1

Onderwerp: Klef, plakkerig biscuit

Ik heb al eerder rondgesnuffeld op het forum en wat tips die her en der gegeven werden uitgeprobeerd, maar het lukt me maar niet om een goed biscuit te bakken.

Ik gebruik het recept uit het boek van de tafel van achttien:
6 eieren, 180 gram suiker, 150 gram zelfrijzend bakmeel, 30 gram maïzena, snufje zout.
De eieren maak ik warm, ik mix 10 min op de hoogste stand en ook nog 2 op de laagste en zorg ervoor dat de mixdingen niet helemaal onder het beslag komen te staan.
In eerste instantie bakte ik 45 min op 175 graden, maar dan was het biscuit nog niet gaar, maar wel erg donkerbruin vanboven.
Nu bak ik op 150 graden, waardoor het biscuit wel een uur of langer moet bakken.
Ik kijk met een prikker of de taart gaar is en voel met mijn vinger of het terugveert (hier ergens gelezen geloof ik). Het biscuit lijkt dan gaar te zijn, maar dan haal ik hem eruit en zet hem ondersteboven op een plaat met bakpapiertje, 10 min later krijg ik hem daar dan niet meer van af, zo plakkerig en klef is het. Als ik het toch probeer scheur ik mijn biscuit kapot.
Vanavond 'kromp' mijn biscuit zelfs. De eerste keer dat ik keek (na 45 minuten) was hij mooi bol en boven de vorm uit gerezen, de tweede keer dat ik keek was hij lager dan de vorm en zat een centimeter uit de rand van de vorm.

Ik heb geen idee wat ik fout doe, wie heeft dé tip voor mij? Ik kan haast wel een workshop biscuit bakken gaan volgen geloof ik ;)...

2

Re: Klef, plakkerig biscuit

en als je hem zonder bakpapiertje bakt? maar je vorm inspuit met bakspray?

een beginnende taartenbakster....
http://taartenvanangie.hyves.nl/

3

ik bak 'm al zonder bakpapiertje, heb de vorm met een kwastje met boter ingevet.
Het bakpapier gebruik ik alleen maar als het biscuit uit de oven komt, omdat ik eerder een biscuit niet meer van de ondergrond afkreeg waar ik hem opgezet had, en dat met een bakpapiertje beter lukte, maar nu dus ook al niet meer...

4

OP een rooster zetten op een theedoek? Zodat de warmte weg kan.......

5

niet gelijk uit de vorm halen, maar even 5-10 minuutjes laten staan in de vorm.. dan idd op theedoek op een rooster zetten tot hij volledig is afgekoeld..

geen idee waarom hij inzakt en krimpt, misschien omdat je tussentijds de oven open doet om te kijken of hij gaar is.. (is zelfde effect als met een souffle bakken, die zakt ook in na koude lcuht erbij..)

ik bak mijn biscuits op 180 graden en dan ongeveer een half uurtje. maar ik doe het met de mix van funcakes.. geen idee of dat verschil uitmaakt.

een beginnende taartenbakster....
http://taartenvanangie.hyves.nl/

6

Ja, idd, op een rooster storten. Dat het vocht niet weg kan is volgens mij de 'boosdoener' dat de biscuit blijft plakken.
Ik heb ook wel eens dat mijn biscuit krimpt, zeg maar. Dan staat 'ie eigenlijk al iets te lang in de oven  :Y

7

Nou, ik ga me er vanmiddag weer aan wagen en zal hem dan op een rooster af laten koelen zodat het vocht weg kan.
Eerst in de vorm af laten koelen was gisteren iig niet echt een optie, ik draai de taart steeds meteen om om de bovenkant een beetje plat te kunnen drukken en dan is de onderkant meteen de bovenkant, maar gisteren was de taart zo gekrompen dat hij echt meteen uit de vorm schoot toen ik hem omdraaide.

Dat krimpen doet ie dus wanneer hij te lang in de oven staat? Maar hij is ook na het uit de vorm halen van bovenaf in het midden een beetje ingezakt, hoe komt dat dan?

8

Hoe doe je de bloem en maizena door je eimengsel? Beetje bij beetje spatelen he, niet roeren of mixen, weet niet of je dat doet?

Groetjes Melanie

9

Dat spatelen doe ik heel braaf, want zo staat het ook in het recept en heb gelezen dat mixen uit den boze is.

10

Niet in de vorm laten zitten, meteen ondersteboven storten op een theedoek of een rooster.

11

gebruik je zelfrijzend bakmeel?
ik heb een recept met bloem ipv zelfrijzend....

maar geen idee of dat het is

Groetjes Miriam
Zij die gaan taarten groeten u!

12

Het recept dat ik gebruik is inderdaad met zelfrijzend bakmeel, geen idee of het daaraan ligt. Ik vraag me af of het handiger is om een mix aan te schaffen om het biscuit van te maken?

