1

Onderwerp: bakken voor kindje met veel allergien....

Hoi allemaal,
ik kreeg de vraag of ik een meppertje of cupcakes kan maken voor een kindje met de volgende allergien:

koemelk, geitenmelk, soja (alle soorten melk) pinda, noten en aardbei allergie.

heeft iemand hier een recept voor? ik kan het topic met de lijst niet vinden.  :o 

iemand een idee waar ik mee zou kunnen afsmeren?

bedankt!

2

Re: bakken voor kindje met veel allergien....

:o topic inmiddels gevonden... zat in de verkeerde rubriek te zoeken :grr:  O-)

straks ff kijken of ik een toepasbaar recept kan vinden.... nu eerst met de kids spelen. :D

3

recept is inmiddels een bananecakjes geworden....

nu zat ik vanmiddag ff de ingredienten van Crisco te bekijken en daar zit natuurlijk erg veel soja spullen in.... iemand een idee wat ik daarvoor in de plaats kan gebruiken???

je schijnt kokosvet te kunnen gebruiken, maar ik weet het niet zeker. anders moet je even zoeken op kokos.

succes in ieder geval, ik durf zoiets echt niet aan hoor.

I never met a calorie I didn't like....

5

zou kokos wel kunnen? ze heeft ook een noten allergie.....

6

ik zie ze toevallig 19 febr op een ander feest en dan geef ik ze een paar proef cctjes.... kijken of de kleine tegen het gebak kan... ik vind het ook best eng hoor!!!!

7

Ik heb toevallig vandaag een taart gebakken voor een meisje die 1 is geworden met dezelfde allergieën.

Voor roomboter (botercreme, maar ook weer niet van de mix, want dat kan ook niet :S) heb ik plantaardige boter genomen (het merk Wajang, gewoon te koop in de supermarkt. Schijnt ook in AH huismerk te bestaan).

Voor de smaak heb ik een beetje caramel patidess door de botercreme gedaan (de smaak van Wajang is wat flauwer dan boter). En ze wilde er graag wat plakjes banaan bij.

Waar ik trouwens achter kwam is dat er in fondant van Bakels (Pettinice) ook magere melkpoeder zit. Die mag dus ook niet.

Succes  :thumb: tis een hele uitdaging  :Y maar wel een leuke. Je leert veel over je producten die je altijd gebruikt.

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

8

ik heb zelf een koemelk allergie en gebruik de plantaardige boter van de AH....

maar volgens de mama kan het meisje niet tegen de sojalecithine.....

kan ik eventueel een klein beetje zonnebloem olie bij de marsepein doen als deze plakt? ik gebruik liever geen poedersuiker omdat ik dan meteen scheuren in mijn handen krijg van de droogte...

9

Nee dat kan niet want volgens mij kan de marsepein niet? Of ben ik nu in de bonen?

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

10 Laatst bewerkt door petrawb (11-02-2011 23:08)

ze zegt dat de kleine wel tegen marsepein kan.... ik had al voorgesteld fondant (funcakes) te gebruiken, maar dat hoefde volgens haar niet....

11

Oke, dat is dan wel prettig dat dat kan.

Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

12 Laatst bewerkt door petrawb (11-02-2011 23:20)

haha dat wel, maar toch raar met een noten allergie  :think:

daarom maak ik voor de zekerheid die proef cctjes.... als dat goed gaat, zal in april ook wel goed gaan met het 15 cm meppertje....

13

Ja ik vind het ook raar. Ik bak ook voor iemand met meerdere allergieen waaronder noten maar die mag het niet. Ik gebruik daarvoor regalice fondant, vind het niet fijn werken maar deze is ook melkvrij dus noodzakelijk voor dit kindje.

14

idd..... dat dacht ik dus ook... daarom ben ik denk ik best zenuwachtig dat de kleine erop zal reageren.... vandaar mijn test gebakjes.... dan doe ik de helft van de cc's met marsepein en de helft met regalice. kan ze allebei probere'n/proeven. ik zag dat funcakes ook amandel kan bevatten....

zal het nog een keer vragen aan de mama.