1

Onderwerp: Staat mijn biscuitbodem nu aan te branden? En mijn deeg kruipt omhoog.

Nadat mijn eerste biscuitbodem (recept van deze site) mislukt was (de bodem werd niet hoog genoeg), heb ik vandaag maar eens een bodem proberen te bakken met biscuitbodemmix uit de webshop.
Na de baktijd was de taart nog erg bleek en ook nog niet voldoende gerezen, dus heb ik de oven nog maar wat hoger gezet.
Opeens rook ik een brandlucht. Shit, is mijn taart aan het aanbranden? Toen ik hem uit de oven haalde, was de bovenkant nog vrij bleek. Zou de onderkant dan aangebrand zijn? Nadat ik hem gestort had, bleek de onderkant ook niet verbrand te zijn  :think: Waarschijnlijk heeft er een broodkruimeltje onder in de oven gelegen ofzo.

De bodem was helaas en niet goed genoeg gerezen na 35 minuten baktijd en de bodem was nog niet helemaal gaar  :s .
In eerste instantie erg balen natuurlijk. Ik bedacht me toen, dat ik hem voordat ik hem in de vuilnis zou gooien, ik mooi kon gaan oefenen met de taart in 2 lagen te snijden. Dat had ik nl. nog nooit gedaan. Nou, dat ging me goed af.

Vandaag is nieuwe lading biscuitbodemmix binnengekomen. Morgen toch waar weer proberen een nieuwe te maken. Hopelijk lukt die wel.

Tot nu toe gaat bekleden van taarten mij heel goed af. Voor boltaartjes koop ik kant en klare cake en die taartjes lukken dus altijd. Ik wil nu echter weleens zelf een perfecte bodem bakken, of zal ik iemand anders moeten gaan inhuren die dat voor me doet  ;) .

Op het forum las ik dat je de haken van mixer niet volledig in deeg moet steken, maar een stukje uit het deeg moet laten. Dit heb ik proberen te doen, maar het deeg werkte niet mee. Het deeg kroop steeds omhoog tot bovenaan de haken (bleef dus niet mooi onderin de mengkom, maar wikkelde zich volledig om de haken heen). Is dat normaal? Of zou dit de reden kunnen zijn dat deeg niet luchtig genoeg werd?

2

Re: Staat mijn biscuitbodem nu aan te branden? En mijn deeg kruipt omhoog.

Met wat mix je? het is van belang dat het beslag luchtig wordt.. doe het zelf altijd minimaal 10 min op de hoogste stand..

En het bakken doe ik 15 min op 150graden en dan 15 min op 175graden.

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Taarten zijn een hobby... eerder een verslaving;-)

3

Ik lees bij je werkbeschrijving haken, maar gebruik je dan deeghaken? Ik gebruik een (grove) klopper. Deeghaken zijn voor zwaarder deeg, terwijl biscuit juist heel licht is. Wellicht dat dat het verschil is?

4 Laatst bewerkt door connie11 (14-02-2011 07:16)

Als je cake gebakken is altijd controleren met een prikker of de cake gaar is. Als het deeg om je haken draait heb je de haken er waarschijnlijk verkeerd om in zitten. Geen haken maar gardes gebruiken in je mixer.

Ik bak in een 4-oven AGA,
Aga gebruikers groep: https://www.facebook.com/groups/715038115222711/

5

Ik gebruik niet die deeghaken, maar de gardes. Sorry, beetje verkeerd omschreven.

6

connie11 schreef:

Als je cake gebakken is altijd controleren met een prikker of de cake gaar is. Als het deeg om je haken draait heb je de haken er waarschijnlijk verkeerd om in zitten. Geen haken maar gardes gebruiken in je mixer.

Ik heb er een prikker ingestoken en die kwam er droog uit. Helaas was op meerdere plekken het deeg toch niet gaar.

7

ik heb dat omhoog kruipen ook wel eens gehad, maar sinds m'n mixer van de Lidl (nep-KitchenAid) niet meer.
:think: Kan het zijn dat je een te lichte mixer hebt?
En echt 10min op de hoogste stand :Y
Ik doe altijd eerst even stand 2 om het goed te mengen, dan met deegschraper de laatste restjes los maken en daarna hoogste stand.

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Carien schreef:

ik heb dat omhoog kruipen ook wel eens gehad, maar sinds m'n mixer van de Lidl (nep-KitchenAid) niet meer.
:think: Kan het zijn dat je een te lichte mixer hebt?
En echt 10min op de hoogste stand :Y
Ik doe altijd eerst even stand 2 om het goed te mengen, dan met deegschraper de laatste restjes los maken en daarna hoogste stand.

Ik heb handmixer van Braun van 10 jaar oud. Gisteren helaas weer bodem mislukt. Deeg kroop weer aan de gardes omhoog tijdens het mixen. In principe krijg ik wel een taart die hoog genoeg is voor 2 lagen, maar blijkt toch steeds niet gaar genoeg te zijn terwijl prikker er droog uitkomt. Na het afkoelen is het net eierkoek qua smaak.

Morgen nog langer in de oven dus. ( die van gisteren heeft er zeker 45 minuten in gezeten : 10 min 120, 10 min 140, 25 minuten 160).

9

Mijn oven is volgens mij zo altijd even constant voor wat betreft temperatuur.... :s

Ik heb PME bakpannen, 10cm hoog. Voor een taartje van 20cm rond zet ik hem 50 minuten op 160 graden (dus niet oplopend). Heb gemerkt dat hij dan práchtig mooi eruit komt dus dat houd ik maar aan....  :D

10

Heb je de verhoudingen/hoeveelheden wel goed? Klinkt misschien stom, maar ik verreken me altijd met de ml water........... :o
Wat is de afmeting van je vorm, en hoe groot zijn je eieren?

Het omhoogkruipen van je beslag klinkt alsof het te dik is...........is je beslag wel luchtig en kun je er pieken van trekken zoals bijv in de how-to van keetie? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=38571
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=57910
en de tips van Lot: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

11

:thumb:  Na 4 mislukte bodems is het me eindelijk gelukt!  :)
Met de mix van funcakes kreeg ik de perfecte bodem.
Ik heb eerst de (warme) eieren luchtig geklopt. Daarna lauw water en mix erbij en 7-8 minuten op hoogste stand en toen nog 2 minuten op laagste stand.

Oven: hetelucht 10 minuten 130, 15 minuten 150 en toen nog zeker 20 minuten op 170, totdat hij lekker bruin was. De vorige keren bleek het steeds niet goed gaar te zijn. Ik heb nu het zekere voor het onzekere genomen en hem er lekker lang in laten staan.

Hij is na het afkoelen de vriezer in gegaan en ik haal hem er zo uit om de lagen te snijden en hem te vullen en bekleden. Ga mijn eerste stapeltaart maken!

12 Laatst bewerkt door Juutje1976 (19-02-2011 10:41)

Karin09 schreef:

Heb je de verhoudingen/hoeveelheden wel goed? Klinkt misschien stom, maar ik verreken me altijd met de ml water........... :o
Wat is de afmeting van je vorm, en hoe groot zijn je eieren?

Het omhoogkruipen van je beslag klinkt alsof het te dik is...........is je beslag wel luchtig en kun je er pieken van trekken zoals bijv in de how-to van keetie? http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=38571
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=57910
en de tips van Lot: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Ik had mix van Patidess (of zoiets). Bleef 2 keer erg plakkerig, terwijl ik alles goed nawoog en zoals recept het beschreef ook eieren maat L gebruikte. Nu heb ik mix van funcakes en gaat het perfect. Ik gebruikte trouwens bakvorm 24 cm.