Heb net weer een biscuit gebakken. 45 min op 150 graden, met een prikker gekeken of hij gaar is, prikker kwam er schoon uit, maar de bovenkant (wat eerst de onderkant was) is hartstikke scheef.

AArrrghh! Ik weet het niet meer! Heb ik 'm nu dan toch weer te vroeg uit de oven gehaald?

13

misschien is er wat met je oven , ik heb de laatse tijd ook bakproblemen.
eerst toen ik alleen appeltaart bakte en af en toe cake  of appelflappen was er niks aan de hand.
en nu ik ook eens een leuke taart wil bakken  of cupcakes lukt dat kapsel niet,
succes

14

Ik hoop het niet, de oven zit er pas een jaar in, dus moet het wat mij betreft nog veeeele jaren volhouden! Ik denk dat het er meer aan ligt dat ik niet goed weet hoe ik een goed kapsel moet bakken, maar ik volg braaf elke aanwijzing op, dus hmm...

15

ja dat doe ik dus ook , wat ik wel gek vind bij mij dan, de cake mixen bakken lukken beter dan biscuitmix.

16

Mijn tweede biscuit van vandaag is net uit de oven, een uur gebakken op 150 graden, het biscuit viel zo ongeveer uit de vorm toen ik 'm omdraaide. Nu staat hij op een taartrooster af te koelen.

De biscuit zit op het taartrooster vast geplakt. In een eerdere poging vanmiddag had ik nog een theedoek over het taartrooster gedaan, maar daarop plakte hij ook (en dat blijkt erg lastig los te krijgen), dus daarom dat nu maar niet gedaan, maar dat is ook niet echt een succes, biscuit bobbelt nu namelijk aan de onderkant tussen de roosters uit...
Ook is de taart van het middenuit ingezakt...

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CULWEIA8.jpg

Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik fout doe, heeft er iemand nog tips?

17 Laatst bewerkt door Suikertaartjes-Suuz (16-02-2011 21:05)

Ik denk dat het ook aan het spatelen ligt. Dit moet inderdaad met moed, beleid en trouw, maar ook erg snel.
Zodra je iets van bloem bij de eieren doet, beginnen ze hun volume te verliezen, dus je moet dit zo snel mogelijk doen. Maar zorg er wel voor dat je er ook lucht bijschept!
Het wil wel helpen als je de kom schuin houdt en ronddraait.
Biscuit met enkel zelfrijzend bakmeel vind ik trouwens sowieso nooit zo'n succes...

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

18

Dan ga ik morgen maar eens dat spatelen uitproberen met kom schuin houden en rond draaien. Het is ook echt alleen de bovenkant van het biscuit dat zo klef is, de rest niet, al 'kraakt' het wel een beetje als ik er zachtjes op druk nadat het doormidden is gesneden...

19

En anders gewoon voor het proberen eens de mix kopen en bakken?

20

Dat wil ik inderdaad gaan doen, kijken of ik met de mix een beter biscuit gebakken krijg!
Ik zit er nu alleen mee dat ik voor vrijdag een taart af moet hebben en voor die tijd nog geen mix gekocht heb, dus nu hoop ik toch dat het me enigszins lukt om morgen een niet zo erg inzakkend biscuit te bakken, dat kleffe neem ik dan maar even voor lief...

21

Hoi,

Ik maak altijd mijn biscuit zelf en lukt eigenlijk altijd.

Wel gebruik ik bloem i.p.v. zelfrijzend bakmeel, net zoals iemand hierboven al eens schreef.

Voor een springvorm van 24 cm:

5    Eieren (kamertemp.)
166 gram    basterdsuiker, 10 minuten mixen

133 gram    bloem
33 gram    maizena
snufje    Zout , mengen erdoor spatelen
Evt. zakje    Vanillesuiker

Dit geheel bak ik in een voorverwarmde oven van 160graden (boven en onderwarmte) en dat moet dan zo'n 35-40 minuten.

Ben benieuwd of het je met "gewone bloem" wel gaat lukken, zou er moedeloos van worden.... :/

Succes ermee!!!

22

Gisteren een recept met gewone bloem geprobeerd, bovenkant bleef weer klef, maar ik heb maandagavond ook koekjes gebakken, en voor mijn gevoel ging de onderkant veel harder dan de bovenkant, dus toen gisteren het biscuit gaar leek heb ik nog 2 minuutjes de gril aan gezet en nu blijft mijn taart niet plakken :).

Misschien niet helemaal de manier, maar goed, als het zo werkt, want inderdaad bakmier, ik word er nogal moedeloos van! Vandaag kan ik ook de biscuitmix ophalen, dus die ga ik straks ook even uitproberen.