1 Laatst bewerkt door ik-eeltje (23-02-2011 17:06)

Onderwerp: HELP: alternatief afsmeren boter (nutella,fluff?)

Hoi Allemaal,

Ik lust echt geen boter, bij de geur alleen al word ik misselijk!

Normaal smeer ik hem zelf een beetje af (alleen de kuiltjes en de naden) met slagroom  met flink veel klopfix. Gelukkig heb ik nooit last gehad van zweterige fondant, behalve van het weekend (maar volgens mijn kwam dat doordat mijn taart was ingevroren. )

Binnenkort moet ik voor een goededoelenveiling 5 taarten maken. Maar nu durf ik het risico niet te nemen om met slagroom af te smeren i.v.m. kans op zweterig fondant/marsepein. Je weet maar nooit!

Nu zat ik zelf na te denken over alternatieven voor boter. Maar zijn het wel geschikte alternatieven qua smaak en geschiktheid voor onder het fondant? Wat denken jullie van:

* Fluff
* Nutella
* witte chocolade pasta
* speculoospasta
* AH Knetter gekke pasta vanille

Goeie alternatieven zijn natuurlijk meer dan welkom!

Re: HELP: alternatief afsmeren boter (nutella,fluff?)

Fluff ken ik niet en zit er in de knettergekke geen stukjes (die je door de marsepein heen ziet)?
De rest lijkt me allemaal prima hoewel de speculoospasta misschien wat stug kan zijn en je biscuit kapot kan trekken.

Life is what you bake it.

3

Nutella en de witte chocoladepasta kunnen prima. De rest weet ik niet zeker.
Afsmeren met abrikozenjam (na verhitten en zeven) kan ook, heb ik me laten vertellen.

Dat is toch een TAART waard!

4

http://www.deleukstetaarten.nl/faq/71/H … bekleden?/

5

En wel afsmeren met botercreme? Ik vind het persoonlijk niet naar boter smaken of ruiken...en van margarine kun je ook "boter"creme maken, of 50% margarine en 50% boter.

Groetjes van Bianca

6

Je kunt ook crisco gebruiken ipv boter. Mijn vriendin proeft ook overal de boter bovenuit, maar met crisco merkt ze dat niet.
Je kunt ook afsmeren met royal icing, maar dan moet je het zeker maar heel dun doen, want dat wordt knetterhard.
Ik heb het ook wel eens gedaan met ganache, zonodig van witte chocola en ook abrikozenjam heb ik wel eens gebruikt, dat wil ook goed.

Succes ermee!

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

7

Je kunt ook met lemoncurd afsmeren.

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me

8

Ganache is ook een goede afsmeerder....
Ik vind nutella wel wat stug dan moet je het wel een beetje verwarmen anders trek je je biscuit kapot....

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

9

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik denk dat ik het de volgende keer eens lemon curd ga gebruiken. En ik ga het ook eens proberen met chocoladepasta (zo nodig een beetje verwarmd)

10

als je met lemoncurd gaat afsmeren denk ik alleen wel dat het handig is als daar niet de geraspte schil in zit, want daar krijg je denk ik ook bobbeltjes van...

"de hersenpan is geen jukebox waar je naar believen vrolijke ideeën uit tovert" - Martin Bril (1959-2009)

11

Mijn man gruwelt ook van boter als we ergens zijn waar toevallig boter op de broodjes is gegaan eet ie helemaal niet, maar als ik botercreme heb gemaakt proeft ie helemaal niet dat het boter is, dat weet ie ook niet(gna,gna) en likt de pan volledig uit.

12

ik gruwel ook heel erg van boter..maar niet van botercrème..overigens..als de klant het wil..waarom zou je het dan niet doen? (niet vervelend bedoeld..meer belangstellend want ik snap je huiver!)

Everyday is chocolateday...
Schrijf je voor geweldige workshops en gastworkshops in via www.j4cake.nl

13

Zelf heb ik laatst PURE chocopasta (die vind ik echt héérlijk) van de AH gebruikt. De taart was van chocoladebiscuitdeeg gevuld met crème fraîche en gesmolten pure chocola (1:1). Afgewerkt met een laagje fondant, hij was heerlijk! (wel mierzoet overigens maar dat zijn al onze taarten, nietwaar? De vulling zelf viel reuze mee trouwens qua zoetheidgehalte;))

14 Laatst bewerkt door ik-eeltje (16-03-2011 16:20)

@Judy: Haha ik begrijp het hoor. Als ik met boter ga werken word ik echt heel misselijk, helaas is dat niet overdreven. Aangezien de klant gelukkig geen eisen stelt aan de taart en ik dus vrij spel heb, lijkt het me niet nodig om met boter te werken. Ik vermijd het zoveel mogelijk, behalve als de klant het echt zou willen zou ik het natuurlijk wel doen (of door iemand anders laten doen).

@claudia76: Gelukkig zijn er meer mensen die er van gruwen. Als het al tot botercreme verwerkt is heb ik er minder last van dan dat als ik het zelf moet maken en er constant met mijn neus boven hang. Haha vertel dan maar nooit dat het boter is, grote kans dat ie het dan ineens niet meer lust.

@swetz: goed idee/tegenhanger die vullig bij de zoete fondant

15

Ik heb omtrent dit thema ook een vraagje! Kan je afsmeren met zo'n blikje 'zoete geconcentreerde melk'? (waar je dulce de leche van kan maken)
Of lost hierdoor ook je suikerpasta op?

16

@ Doris. Aangezien het vocht is, zal je fondant of marsepein wegsmelten.

17

Als ik zin heb in taarten en geen poedersuiker en/of boter of geen zin heb ;-) gebruik ik chocolade-/hazelnootpasta.
Even een seconde of 20-30 in de magnetron, goed doorroeren en het is heel goed te gebruiken om af te smeren.
Het enige vervelende vind ik als, het even niet goed gaat met bekleden, maar ja, dan moet je gewoon iets beter opletten ;-) want eraf en er opnieuw weer op vind ik dan lastiger dan met botercrème