1

Onderwerp: ben wel eens benieuwd wie dit doet

de taarten bekleden met een laagje marsepein en daarover fondant...
ben ik gewoon benieuwd naar en hoe de ervaring van de smaak is...

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

2

Re: ben wel eens benieuwd wie dit doet

Ik doe t nooit, omdat het me zo zoet lijkt, zeker als de taart dan ook nog gevult is.

Maar op cc 's doe ik het wel eens natuurlijk  ;)

3

ik bedoel niet laagje op laagje zoals versieren op cupcakes of taart...
maar echt zoals op de engelse manier..eerst een laag marsepein strak over de taart en daarover heen een laag fondant strak bekleedt..
dus ervaren baksters.. ;)
wie o wie doet dit.....en ervaringen

mijn nieuwe website is in de lucht...neem een kijkje op www.personaltouch-cakes.com

4

ik heb gehoord, dat Tirs het wel doet voor de witte bruidstaarten als mensen toch marsepein smaak willen.

Groetjes, Dorothea.

conny4u schreef:

maar echt zoals op de engelse manier..eerst een laag marsepein strak over de taart en daarover heen een laag fondant strak bekleedt..

Dit vind ik dan weer niet zo heel aardig klinken..
Misschien is het mn ochtendhumeur, maar op mij komt het nu over alsof beginnende baksters direct gediskwalificeerd worden...
Je bedoelt het vast niet zo..

Idd, bij witte bruidstaarten kan ik me voorstellen dat je hiervoor kiest.

6 Laatst bewerkt door conny4u (28-01-2011 09:22)

angelavanderploeg schreef:
conny4u schreef:

Misschien is het mn ochtendhumeur, maar op mij komt het nu over alsof beginnende baksters direct gediskwalificeerd worden...

vast je ochtendhumeur dan hoor..... ;) want dit was echt niet mijn bedoeling... sorry als het zo wordt opgepikt :o
ik bedoelde met ervaren baksters omdat daarvan ik weet dat ze weten wat ik bedoel met op deze manier bekleden...

7

conny4u schreef:

Ervaren? :lol:

Ik heb het nl 1x gedaan. Jaren geleden (volgens mij had nog niet eens kinderen :think: ). En wel de allereerste keer dat ik uberhaupt met fondant in aanraking kwam. Ik had het gezien in een engels kerstkookboek en dat heb ik precies volgens recept nagemaakt.
Dus eerst een kerstcake, daarna gesmolten abrikozenjam, dan een laag marsepein, dan weer gesmolten abrikozenjam en dan een laag fondant. Die fondant had ik zelf gemaakt volgens recept en in mijn herinnering was het, als ik nu zo terug kijk, enorm goed gelukt! Was toen een hele mooie cake. Bij gebrek aan molds ed, heb een kerstklok uitgestoken en die erop geplakt (veel te dik). kleurtjes, had ik toen nog nooit van gehoord. :lol:

Mijn hele familie, mezelf incluis vonden het helemaal niet lekker en idd veel te zoet, dus iedereen heeft die laag eraf zitten plukken, voordat ze aan de cake begonnen. Ik heb het daarom nooit meer gedaan.

Jaaaaaren later (oktober 2009), werd ik door een vriendin meegesleept naar een workshop in Donderen, voor ons allebei de eerste! Er ging  een wereld voor mij open en ben sindsdien verslaafd aan het werken met fondant en aanverwante artikelen. Lekker vind ik het nog steeds niet ;) En dubbel bekleden heb ik dus ook daarna nooit meer gedaan. In mijn herinnering werd het wel mooi strak. Alleen die hoeken he......... :think: Volgens mij had ik die als een cadeautje ingevouwen of zo iets...........Tja wist ik veel....... :lol:

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

8

conny4u schreef:

ik bedoelde met ervaren baksters omdat daarvan ik weet dat ze weten wat ik bedoel met op deze manier bekleden...

