1

Onderwerp: Fondant scheurt zo snel

Hallo,

Zelf vind ik bekleden met marsepein het fijnst. Maar nu is er een vriendin jarig en zij lust geen marsepein en wil dus graag een grote taart bekleedt met fondant.
Nu heb ik het probleem dat fondant zo snel scheurt...

Hebben jullie dat ook? Of doe ik iets verkeerd?

2

Re: Fondant scheurt zo snel

Dat is erg merkgebonden. Persoonlijk gebeurt het bij mij nog ehel af en toe, en dan alleen bij voorgekleurde fondant van M&B.

Tip: Heeeel goed doorkneden, klein beetje vet/crisco er doorheen kneden! Daarbij..niet te dun uitrollen!! Succes

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

3

Thank you  *D
Van funcakes is wel goed geloof ik he?
Ik had met kerst van regal ice ofzo? noouuu met alle respect maar dat was 3x niks!

4

heey

ik gebruik normaal die van fumcakes maar ze hadden in de winkel alleen maar regaliced op vooraad  :nooo  en ja hoor gewoon bijna alle fondant weg kunnen gooien bleef door scheuren terwijl ik dat anders nooit heb  :o

5

ja die vind ik dus ook bagger  :s

Gebruik sinds kort bakels, emmers van 5 kg geloof ik.
Om te boetseren heb ik tot nu toe regalice gebruikt, die heb ik nog wat kg liggen maar vind de smaak van bakels zelf lekkerder, vandaar dat ik het gebruik om te boetseren.
Bakels scheurt ook minder snel dan regalice.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

7

:think: zo raar, ik gebruik alleen RegalIce (naast marsepein) en rol toch vrij dun uit, maar herken niks van alle  :x  :grr: verhalen :nooo

:think: Misschien toch eens Bakels proberen, misschien dat ik dan denk dat de RI bagger is??

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

ik gebruik ook bakels en ben prima tevreden. Je moet inderdaad niet te dun uitrollen en je kunt de uitgerolde plak als het ware over je arm leggen en dan over de taart leggen. Was een goede tip van Mireille tijdens een cursus van taartopmaat!

9

Ik heb ook Bakels. Ik heb er nooit last van, alleen als het echt te dun is. Ik vind zelf marsepein heel vies. Ik werk alleen met fondant. Ik gebruik die ook om te boetseren.

happiness is a piece of cake!

10

Carien schreef:

:think: zo raar, ik gebruik alleen RegalIce (naast marsepein) en rol toch vrij dun uit, maar herken niks van alle  :x  :grr: verhalen :nooo

:think: Misschien toch eens Bakels proberen, misschien dat ik dan denk dat de RI bagger is??

Grappig dat je dit zegt.... had op zich ook niet echt problemen met regalice, moest alleen af en toe corrigeren bij scheurtjes, met bakels hoeft dat helemaal niet, kwam er dus zo pas achter wat het verschil was.
En niet heel onbelangrijk, de smaak van bakels vinden we hier allemaal lekkerder.

Taarten... voor mij een inspannende ontspanning

11

nou, ik heb gister een valentijntaartje gemaakt en bekleed met chocofondant van regalice en ik moet zeggen dat het redelijk ging.
Ik heb het uit moeten rollen op vershoudfolie (doe ik altijd om te voorkomen dat het vastplakt en je hoeft geen kilo's poedersuiker te gebruiken) en hierdoor zie je wel lijnen in de bekleding :( Dat heeft marsepein dan weer niet.

Ik ga vandaag aan de slag met fondant van funcakes, ben benieuwd!!

12

gisteren heb ik een taart bekleed met pettinice nadat ik vorige week eenzelfde ervaring had met funcakes fondant geel, deze scheurde ook heel snel. met de pettinice had ik geen last gisteren en deze bekleedde heel mooi strak. :rolleyes:

groetjes, irene

taarten! mijn leukste en lekkerste hobby! groeten irene!
http://www.mijnalbum.nl/Album=UHW4HTBC

13

Vorige week heb ik 2 dummies bekleed met fondant. Dit was voor het eerst dat ik grote plakken fondant moest uitrollen. Wat een drama is dat zeg! Heel ongelijk en alle, echt alle, oneffenheidjes zie je.

Ik vind het wel heel jammer want ik zou graag een keertje bekleden met fondant  :s

Marsepein daarentegen gaat als een speer, nooit ergens last van. Rolt veeeeeel lekkerder uit. Vind ik dan he :o ....

14

Ik heb gisteren diverse valentijnstaartjes gemaakt van fondant.
Het uitrollen vind ik erg zwaar. Maar te doen als het niet te groot hoeft te worden in dit geval.
Maar zodra ik de taart ga bekleden gaat het toch scheuren op de randen. Gelukkig kunnen wegwerken met hartjes.
Maar ga inderdaad toch binnenkort eens marsepein gebruiken.
Kan je dat dan wel dun uitrollen?

15

ik VOND van wel....
Sinds een paar dagen breekt het constant...ben bang dat mijn bakje waar het in zat, niet goed afgesloten is geweest en de marsepein wat uitgedroogd was, anders weet ik t ook niet.

hiervoor vond ik marsepein echt fijner, kan je inderdaad dunner uitrollen en makkelijker...
Met fondant krijg ik altijd pijn in mijn polsen met uitrollen.....lijkt wel alsof je elastiek probeert uit te rollen, komt steeds weer terug  :grr: