1

Onderwerp: Bonbonvulling smelt

Gisteren wilde ik dus bonbons maken. Een botercreme gemaakt van 1 deel roomboter en 1 deel poedersuiker, en een zakje vanillesuiker. Goed gemengd en in de diepvries gezet tot het hard en licht bevroren was.

Intussen de chocolade gesmolten in een schaaltje in een pan met kokend water (mán wat duurt dat lang, na een half uur in het kokend water begon het nog steeds niet te smelten en heb ik het maar in de magnetron gezet met een paar druppels melk)

Toen de vulling uit de diepvries gehaald, in stukken gehakt en die ondergedompeld. Alleen gleed de gesmolten chocolade er gelijk weer van af, ik denk dat de vulling smolt?

Wat doe ik fout?

2

Re: Bonbonvulling smelt

Lijkt me niet raar dat als chocolade niet blijft plakken op bevroren botercreme.................heb je dat recept ergens gevonden dat je zo bonbons moet maken?

3

Ja, op verschillende plaatsen. Maar ik kon eigenlijkhelemaal niet zoveel recepten vinden...

Normaal zou dat toch moeten stollen?

4

Ik denk dat door de warme chocola juist de boter smelt, waardoor het er inderdaad afloopt............

5

Ik heb nooit bonbons gemaakt, maar wel eea gezien en gelezen. Ik heb mijn twijfels of 1:1 botercreme lekker is als vulling, maar als je het wilt gebruiken kan je volgens mij het beste gebruik maken van een mal (bijv. ijsblokjesvorm). Chocola hier in gieten en overtollige chocola weg laten lopen, zodat er een laag achter blijft. Goed hard laten worden. Dan de vulling er in (deze hoeft dan niet bevroren te zijn maar spijt/smeerbaar), weer goed laten opstijven in de koelkast en dan weer een laagje chocola als bodem.

Wel veel meer werk natuurlijk, maar boter door de warme chocola halen lijkt mij ook een hele opgave.

6 Laatst bewerkt door Esther68 (19-02-2011 00:05)

roos schreef:

Ik heb nooit bonbons gemaakt, maar wel eea gezien en gelezen. Ik heb mijn twijfels of 1:1 botercreme lekker is als vulling, maar als je het wilt gebruiken kan je volgens mij het beste gebruik maken van een mal (bijv. ijsblokjesvorm). Chocola hier in gieten en overtollige chocola weg laten lopen, zodat er een laag achter blijft. Goed hard laten worden. Dan de vulling er in (deze hoeft dan niet bevroren te zijn maar spijt/smeerbaar), weer goed laten opstijven in de koelkast en dan weer een laagje chocola als bodem.

Wel veel meer werk natuurlijk, maar boter door de warme chocola halen lijkt mij ook een hele opgave.

Eerlijk gezegd klikt deze manier logischer en doen de bonbonmakers het ook zo.... (volgens mij...)

7 Laatst bewerkt door Marinina (19-02-2011 00:34)

Ik maak ook wel eens bonbons en gebruik daar een vorm voor, je kunt ook ijs-blokjes vormen nemen.
Één manier is idd chocolade er weer uit laten lopen, maar ik gebruik een klein kwastje om de choco in het vormpje te smeren.
Laat het dan hard worden en zo kan je een aantal lagen op elkaar smeren tot je denkt dat het genoeg is.
Je hebt nu al het omhulsel van je bonbon, je kunt vullen met wat je lekker vind b.v. :
-chocopasta
-mbc
-drank, advocaat.
-een hazelnoot erin.

Daarna een laag chocolade over de vorm heen en 'afvegen' zodat de bonbons dicht zijn.

Na een tijdje in de koelkast kan je ze uit de vorm halen en evt. versieren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MROLGLCD-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VV6QWGCY-D.jpg

8

Marinina schreef:

Ik maak ook wel eens bonbons en gebruik daar een vorm voor, je kunt ook ijs-blokjes vormen nemen.
Één manier is idd chocolade er weer uit laten lopen, maar ik gebruik een klein kwastje om de choco in het vormpje te smeren.
Laat het dan hard worden en zo kan je een aantal lagen op elkaar smeren tot je denkt dat het genoeg is.
Je hebt nu al het omhulsel van je bonbon, je kunt vullen met wat je lekker vind b.v. :
-chocopasta
-mbc
-drank, advocaat.
-een hazelnoot erin.

Daarna een laag chocolade over de vorm heen en 'afvegen' zodat de bonbons dicht zijn.

Na een tijdje in de koelkast kan je ze uit de vorm halen en evt. versieren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MROLGLCD-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VV6QWGCY-D.jpg

:9  :lol:  Ik heb ook eens geprobeerd chocolade te smelten maar deze slaat dan gedeeltelijk wit uit wanneer deze afgekoeld en in de vorm gegoten is. Misschien verkeerde choco?

9

ik denk dat je chocolade misschien nog te warm was.  Probeer hem eens te laten afkoelen, nog wel dat hij vloeibaar is natuurlijk

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

10

:think:  Tja... ik doe altijd maar wat hoor... :o  Heb de goedkoopste pure choco van de Aldi ofzo en met smelten let ik echt niet op de temperatuur....
Kleine pan in grotere die gevuld is met kokend water, choco erin en als het gesmolten is begin ik meteen.

11

Ja in een vormpje zou ook kunnen, maar bij de filmpjes die ik op youtube gekeken heb, halen bonbonmakers gewoon de vulling door de gesmolten chocolade en dan afdruipen.

Maar esther- het ziet er lekker uit, maar hoe krijg je chocopasta of andere stevige vulling in zo'n mal gepropt? Dan krijg je toch altijd luchtbellen, of je duwt het chocoladehulsje kapot? Om de reden dat ik daarvoor bang was, besloot ik dus om de harde vulling door de chocolade te halen.

Weet je toevallig nog lekkere vullingrecepten? :D

12

mighty_l schreef:

Maar esther- het ziet er lekker uit, maar hoe krijg je chocopasta of andere stevige vulling in zo'n mal gepropt? Dan krijg je toch altijd luchtbellen, of je duwt het chocoladehulsje kapot? Om de reden dat ik daarvoor bang was, besloot ik dus om de harde vulling door de chocolade te halen.

Weet je toevallig nog lekkere vullingrecepten? :D

Ik denk dat je Marinina bedoelt  :Y , ik heb nog nooit bonbons gemaakt maar denk niet dat je de chocolade kapotdrukt omdat deze toch wel 2mm dik is (zou ik doen). Ik zou de vulling er in spuiten en niet drukken met een mes oid. Als vulling zou ik gewoon bc met bv hazelnootpatidess of praline doen.  :think:  ik krijg nu toch echt zin om zelf bonbons te maken  :lol: