Onderwerp: Klef, plakkerig biscuit
Ik heb al eerder rondgesnuffeld op het forum en wat tips die her en der gegeven werden uitgeprobeerd, maar het lukt me maar niet om een goed biscuit te bakken.
Ik gebruik het recept uit het boek van de tafel van achttien:
6 eieren, 180 gram suiker, 150 gram zelfrijzend bakmeel, 30 gram maïzena, snufje zout.
De eieren maak ik warm, ik mix 10 min op de hoogste stand en ook nog 2 op de laagste en zorg ervoor dat de mixdingen niet helemaal onder het beslag komen te staan.
In eerste instantie bakte ik 45 min op 175 graden, maar dan was het biscuit nog niet gaar, maar wel erg donkerbruin vanboven.
Nu bak ik op 150 graden, waardoor het biscuit wel een uur of langer moet bakken.
Ik kijk met een prikker of de taart gaar is en voel met mijn vinger of het terugveert (hier ergens gelezen geloof ik). Het biscuit lijkt dan gaar te zijn, maar dan haal ik hem eruit en zet hem ondersteboven op een plaat met bakpapiertje, 10 min later krijg ik hem daar dan niet meer van af, zo plakkerig en klef is het. Als ik het toch probeer scheur ik mijn biscuit kapot.
Vanavond 'kromp' mijn biscuit zelfs. De eerste keer dat ik keek (na 45 minuten) was hij mooi bol en boven de vorm uit gerezen, de tweede keer dat ik keek was hij lager dan de vorm en zat een centimeter uit de rand van de vorm.
Ik heb geen idee wat ik fout doe, wie heeft dé tip voor mij? Ik kan haast wel een workshop biscuit bakken gaan volgen geloof ik ...