1

Onderwerp: harde taartbodem onder de biscuit?

Hallo,

ik ben een nieuwe bakster, ben helemaal verknocht aan het maken van taarten, maar nu heb ik een vraagje.....

Kun je bv een soort bitterkoekjes bodem maken voor onder je biscuit-fondant taart? (apart maken en dan eronder 'plakken' met botercreme?)

Heeft iemand hiermee ervaring???  :)

2

Re: harde taartbodem onder de biscuit?

Heb er geen ervaring mee. Maar waarom zou je dat willen doen?

3

In Maastricht zit een bakker die een heerlijke gateau met vers fruit maakt. Een biscuittaart met een soort bitterkoekjes/ amandel?? bodem. Natuurlijk HET geheim van de chef, maar ik vind dat zooooooo lekker  :9 .

Vandaar...

Het lijkt me heel leuk dat bodempje onder mijn taarten te hebben, dit als extra bij onder mijn taart.

4

In Maastricht zit een bakker die een heerlijke gateau met vers fruit maakt. Een biscuittaart met een soort bitterkoekjes/ amandel?? bodem. Natuurlijk HET geheim van de chef, maar ik vind dat zooooooo lekker  :9 .

Vandaar...

Het lijkt me heel leuk dat bodempje onder mijn taarten te hebben, dit als extra bij onder mijn taart.

5

Klinkt lekker. Vaak bak je dan eerst de krokante bodem tot die gaar is (nog niet bruin) en dan bak je daarna nog de zachte bodem erop. Je haalt hem dan in eer keer uit zijn vorm. Maar erg geschikt om te bekleden lijkt hij mij niet want je kunt de taart niet omdraaien dus vaak deuk of bobbel en het is lastig met afsmeren. Plus dat je niet een biscuit van 7 cm er boven kan bakken omdat dan de onderste helft tegen de tijd dat het biscuit gaar is, zo'n beetje zwart is.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

6

Gewoon apart van elkaar bakken en daarna op elkaar met een laagje botercrème (met amaretto :P ). Lijkt me prima gaan. En niet kunnen omdraaien of wat lastiger met afsmeren, daar hoef je je niet door te laten afschrikken. We hebben wel 's grotere uitdagingen gehad :lol: . Het lijkt me heel lekker, dus zeker het proberen waard  :Y . Hou je ons op de hoogte?

"Ik weet het zeker...........denk ik!"

7

Maar dan moet het wel een bodem zijn die al stevig is van zichzelf...
Sommige krokante bodems worden vastgehouden door wat er boven zit als ze kruimelig zijn en van wat ik er uit opmaakte wordt deze bodem van bitterkoekjes gemaakt. Als je hem er onder wil plakken moet hij wel uit 1 stuk zijn anders gaat hij met het bewerken afbrokkelen...denk ik dan...dus een bodem met alleen koekjes en een beetje boter om de boel bij elkaar te houden lukt denk ik niet, wel een stuk deeg dat je uit een stuk rolt en bakt.
Ik probeer ook alleen maar mee te denken.

Maar proberen is altijd de moeite waard, wie weet doe je een superuitvinding :)

8

Hallo,

Ik maak ook soms taart met een frangipane( amandel ) bodem onder. Deze bodem is dan 1 à 1,5 cm hoog.

Ik vind dit zelf ook heel lekker maar dat is natuurlijk smaak en keuze.

groetjes

9

Dat klinkt ook goed. Ik gebruik frangipane eigenlijk alleen als vulling.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je die bodem maakt?

10

anotschka schreef:

Dat klinkt ook goed. Ik gebruik frangipane eigenlijk alleen als vulling.
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen hoe je die bodem maakt?

Geen probleem hoor. Dit is van een receptje van de AVEVE. Deze verkopen mixen voor frangipane taart..

De hoeveelheid is gewoon overgenomen van het recept en dit was bedoeld voor een kerststronk.

Hier komt het:
250 gram mix voor frangipane
2 eieren
100 gram boter

werkwijze:
Maak eerst het frangipanebeslag. Roer de boter zacht. Meng er de eieren door. Voeg ten slotte de mix toe. Klop het geheel 5 minuten tot een glad beslag. Beleg een bakplaat met bakpapier en strijk er het beslag op uit tot een rechthoek die iets groter is dan de bakvorm. Bak de frangipane 10 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C. Neem de bakplaat uit de oven. Leg een vel bakpapier op de frangipane en daarop een rooster. Keer de bakplaat voorzichtig om, zodat de frangipane op de rooster valt. Laat afkoelen met de bakplaat er nog op.
Verwijder nadien de bakplaat en het bakpapier.

Als alles afgekoeld is kan je dan de juiste vorm gaan snijden uit de frangipane.

Veel succes ermee

11

is dit dan een super harde bodem? of is dit een 'taaie' bodem zoals bv een bitterkoekje?

12

Dank je wel Els.

13

Waarom geen frangipane zelf maken...ipv zo een kant en klaar product. Zonde van de smaak.
En een lekkere frangipane maak je in een zucht!