Ik vind mezelf niet ervaren, maar toch weet ik wel wat je bedoelt  ;) . Of ben ik dan wel ervaren? :think:  :lol:
Ik zit (te?) veel op het forum en qua theorie weet ik meer dan in de praktijk . Vind ik zelf dan......
@Heidimaris: in Engeland eten ze volgens mij de bekleding niet eens op. Vinden ze zelf ook te zoet, denk ik  :)

Ik weet dat Tirza dit doet  :Y

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

dank je wel voor de "ervaren ervaringen" :lol:

11

Volgens mij doet miss Pebble dit ook altijd.

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

12

Esther68 schreef:

@Heidimaris: in Engeland eten ze volgens mij de bekleding niet eens op. Vinden ze zelf ook te zoet, denk ik  :)

dat geldt niet voor iedereen  :nooo
en ze werken daar veel met fruitcake wat al supermachtig is. en dan nog 0,5 tot 1cm marsepein erop en zelfde dikte fondant :Y

Voor de duidelijkheid, dat doe ik niet :lol: Ik rol extra dun als ik dubbel bekleedt :Y Idd bij witte bruidstaarten doe ik dat alleen, of als mensen dat graag willen. Voor een proeverij maak ik nl 3 taartjes, 1 met marsepein, 1 met fondant, 1 dubbel. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat ze die dubbele bekleding erg lekker vinden en daarvoor kiezen :Y
ik zet de met marsepein bekleedde taart overigens in de koelkast, als de fondant er dan overheen gaat ligt er een laagje condens op de taart en plakt het vanzelf. :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

13

Ik doe dat ook bij witte brujidstaarten. Ik rol het marspein heel dun uit (gemiddeld gaat er 50 gram per gebruikt ei op, snap je 'm  :think:  dus bijv. 20 cm rond 4 eieren gebruikt = 200 gr marsepein). Daaroverheen dezelfde dunne laag fondant.. Het schijnt nu niet meer door, en is strak.
Bij proeftaartjes laat ik het verschil proeven: 1x fondant, 1 x marsepein 1 x dubbel. Altijd voorkeur voor marsepein en dan is de dubbele laag een goede 2e, want dit is minder zoet en zachter dan fondant. Dit wordt dus meestal de uiteindelijke keuze, want het moet toch in de meeste geval wit/ivoor.

Groet, Jolanda

14

Jol321 schreef:

Ik doe dat ook bij witte brujidstaarten. Ik rol het marspein heel dun uit (gemiddeld gaat er 50 gram per gebruikt ei op, snap je 'm  :think:  dus bijv. 20 cm rond 4 eieren gebruikt = 200 gr marsepein). Daaroverheen dezelfde dunne laag fondant.. Het schijnt nu niet meer door, en is strak.
Bij proeftaartjes laat ik het verschil proeven: 1x fondant, 1 x marsepein 1 x dubbel. Altijd voorkeur voor marsepein en dan is de dubbele laag een goede 2e, want dit is minder zoet en zachter dan fondant. Dit wordt dus meestal de uiteindelijke keuze, want het moet toch in de meeste geval wit/ivoor.

even off-topic :o  goeie tip over: 50 gram per gebruikt ei.
hoeveel doe je dan als je het in ene keer bekleed?
als ik vragen mag?? ;)

Groetjes, Franka

15

dank je wel voor de uitleg jolanda en Tirza...
dat is wat ik bedoelde...
;)

16

100 gram :Y
inclusief het gewicht van het decoreren, 125 gram :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

17

Fibi schreef:

even off-topic :o  goeie tip over: 50 gram per gebruikt ei.
hoeveel doe je dan als je het in ene keer bekleed?
als ik vragen mag?? ;)

Net als Tirza: ca 100 gram. Ik pak om uit te rollen iets meer: bijv.  voor de 20cm gebakken met 4 eieren (8cm hoog), neem ik 450 gram marsepein (en van het afsnijden hou ik zeker 100 gram over).

Groet, Jolanda

18

makatralsy schreef:

Volgens mij doet miss Pebble dit ook altijd.

:Y

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

19

angelavanderploeg schreef:
conny4u schreef:

:o  :o  :o Dank je wel Angela!!!!  :o  :o  :o  En t boek is n groot succes!! ( met dank aan mn dochtertje van 4.... hihihi)

20

@Tirza & Jol321: Bedankt voor jullie reactie!! top :thumb:

Groetjes, Franka