1

Onderwerp: dulce de leche

Ik ga me eens wagen om de dulce de leche te maken. Ik heb vanmorgen een blikje gecondenseerde melk gekocht, maar deze heeft een zgn. ringopener, zoals een colablikje zeg maar.
Er zit dus ahw een dunnere scheurrand op het blikje. Ik zie dat dan als een zwakkere plek.  :s
Kan ik dit wel in gesloten in het kokende water laten staan? Ik ben zo bang dat het blikje door de hoge druk van binnen op deze "scheurrand" open zal knappen.
Heeft iemand ervaring hiermee? Kan ik eventueel een gaatje slaan in de bovenkant, zodat de druk eraf is (voor het koken dan hè....). Of zie ik beren op de weg en kan ik het blik gewoon in kokend water laten staan zonder dat het knapt? :think:
Wat is wijsheid??

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

2

Re: dulce de leche

Ik heb gisteren 3 blikjes gekookt met zo´n sluiting. Het viel me wel op, maar ik stond er eigenlijk niet bij stil. En er is dus niets gebeurd. Kortom: Het kan!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Kan prima! Gewoon 2 uur laten koken en klaar is je dulce de leche! Wel oppassen met openen, wanneer je het deksel eraf trekt komt het namelijk naar buiten toe, als het dan nog heet is, loop je't risico je vingers te branden... (ervaringsdeskundige...Ik laat hem nu na 2 uur eerst afkoelen in koud water en dan open ik het blikje)

4

Nou, da's een hele geruststelling!! Geen ontploffingsgevaar dus!  :)

(tja, ik ben soms zo hartstikke onzeker........)

Bedankt voor de reacties!

Bij elke gelegenheid taart......tot het je neusgaten uitkomt.......

5

alle blikjes zijn zo volgens mij :Y ; ik kook 't altijd 5 kwartier, dan is het al prima.
Pannetje leegkieperen in de gootsteen en met je vingers van het blikje afblijven :Y
Evt met een pannenlap ofzo blikje wegzetten en helemaal af laten koelen.
Dan de dulce in een schoon, goed af te sluiten potje doen. :9

Wanneer je van te voren een gaatje erin maakt ( :think: hoe zou je zoiets doen dan?) loopt de melk in het water en heb je alleen maar bende :s

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Heb ook van t weekend een blikje gekocht om te proberen, maar nog niet gedaan.
Ben dus blij met dit topic en lees even mee :)
Maar 5 kwartier koken is wel ff anders dan 2 uur...
Hier komen de twijfels alweer...oepsssss... :o

7

tsja, er zijn mensen die koken 3 uur :s ( :think: blijkbaar kan het niet mislukken)

Gewoon uitproberen of je neemt het gemiddelde: (3 + 2 + 1,25)/3= 2,08u= ca 2u en 5min ;)

8

3 uur of 5 kwartier kan allebei. Het is maar wat je zelf lekkerder vindt. 3 uur wordt wat steviger en caramelliger dan 5 kwartier.

En in een potje doen alleen als je er wat van nodig hebt. Anders het blikje gewoon lekker dicht laten tot je het nodig hebt. Dan hoeft het ook niet in de koelkast en kan je het minstens bewaren tot de datum die er op staat. (Waarom je het zo lang zou willen bewaren weet ik ook niet, maar het kan dus wel :+ )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

9 Laatst bewerkt door Carien (15-02-2011 16:01)

hé, da's een slimme Mirjam :thumb:
( :think: toch eigenlijk ook heel logisch :grr: domkop! (ikke dan hè?) ;) ); vind het altijd een beetje zonde, 1 zo'n blikje in een pan :s

enneuh, die datum, :nooo dat gaat ie niet halen  :9 ;)

10

eeuhm
even een ( blond vraagje ) van een beginnend taartbakster
waar gebruiken jullie dat spul voor ?
heb er nog nooit van gehoord

11 Laatst bewerkt door Carien (15-02-2011 20:01)

dat spul ;) is een heerlijke romige caramel; dat gebruik je als een laagje vulling (lekker bij chocola, bij gebakken appeltjes, bij...heel veel) :9

voor het geval je het zou willen proberen: blikje gecondenseerde melk (wit blikje van friesche vlag) staat vaak bij de indische spullen in de supermarkt.

