Onderwerp: Staat mijn biscuitbodem nu aan te branden? En mijn deeg kruipt omhoog.
Nadat mijn eerste biscuitbodem (recept van deze site) mislukt was (de bodem werd niet hoog genoeg), heb ik vandaag maar eens een bodem proberen te bakken met biscuitbodemmix uit de webshop.
Na de baktijd was de taart nog erg bleek en ook nog niet voldoende gerezen, dus heb ik de oven nog maar wat hoger gezet.
Opeens rook ik een brandlucht. Shit, is mijn taart aan het aanbranden? Toen ik hem uit de oven haalde, was de bovenkant nog vrij bleek. Zou de onderkant dan aangebrand zijn? Nadat ik hem gestort had, bleek de onderkant ook niet verbrand te zijn Waarschijnlijk heeft er een broodkruimeltje onder in de oven gelegen ofzo.
De bodem was helaas en niet goed genoeg gerezen na 35 minuten baktijd en de bodem was nog niet helemaal gaar .
In eerste instantie erg balen natuurlijk. Ik bedacht me toen, dat ik hem voordat ik hem in de vuilnis zou gooien, ik mooi kon gaan oefenen met de taart in 2 lagen te snijden. Dat had ik nl. nog nooit gedaan. Nou, dat ging me goed af.
Vandaag is nieuwe lading biscuitbodemmix binnengekomen. Morgen toch waar weer proberen een nieuwe te maken. Hopelijk lukt die wel.
Tot nu toe gaat bekleden van taarten mij heel goed af. Voor boltaartjes koop ik kant en klare cake en die taartjes lukken dus altijd. Ik wil nu echter weleens zelf een perfecte bodem bakken, of zal ik iemand anders moeten gaan inhuren die dat voor me doet .
Op het forum las ik dat je de haken van mixer niet volledig in deeg moet steken, maar een stukje uit het deeg moet laten. Dit heb ik proberen te doen, maar het deeg werkte niet mee. Het deeg kroop steeds omhoog tot bovenaan de haken (bleef dus niet mooi onderin de mengkom, maar wikkelde zich volledig om de haken heen). Is dat normaal? Of zou dit de reden kunnen zijn dat deeg niet luchtig genoeg werd?