1

Onderwerp: Mijn Buttercream blijft korrelig

Hi dames

Ik heb het een en ander hier rondgelezen over korrelig botercreme maar vind helaas niet het juiste antwoord, hoe ik het doe, en wat ik ook doe, mijn BC blijft korrelig
Ik woon in UK en gebruik de meest verkrijgbare icing sugar van silver spoon, nu heb ik veel rondgelezen en heb begrepen dat de poedersuiker van cane sugar moet zijn en niet van beet als jullie begrijpen wat ik bedoel, maar ik heb alleen die van silver spoon die echt overal verkrijgbaar is, dus ik kan geen andere vinden.

Doe ik nu iets verkeerd, want iedereen zal het wel met dezelfde icing sugar maken, dus graag wat tips, dus welke snelheid kan ik het beste mixen, hoe lang, warm of koud melk, hoe lang de boters mixen voordat de suiker erbij gaat, dus alle tips zijn welkom.

Ik gebruik nu nog de wilton BC recipe

Ik ben nu nog niet voor de andere buttercream gegaan, ze lijken me een beetje ingewikkeld, zoals de swiss & italian

Ik zou graag eerst de basis bc onder de knie willen krijgen en vooral dat het niet korrelig is, je voelt de suiker echt onder je tanden knarsen, en ook onder je vingers als je voelt zeg maar.

Wat ik ook graag wil weten is, als je swiss of italian maakt, kun je met die ook goed rozen maken, kleuren, dunner of steviger maken, dus eigenlijk alles wat je met gewone bc kunt, en is het safe for kids omdat je met eieren werkt

vast bedankt dames, ik reken op jullie hulp, want zonder goede bc kom ik geen stap vooruit.

2

Re: Mijn Buttercream blijft korrelig

Ik weet niet precies wat het wilton recept inhoudt, maar de enige manier waarbij de suiker niet meer knarst tussen je tanden is als het ergens in opgelost is. In de funcakes mix is het gemengd met water, dus opgelost.
Bij de 1:1 botercreme kan de suiker nergens in oplossen, dus blijft het altijd "knarsen", hoe lang je ook mixt.

I'm not fat, I'm just short for my weight

Ik maak ook de Wilton BC, althans een vergelijkbare variant.
De boter (en shortening) moet je gewoon romig kloppen en dan cup voor cup de gezeefde suiker erdoor.
De suiker die je gebruikt is prima hoor, rietsuiker lijkt me juist helemaal niet zo geschikt namelijk.
Door het lage vochtgehalte in de bc duurt het langer voordat de suiker helemaal opgenomen is, dus als ik jou was zou ik het pas de dag nadat je het gemaakt hebt gebruiken.

De MBC valt wel mee hoor, al gaat mijn voorkeur uit naar de zwitserse. Waar je op moet letten is dat de eiwitten met de suiker au-bain-marie een temperatuur van minstens 72 graden bereiken. Bij 55 graden gaan de salmonellabacteriën al dood (als die al in eiwit zitten, de kans is 1 op 10.000), dus dat is geen enkel probleem. Belangrijker is echter de temperatuur van 72 graden, die je nodig hebt om je eiwitten te denatureren. Anders kunnen de eiwitmoleculen de boter niet dragen waardoor de MBC ongetwijfeld zal gaan schiften na een tijdje.
MBC kun je ook prima kleuren en een smaakje geven, maar pas op met vloeibare kleur- en smaakstoffen. daar moet je niet teveel van gebruiken.
Je kunt de MBC dikker en dunner maken door in de hoeveelheid boter wat aan te passen, maar het beste is om op 1 deel eiwit, 2 delen suiker en 2 tot 3 delen boter te gebruiken. Dus 1 cup eiwit, 2 cups suiker en 2 tot 3 cups boter bijvoorbeeld.
Met MBC kun je geweldig spuiten!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

4

Lang leve de zoekfunctie!
Precies het antwoord op mijn vraag.

Mijn wilton bc is ook korrelig dus ik vroeg me af of ik meer vocht moet toevoegen maar ik begrijp dat morgen waarschijnlijk het minder korrelig is (na een nacht in de koelkast) doordat het vocht langer nodig heeft om door te dringen tot de poedersuiker korrels. Heeft langer mixen nog effect?

Groetjes,
een lang afwezig geweest zijnde Soezzy

5

Poedersuiker is hier eigenlijk altijd van bietsuiker. Het bestaat wel van rietsuiker (Zag het laatst toevallig ergens) maar zeker niet algemeen verkrijgbaar en ik ken ook niemand die het al eens gebruikt heeft voor botercreme. Het lijkt me ook dat je dan bruine botercreme krijgt. Of is in de UK rietsuiker ook geraffineerd en gebleekt? Geen idee ook eigenlijk of het makkelijker oplost.....

If life gives you lemons, make lemoncurd.