12

Gewoon uitproberen of je neemt het gemiddelde: (3 + 2 + 1,25)/3= 2,08u= ca 2u en 5min  :lol:  :lol:  :lol:

had eerder moeten weten waar het precies stond in de winkel...heb me gek gezocht bij de houdbare melk en houdbare slagroom en koffiemelk :s  :think:
manlief was mee boodschappen doen en die vond t uiteindelijk..idd bij de indische produkten :P

Nou denk dat ik t gewoon maar eens ga proberen met dikke 2 uur want vindt  carameliger superrrrrrlekker  :9
En idd meerdere tegelijk is helemaal superoplossing als je ze dicht kunt laten...Slim!!!!!

Hoe lang is het geopend ongeveer houdbaar dan?

13 Laatst bewerkt door Carien (16-02-2011 00:02)

:think: geen idee, ik heb het in de koelkast staan (in een jampot) en tot nu toe blijft het goed, maar hoe lang dat is  :think: .... :nooo geen idee!
Kan me voorstellen dat het maanden goed blijft, het is bacterievrij door dat koken, in een schone pot in de koelkast..... :think: een paar maanden???

Maaruh, gewoon opeten, in de taart en over ijs gaat ook heel goed hoor :9  :Y  :9  ;)

14

ik kook hem ook (minstens) drie uur  :P  en dan maak ik er vaak ook nog eens een mousse van....  :9
Hij wordt steviger naarmate hij langer ligt te dobberen zeg maar....

15

een mousse....doe je het dan door de slagroom en daarna stijfkloppen?
(eigenlijk wil ik dit helemaal niet weten :nooo  O-)  :Y  :D  :9  ;) )

16

hahaha, eerst slagroom aan de kook brengen en dan met de ddl en gelatine mengen en dan nog een prakkie slagroom stijfkloppen en dan alles door elkaar...  :9  :9  :9  :9  :9  :9  :9

17

de verhoudingen zou ik moeten opzoeken hoor... maar het is echt goddelijk  :Y

18

mmm... wat zou lekker zijn als tweede laag in een chocoladecake? Dus dulce de leche en ...

19

swiss merengue botercreme met witte chocolade....  :9  :Y

20

Elvira, zou je misschien zo goed willen zijn om... O-)  :9  :Y

21

tuuk  :D  maar je dacht toch niet dat ik zo'n recept zelf heb bedacht he... hihihi....

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … ringue%29/

en ik gebruik eiwitpoeder voor de eiwitten.... en ik doe 250 gram boter (vind ik makkelijker, hoef ik geen pakje aan te breken haha). Aan het eind 100gr gesmolten witte chocola (iets laten afkoelen) erdoor mixen....

22 Laatst bewerkt door Carien (16-02-2011 20:01)

:D die botercrème, die ken ik ;) , maar ik bedoelde die andere, die slagroom met dulce :Y (zie nu dat ik het verwarrend geschreven heb, sorry :o )
:think: Hoeveel slagroom (ongeklopt/geklopt) en hoeveel gelatine

23

L4a schreef:

tuuk  :D  maar je dacht toch niet dat ik zo'n recept zelf heb bedacht he... hihihi....

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … ringue%29/

en ik gebruik eiwitpoeder voor de eiwitten.... en ik doe 250 gram boter (vind ik makkelijker, hoef ik geen pakje aan te breken haha). Aan het eind 100gr gesmolten witte chocola (iets laten afkoelen) erdoor mixen....

Ik heb om half zeven ook een blikje op t vuur gezet.
Das voor de eerste laag vulling.
Nu weet ik wat er in de tweede moet :Y

24

Carien schreef:

:D die botercrème, die ken ik ;) , maar ik bedoelde die andere, die slagroom met dulce :Y (zie nu dat ik het verwarrend geschreven heb, sorry :o )
:think: Hoeveel slagroom (ongeklopt/geklopt) en hoeveel gelatine

oh ja, ff map pakken...

4 1/2  blaadjes gelatine
296 ml slagroom
594 gr dulce de leche (is 1 blikje)
354 ml slagroom

gelatine in koud water weken. Dulce de leche in kom doen. 1e deel slagroom aan de kook brengen, bij de ddl doen, gelatine erbij en dan mixen (met de hand). Af laten koelen.

Tweede deel slagroom stijfkloppen, voorzichtig omspatelen en op laten stijven....

25

:thumb: dank je :Y