1

Onderwerp: Chocolade mousse.

Avond.
Heb net een chocolade(daim) mousse gemaakt d.m.v dit recept :

Ingrediënten :
300 gr. Daim chocolade
300 ml. slagroom
evt. zakje klopfix (slagroomversteviger)

Werkwijze :
De slagroom heet maken (niet koken).
Daarin 300 gram Daim laten smelten.
Goed roeren en koud laten worden.
Daarna met de mixer kloppen tot mousse.
Eventueel terug in de koelkast om op te laten stijven.
Zo nodig een pakje slagroomversteviger erdoor mixen

Nou wordt mijn mousse, geen mousse.. maar blijft vloeibaar!
De slagroom, was vloeibare slagroom uit zo'n pak.. en niet uit zo'n spuitbus.. Is dit de reden dat het mislukt is?
Ik heb de slagroom versteviger er trouwens niet bij gedaan ( kwam er te laat achter,en toen waren de winkels al dicht).

Iemand een idee wat hier verkeerd is gegaan ?

Bedankt alvast!!

2

Re: Chocolade mousse.

Ik denk dat het wel een tijdje duurt voordat het stijver wordt. En dat zakje klopfix is toch wel belangrijk denk ik.
Dat kan je er morgen ook nog door kloppen hoor.

Zelf heb ik een keer bonbonblocmousse gemaakt, moest ook flink opstijven in de koelkast en nadat de klopfix erbij zat kwam het helemaal goed.

~ Never waste a good crisis... ~

3

Heb je het mengsel wel echt goed af laten koelen ?

Om het afkoelproces te bespoedigen kun je het ook even in de vriezer zetten , daarna zou het echt wel , na kloppen , de consistentie van mousse/ slagroom moeten krijgen.

Carpe Diem !

4

Ik heb dezelfde ervaring gehad, ik weet niet waar dat door komt maar ik kreeg de mousse ook niet stijf. Ik heb zelfs zo lang doorgeklopt dat de slagroom gewoon omging. Ik klop de slagroom tegenwoordig apart, verwarm hem dus niet. De chocolade smelt ik dan au-bain-marie en dan meng ik de slagroom voorzichtig door de chocolade. Dit wil in de koelkast wel lekker opstijven.

Patricia

5

Bedankt voor de reacties!
De slagroom in pak is dus wel goed? Ik dacht dat dat misschien het probleem was.
Ik kijk zo nu en dan (ik heb geen geduld in mijn donder haha) en ik zie hem toch iets dikker worden..
Als ik morgen de klopfix er nog doorheen kan kloppen dan ga ik dat zeker even proberen!
Er zit denk ik niks anders op dan maar te wachten,en dan morgen de klopfix erbij te doen.
Ik hoop zo dat ie lukt want het lijkt me overheerlijk!!

Thnx voor de tips en ik laat het nog weten!

6

Nou, als je hem morgen pas opklopt ( mét klopfix ) dan gaat dat echt wel lukken hoor !

Carpe Diem !

7

Hoi Hoi,

Ik heb het zelfde gehad dan met tolberone maar ik was te ongeduldig om het mengsel goed te laten afkoelen. Je moet hem echt laten afkoelen. dan gaat het goed. Laat hem vanavond maar lekker rusten en morgen met een zakje klopfix opnieuw kloppen dan heb jij morgen een hele lekkere mouse.

groetjes Carrie :thumb: