Onderwerp: Recept karamelvulling, mengsel haalt voorgeschreven temperatuur niet?
Hallo allemaal,
Afgelopen vrijdag ben ik aan de slag gegaan met het recept voor banaan-karamelvulling uit het boek Taart!. Volgens dit recept moet je de banaan, suiker en een beetje boter blenden en dit zonder te laten roeren op een zacht vuur aan de kook brengen, tot het 100 gr. C is. Ik heb dit twee keer geprobeerd, maar de temperatuur kwam zo hoog helemaal niet. De eerste keer heb ik het zo lang op het vuur laten staan dat het mengsel helemaal ging schiften en aanbranden, en dan nog kwam het met moeite bij de 90 gr. Bij de tweede poging heb ik het mengsel maar van het vuur af gehaald toen het me een goede kleur leek te worden, bang om het weer te laten aanbranden. Het was toen niet verder gekomen dan 71 graden.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Ligt het aan mijn suikerthermometer? Ik heb hem nog niet zo lang, maar het leek me zo'n groot ding dat het wellicht niet goed in het mengsel stond? Hij zat wel netjes aan de rand van de pan vast.
Ik weet ook niet precies hoe deze vulling er uit dient te zien als het goed is verwarmd, dus weet ik nog steeds niet of ik het goed heb gemaakt. Het was wel lekker gelukkig, al smaakte het anders dan ik had verwacht.
Alvast bedankt voor jullie input.
Learning from every cake