1

Onderwerp: Luchtbellen in de ganache

Net m'n eerste taart met ganache gemaakt, of in ieder geval geprobeerd.
Nou zaten er bij het overgieten allemaal luchtbellen in het chocolademengsel en dus ook op de taart.
Hoe kan ik dit op de taart oplossen? En beter nog hoe voorkom ik dit de volgende keer?
Alvast bedankt!

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

2

Re: Luchtbellen in de ganache

Wat ik denk (ik ben geen expert!) is dat je de ganache te koud heb gegoten. Ik had namelijk hetzelfde bij mijn ganachetaart. Als je het te mengsel te koud hebt dan stolt het bijna en als je giet (terwijl je misschien nog een beetje hebt geroerd) dan roer je lucht in je mengsel en omdat het al wat visceuzer is dan blijven je bellen erin en heb je dus bellen op je taart.
Ik kan je zeggen dat ik ook baalde de vorige keer dat ik dat had. Ik wilde het ook te snel doen, maar volgens mij kun je beter een paar dunne lagen gieten, dan eentje die te dik is en waar je dus luchtbellen in hebt.
Bij mij was het echt een kwestie van verkeerde planning en alles moest snel snel en daarom had ik dus luchtbellen. Volgende keer giet ik dus minder koud uit en herhaal ik het gewoon een paar keer.

Misschien heeft iemand anders nog tips, maar dit heb ik dus geconcludeerd uit mijn eigen ervaring, hopelijk dat jij er ook wat mee kunt.

Groetjes Angelina

3

mijn ervaring met ganache leert dat je heeeeel rustig moet roeren, het liefst met een pannenlikker of houten lepel.. nooit met een garde.. want hoe rustig je dan ook roert.. je krijgt er wel lucht in..
dus misschien ligt het aan de manier van roeren..??

4

Bedankt voor jullie reacties.
Ik vond het al vrij dik maar het stond pas een uurtje dus volgende keer toch eerder schenken.
En ik ben inderdaad schuldig aan de garde  :o
Volgende keer weer beter want het was wel erg lekker voor de chocolade liefhebber. Chocoladebiscuit, gevuld met chocolademousse, overgoten met ganache...  :D

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

5

Gewoon met een naaldje inprikken. Als het dan gestold is zie je er niets meer van.

6

Dat inprikken heb ik geprobeerd, maar je bleef het toch zien waar die luchtbel zat, en zit dan een soort kratertje. In mijn ogen kun je toch beter proberen om het te voorkomen want dat geeft gewoon het mooiste resultaat. En als je dan maar een paar luchtbellen hebt kun je wel inprikken en eventueel camoufleren met iets, maar als het er veel zijn is dat ook niet zo'n goeie optie