1

Onderwerp: Waarom heet Buttercream Buttercream terwijl er geen boter in zit?

Wie weet het? En is het een vervanging voor de bc 1:1?

Is Wilton Decorator Icing White hetzelfde als het recept voor Buttercream hier op de site? En is dit wat gebruikt wordt in de VS?

Wordt het net zo hard in de koelkast als de 1:1? En is het geschikt voor onder fondant/marsepein?

Jacqueline

2

Re: Waarom heet Buttercream Buttercream terwijl er geen boter in zit?

http://en.wikipedia.org/wiki/Buttercream   :D  :D

3 Laatst bewerkt door Reini (07-02-2011 21:43)

http://www.wilton.com/decorating/icing/icing-chart.cfm

4

heee..... leuke link! Heb effe verder zitten lezen en kwam french buttercream tegen. Dat is weer eens wat heel anders!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

overigens heeft Jacqueline nu nog geen antwoord he..... Waarom heet het evengoed buttercream als er geen boter in zit...... tsja.... mijn gokje: Vroeger werd het alleen met boter gemaakt en heette het dus buttercream. Later zijn ze andere soorten vet gaan gebruiken, maar bleef de naam het zelfde. (Net zo goed als veel mensen alle jaloezieen luxaflex noemen en alle yoghurtdrankjes joki........... of zo iets :+ )

6

nou.. ik dacht dat het met de link duidelijk was dat er tegenwoordig vaak andere vetstoffen gebruikt worden  :o

Sorry, mijn brein denkt in rare kronkels en wat voor mij evident lijkt, is het voor anderen meestal niet.   ;)

7

Voor mij was jouw link ook heel duidelijk hoor Reini..  :Y

Als je alles doorleest word het meestal nog steeds met boter gemaakt! Of met margarine of Crisco.. en aangezien crisco een boter vervanger is..

Prima antwoord :thumb:

Ik ben meer benieuwd waar de vraag vandaan  komt, aangezien het mij niet duidelijk is dat buttercream NIET of NOOIT met boter gemaakt wordt.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8 Laatst bewerkt door Miss Pebble (08-02-2011 13:29)

Maar in het recept van american buttercream dat ik heb wordt wel butter-flavour toegevoegd  :D
Enne.... crisco of trex is eigenlijk ook gewoon boter hoor.... maar dan plantaardig. Wij noemen wajang toch ook boter??

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

9

Dank voor jullie reacties!

Ik stel de vraag want in het recept op de site staat dat je Crisco oid moet gebruiken en dat is dus echt geen boter.

Ik ben gewoon aan het kijken waarmee ik nog meer kan afsmeren, vandaar dat ik ook graag wil weten of het net zo hard wordt in de koelkast als roomboter. Misschien is dit ook wel lekkerder dan 1:1....

Jacqueline

10

Je bent niet de enige die het zich afvraagt:

The argument that versions containing margarine or vegetable shortening and no butter cannot be rightly called buttercream is a topic of hot debate among bakers, pastry chefs, and cake decorators.

:lol:  :lol:

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

11

yakefrank schreef:

Dank voor jullie reacties!

Ik stel de vraag want in het recept op de site staat dat je Crisco oid moet gebruiken en dat is dus echt geen boter.

Ik ben gewoon aan het kijken waarmee ik nog meer kan afsmeren, vandaar dat ik ook graag wil weten of het net zo hard wordt in de koelkast als roomboter. Misschien is dit ook wel lekkerder dan 1:1....

Ik maak het vaak met crisco, omdat er familieleden zijn die niet van boter houden. Ikzelf vind het met boter lekkerder. Met Crisco wordt het veel glibberiger in de mond (dun afsmeren dus). Het smeert wel lekker af. Het wordt niet zo hard als gewone boter of margarine in de koelkast, maar het kan wel goed uitharden door drogen (ik doe dat in de kelder)

Het wordt in de VS ook gebruikt voor toeven op cc's Persoonlijk vind ik dat geen aanrader brrrrrrr Daar moet je van houden. Ik dus niet! :nooo

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

12

Mirjam5 schreef:

heee..... leuke link! Heb effe verder zitten lezen en kwam french buttercream tegen. Dat is weer eens wat heel anders!!

Ik kende dat ook niet, tot ik het zag in het kookprogramma SOS Piet.
http://www.zesta.be/recept/cr%C3%A8me-au-beurre

Een maandje geleden kwam ik te weten dat dat recept ook al generaties doorgegeven wordt binnen een vriendin haar familie (Franstalig)...

