten met de ganache al in de onderste taart heb gestopt. En als finishing touch heb ik de onderrand van de onderste taart afgewerkt met mokkaboontjes

Ik heb de foto's binnen moeten maken met kunstlicht (want het regent hier  :( ) en ik heb mijn best gedaan, maar het zijn niet de beste foto's. Hij is in het echt best wel strak geworden en helemaal niet ingezakt of zo  :D . Niet gek voor een eerste keer  :o

http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_4919.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_4918.jpg  http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_4921.jpg

http://i89.photobucket.com/albums/k206/lowens_2006/IMG_4920.jpg

Ik ga zometeen de taart brengen. Ik ben benieuwd of hij in de smaak gaat vallen. Hij zal denk ik wel supermachtig zijn, maar alle onderdelen smaakten heel lekker (je moet als kok toch alles proeven wat je klaarmaakt  :P  ;) )

Feedback, commentaar en tips zijn altijd heel erg welkom!!!

2

Re: Chocolade troost taart (veel chocolade ;-)!!! )

Prachtige taart, dit moet wel een beetje troost bieden :Y
Volgens mij kan je niet meer cholade in een taart verwerken ;)

3

Hier krijg ik nou echt trek in!! Ziet er leuk uit  :)

4

Marnieflor schreef:

Prachtige taart, dit moet wel een beetje troost bieden :Y
Volgens mij kan je niet meer cholade in een taart verwerken ;)

Nee, ik heb geloof ik iedere mogelijkheid  wel aangegrepen  :lol: . Ik heb in ieder geval wel weer even genoeg chocolade gehad  O-)

5

Nascent schreef:

Dankjewel  :9

6

Helix077 schreef:
Nascent schreef:

Dankjewel  :9

Alsje! :D  :D

7

Wat een vreselijke aanleiding voor een taart, maar het is wel een leuke geworden. En volgens mij een hele lekkere!
Ik heb ook nog nooit met ganache gewerkt, maar deze ziet er super mooi en strak uit! Complimenten!
En veel sterkte, zowel met de collega's als met je vader.

www.wenskoekjes.nl voor koekjes naar wens en workshops!
Groetjes, Wendy

8

Jee wat heftig allemaal  :s
Vind je taart geweldig, die zal wel inslaan als een 'bom'  :Y

9

Een prachtig resultaat die hopelijk troost gaat brengen. Ik wens jou en je man veel sterkte

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

10

De taart ziet er lekker uit, mooi hoor. Ik hoop dat hij een beetje troost kan bieden.

11

Die zit er echt mooi uit, zo strak, dat lukt mij nog steeds niet.

12

Dank jullie wel allemaal. Voor de complimenten en voor de goede wensen. We komen er wel doorheen, Het was gewoon weer eens veel tegelijk.

Ik heb de taart vanmorgen naar het werk van hubby gebracht. Heel voorzichtig rijden, want er mag natuurlijk niks misgaan  :rolleyes: . Aangekomen op zijn werk stond mijn hubby al bij de deur (hij had me zien aankomen). Ik wilde dus snel de taart afgeven en maken dat ik wegkwam. Maar daar kwam niets van in. Ik moest maar even meelopen en zelf de taart op de afdeling afgeven. En daar wilde ik me eigenlijk ook weer heel snel uit de voeten maken. Maar mijn lieve hubby vond dat ik toch wel even moest toelichten waarom ze de taart kregen. Hij bedoelde het goed, maar ik voel me dan altijd zo opgelaten. Ik houd er niet zo van om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ze zeiden niet veel (mannen he  ;)  :rolleyes: ), maar ik kon uit de meeste houdingen en ogen wel opmaken dat ze het wel waardeerden.

Ik kreeg net een mailtje van mijn hubby. Hij hoorde alleen maar positieve geluiden over de taart. De meesten konden de taart en de reden erachter wel waarderen (beetje vreemd maar wel lief, volgens een van de enige vrouwelijke collega's  :o ). Missie geslaagd zou ik zo zeggen  :Y

13

Knaapie schreef:

Die zit er echt mooi uit, zo strak, dat lukt mij nog steeds niet.

Volgens mij was dit ook meer beginnersgeluk dan wijsheid  O-) . Ik heb de how-to van het forum gevolgd, en die heeft me goed geholpen. Misschien helpt die jou ook wel. hij staat hier: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=23997

José, heel erg bedankt voor deze duidelijke how-to!!!

Krijg het water in de mond !Ziet er goed en lekker uit!Veel sterke ook !

15

Hubby is net thuis, met alleen het plateau waar de taart opstond. De rest is helemaal op gegaan  :D  :Y . Het gebaar was erg gewardeerd door de collega's en de taart was erg lekker. Daar doen we het toch voor  ;)

16

Ziet er errug lekker uit! en een beetje troost kan nooit kwaad

17

mmmmm ik krijg er honger van!!!!

Vraagje: heb je alleen gestut met de kitkats, of zit er ook nog een kartonnetje tussen de 2 taarten?

18

ojee wat ziet die er lekker uit, het water loopt uit mijn mond

Gelukkig is dit nu weer mijn hobby!

19

kellyg schreef:

mmmmm ik krijg er honger van!!!!

Vraagje: heb je alleen gestut met de kitkats, of zit er ook nog een kartonnetje tussen de 2 taarten?

Ik heb hem gestut met kitkats én er zat een kartonnetje tussen de 2 taarten (anders heeft het stutten ook niet zoveel zin)

20

mmmmmm.....dat ziet er zalig uit zeg :P .zo wil iedereen wel getroost worden he :o

21

Wat een ontroerende aanleiding maar je taart is echt supermooi en smakelijk geworden, hartstikke lief van je !

Groetjes, Conny

22

thanks, sorry wil binnenkort mijn eerste stapeltje maken en deze ziet er wel heel verleidelijk uit!!!

23

kellyg schreef:

thanks, sorry wil binnenkort mijn eerste stapeltje maken en deze ziet er wel heel verleidelijk uit!!!

:thumb:  Dit was ook mijn eerste stapeltje, en ik heb ook heel veel geleerd door hier op het forum te lezen én te vragen!!!! Veel succes met je eerste stapeltje!!!!!

Mooie taart en hij ziet er heeeeerlijk uit :9

25

Iedereen bedankt voor de complimenten.

Ik moest van het weekend wel even lachen! Mijn hubby vertelde me een leuk verhaaltje! Een van zijn collega's (die normaal altijd 2 stukken vlaai of taart neemt, maar nu om de een of de andere reden het bij 1 stuk liet  :lol:  :lol:  :lol: ) was de taart aan het analyseren. Dit zit erin, dit lijkt wel op dat, hmmm wat is dit (gelukkig was hubby redelijk goed op de hoogte wat er allemaal in zat). Volgens mijn hubby was hij aan het kijken hoe hij hem na moest (laten) maken. Hij vond hem zo lekker!!!!