1

Onderwerp: Recept karamelvulling, mengsel haalt voorgeschreven temperatuur niet?

Hallo allemaal,

Afgelopen vrijdag ben ik aan de slag gegaan met het recept voor banaan-karamelvulling uit het boek Taart!.  Volgens dit recept moet je de banaan, suiker en een beetje boter blenden en dit zonder te laten roeren op een zacht vuur aan de kook brengen, tot het 100 gr. C is.  Ik heb dit twee keer geprobeerd, maar de temperatuur kwam zo hoog helemaal niet.  De eerste keer heb ik het zo lang op het vuur laten staan dat het mengsel helemaal ging schiften en aanbranden, en dan nog kwam het met moeite bij de 90 gr.  Bij de tweede poging heb ik het mengsel maar van het vuur af gehaald toen het me een goede kleur leek te worden, bang om het weer te laten aanbranden.  Het was toen niet verder gekomen dan 71 graden. 
Wat heb ik verkeerd gedaan?  Ligt het aan mijn suikerthermometer?  Ik heb hem nog niet zo lang, maar het leek me zo'n groot ding dat het wellicht niet goed in het mengsel stond?  Hij zat wel netjes aan de rand van de pan vast.
Ik weet ook niet precies hoe deze vulling er uit dient te zien als het goed is verwarmd, dus weet ik nog steeds niet of ik het goed heb gemaakt.  Het was wel lekker gelukkig, al smaakte het anders dan ik had verwacht.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

2 Laatst bewerkt door Mirjam5 (14-02-2011 13:42)

Re: Recept karamelvulling, mengsel haalt voorgeschreven temperatuur niet?

Misschien anders au bain marie verwarmen? Dan kan het iig niet aanbranden. En met een deksel erop zodat de warmte in je pan blijft.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Bedankt, dat zijn inderdaad ideetjes.   Alleen stond dat niet in het recept en vraag ik me dus af wat ik zelf verkeerd heb gedaan, als het volgens het recept goed zou moeten gaan. 
Overigens ben ik een ingrediënt vergeten te noemen; je moet een banaan blenden met suiker en boter, en hier blend je vervolgens ook slagroom door.  Dit mengsel gaat in de pan.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

4

Ik denk dat ze de suiker zo warm willen laten worden tot de suiker gaat karameliseren en dus binden maar het gevaar is natuurijk dat de banaan en de boter te heet worden. Ik zou de banaan en suiker aan de kook brengen totdat het een mooie karamelkleur heeft. Het vuur zou ik dus hoger zetten zodat dat punt snel wordt bereikt. Daarna de slagroom erbij (pas gaat heel erg spatten) en daarna de boter er doorheen roeren. Als dat ook niet gaat eerst de suiker met een beetje water laten karameliseren en dan weer de rest er door.

Ik weet niet zeker of het zo werkt met de banaan hoor maar het heeft nog wel eens nut om een recept om te gooien als het echt niet werkt.  Met au bain marie gaat de suiker nooit het punt bereiken dat het gaat karameliseren daar moet het echt flink voor koken. En niet te donker laten worden, want dan wordt het bitter.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

anotschka schreef:

Met au bain marie gaat de suiker nooit het punt bereiken dat het gaat karameliseren daar moet het echt flink voor koken.

Ik denk het wel. Als je dulche de leche maakt gaat dat in feite ook au bain marie en dat caramelliseert ook.

6

Das waar, maar daar doet hij wel uren over..... en ik denk dat dat met de boter en de banaan in een pannetje niet gaat werken... Maar als je karamel maakt van gewoon suiker in een paar minuten, dan moet hij echt flink borrelen en wordt ook flink heet, ligt er een beetje aan of welke stadium van karamel je moet hebben maar het kan oplopen tot 150 graden en dat lukt dus niet op au bain marie.
Hopelijk zo beter uitgelegd.

7

Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee!  Ik ga het gauw weer proberen.  Ik was best wel teleurgesteld; had het uitproberen van dit soort recepten uitgesteld tot ik een suikerthermometer had, dan heb ik er een en lijkt het niet te werken.  Even flink experimenteren met het recept dus.  Ik ben meestal nogal precies met recepten dus doe ik dat niet zo gauw.  Maar dit zijn wel goede ideeën.

Groetjes, Nienke
Learning from every cake

8

Nee, maar in het eerste berichtje hierboven staat dat het 100 graden moet zijn. Dus heter hoeft dan toch niet?

9

Maar everlearn had het recept uitgeprobeerd en dat ging niet goed en als bij mij een recept niet lukt ga ik over naar plan b en wat ik zeker weet is dat je een mooie karamel krijgt als je de suiker op een flink vuur laat borrelen. Het enige waar ik aan twijfel is hoe de banaan en boter daar in te verwerken dus vandaar dat ik voorstelde om het zo te doen zoals ik denk dat het beter zou kunnen gaan.
Heel vaak moet je recepten aanpassen zodat ze goed werken en het is nog eens zo dat sommige dingen heel gek bij de een wel werken en bij de ander niet. Dus vandaar mijn suggesties......

Trouwens Everlearn, zo'n suikerthermometer is echt heel handig hoor.... je gaat er echt geen spijt van krijgen dat je hem hebt gekocht. Je moet hem gewoon even goed uittesten

10

Ik heb er ook geen spijt van... moet er nog aan wennen denk ik.  Het leek me ook zo'n enorm ding, maar ik zie dat de meeste webshops dit type verkopen (ik heb die van Städter), dus het zal wel het meest gebruikte type zijn (?).  Ik heb het ook vooral gekocht voor bijv. recepten met rauw ei, dan wil ik zeker weten dat ik het goed verwarm.

Overigens, dat idee van wat bij de een werkt en de ander niet... een bekend fenomeen.  ;)

Groetjes, Nienke
Learning from every cake