13

Tja, baby-olie wordt ook niet van baby's gemaakt. Voor mij genoeg uitleg. :lol:

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

14

Pooh schreef:

WHAHAHAHAHAHAHAHAHA.............IK BESCHEUR HET!

Groetjes San

15

gebruiken jullie ook wel eens ander plantaardig vet (frituurvet?) in plaats van crisco voor buttercream?

16 Laatst bewerkt door Mirjam5 (08-02-2011 15:27)

Pooh schreef:

koninginnensoep
huzarensalade
:+

Moet er ineens weer aan denken dat ik mijn dochtertje net had staan uitleggen wat hondenworst was: Speciale worst voor honden. Even later bedacht zij dat we geen paardenworst hoefden te kopen omdat we geen paard hebben........................ (Heb haar toen even in de waan gelaten)

17

tine83 schreef:

gebruiken jullie ook wel eens ander plantaardig vet (frituurvet?) in plaats van crisco voor buttercream?

Zelf nog niet gedaan, maar iemand heeft het met kokosvet gedaan. Schijnt ook heel goed te gaan!! (Alleen niet doen in de zomer, want het smelt bij 25 graden)

18

Pooh schreef:

:lol:  :lol:  :lol:

Sorry, heb verder aan het topic niks toe te voegen, maar deze is te leuk!!

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

19 Laatst bewerkt door Heidimaris (08-02-2011 16:19)

Mirjam5 schreef:
tine83 schreef:

Zelf nog niet gedaan, maar iemand heeft het met kokosvet gedaan. Schijnt ook heel goed te gaan!! (Alleen niet doen in de zomer, want het smelt bij 25 graden)

:think: Kokosvet (haal ik in Duitsland) gebruik ik eigenlijk alleen bij arretjescake dat wordt ook wel hard in de koelkast. Maar niet buiten de koelkast bij 30 graden, dan smelt het idd (dat heb ik een keer gehad op een zomerfeest, toen we allemaal oudhollandse dingen hadden. Wat was ik blij met de minikoelkast, die mijn man nog snel heeft opgehaald :lol:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

20

Heidimaris schreef:
Mirjam5 schreef:
tine83 schreef:

:think: Kokosvet (haal ik in Duitsland) gebruik ik eigenlijk alleen bij arretjescake dat wordt ook wel hard in de koelkast. Maar niet buiten de koelkast bij 30 graden, dan smelt het idd (dat heb ik een keer gehad op een zomerfeest, toen we allemaal oudhollandse dingen hadden. Wat was ik blij met de minikoelkast, die mijn man nog snel heeft opgehaald :lol:

Dank voor jullie antwoorden! :thumb:

21

Miss Pebble schreef:

Wij noemen wajang toch ook boter??

Nou, eerlijk, ik ken niemand die margarine boter noemt, ik vraag me echt af waarom ik dat hier vaker lees?

Groetjes Melanie

22

Doosch schreef:
Miss Pebble schreef:

Wij noemen wajang toch ook boter??

Nou, eerlijk, ik ken niemand die margarine boter noemt, ik vraag me echt af waarom ik dat hier vaker lees?

Ik ken eerlijk gezegd niemand die margarine margarine noemt. Hier is alles boter...

23

Ha dames, dat heb ik eens opgezocht omdat ik het belachelijk vind dat we pindakaas, pindaKAAS noemen.. zit echt geen kaas in :)

En in t engels gewoon peanutbutter of erdnussbutter in t duits.
Boter is een beschermde naam in Nederland. Alleen boter mag boter heten..
Al had ik pindacreme dan nog steeds een beter idee gevonden  :s

zo hééérlijk ontspannend.....

24

Kat81 schreef:

Ha dames, dat heb ik eens opgezocht omdat ik het belachelijk vind dat we pindakaas, pindaKAAS noemen.. zit echt geen kaas in :)

En in t engels gewoon peanutbutter of erdnussbutter in t duits.
Boter is een beschermde naam in Nederland. Alleen boter mag boter heten..
Al had ik pindacreme dan nog steeds een beter idee gevonden  :s

Precies!! Alleen zit in pindakaas toch ook geen boter (en geen margarine :+ ) :lol: Maar die creme vind ik een prima oplossing!

Maar het schijnt dat pindakaas wel kaas mag heten omdat we hier in Nl ook al leverkaas hadden. Waar dus ook geen kaas in zit...... poeh hee, het wordt nog ingewikkeld :+