1 Laatst bewerkt door Kikie (03-02-2011 19:25)

Onderwerp: Strik

Zouden jullie mij kunnen helpen wat ik fout doe met een strik maken? Vandaag heb ik geprobeerd om alles in elkaar te zetten, maar het brak en het bleef gewoon niet goed staan. Ik had al veel erover gelezen, maar het viel echt heel erg tegen. Ik zal zo goed mogelijk proberen te beschrijven hoe ik het gedaan heb.

Dinsdag ben ik begonnen met de lussen maken. Ik heb tylose door de fondant gedaan. Dit heb ik ongeveer 2 uur in laten trekken. Vervolgens ben ik de lussen gaan maken en ik heb deze laten drogen. Vandaag wilde ik het pas in elkaar zetten, dus het heeft gelegen tm vandaag. Ik heb de how to van tartacadabra gebruikt, dus ik heb een grote cirkel gemaakt waarop ik de onderste lussen kon 'plakken'. Ik wilde het vastmaken met tylose en water, maar het bleef gewoon niet zitten. Toen het uiteindelijk een beetje bleef zitten braken de lussen af. Ik had extra lussen gemaakt waarmee het wel bleek te lukken. Vervolgens heb ik de bovenste rij ook vastgemaakt, dit heb ik ook op een cirkel gedaan. Dit bleek even goed te gaan, maar op een gegeven moment braken de onderste lussen wéér.

Wat doe ik fout? Zou het kunnen dat er te veel tylose door het fondant zat? Of is er iets anders?
En als jullie verder nog tips hebben graag. Want ik vind het erg lastig.  :)

Alvast bedankt!

2

Re: Strik

Misschien te dun uitgerold, of teveel tylose? Ik zou het eigenlijk niet weten. Mijn lussen heb ik laatste met RI (zelfde kleur als de lussen) vastgezet. Dat ging makkelijk en niks brak af.

3

:think:  :think: denk inderdaad dat je iets teveel tylose door de fondant hebt gedaan. Ik laat het ook vaak wat langer rusten dan twee uur, als dan blijkt dat het te hard is, vermeng ik het weer met fondant zodat het wat zachter wordt. Heb je de lussen wel dik genoeg uitgerold? Daardoor wilt het ook nog weleens breken, vooral de onderste rij want daar rusten de overige lussen op. Wat ik ook heel vaak doe met een strik is niet dagen laten drogen want wanneer je de strik in elkaar gaat zetten, dan heb je helemaal geen speling meer in het fondant. Ik zet het liever een dag nadat ik de lussen heb gemaakt de strik in elkaar en dan stut ik de lussen extra met een opgerold stukje keukenpapier zodat het niet instort en genoeg tijd heeft om hard te worden.

4

1 theelepel tylose door 225 gram fondant, en het liefste een dagje in laten trekken.

De lussen vast zetten met royal icing werkt het beste omdat je dan meer 'speling' hebt tussen de lussen.

stukjes spons of keukenrol (opgerold) gebruiken om je lussen te 'steunen'

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

5

Bommeltje schreef:

1 theelepel tylose door 225 gram fondant, en het liefste een dagje in laten trekken.

De lussen vast zetten met royal icing werkt het beste omdat je dan meer 'speling' hebt tussen de lussen.

stukjes spons of keukenrol (opgerold) gebruiken om je lussen te 'steunen'

Ik doe het altijd een beetje op gevoel, maar als je een theelepel doet is dat dan een met een bergje of een afgestreken?

6

afgestreken (tip: bij de Hema, en wel meer zaken, verkopen ze van die maatlepeltjes: eetlepel, theelepel, 1/2 theelepel en 1/4 theelepel)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

7

Carien schreef:

afgestreken (tip: bij de Hema, en wel meer zaken, verkopen ze van die maatlepeltjes: eetlepel, theelepel, 1/2 theelepel en 1/4 theelepel)

Die heb ik inderdaad ergens liggen, 2 setjes zelfs volgens mij, haha! Toch maar eens opzoeken, maar waar zouden ze kunnen liggen... :think:

8

Bedankt voor alle reacties! De lussen had ik wel dik genoeg uitgerold, dat weet ik zeker. Ik zat namelijk nog te twijfelen of het niet te dik was. Waarschijnlijk heb ik dan te veel tylose er door heen gedaan. Binnenkort zal ik het nog een keer proberen, met minder tylose!

9 Laatst bewerkt door Esther68 (04-02-2011 13:28)

Wanneer ik mijn tylose in laat werken kan ik er helemaal niks meer mee  :nooo . Te hard en stug. Ligt ook aan het merk fondant. Ik plak mijn lussen ook vast met RI, of gewoon poedersuiker+water (wel heel dik maken) in dezelfde kleur als de strikken. De eerste keer deed ik het ook met eetbare lijm (tylose+water) maar dit werkte bij mij niet