1

Onderwerp: Nog 2 vraagjes ... afsmeren & fondant

Hey iedereen,

Na m'n stapeltaartje van gisteren zit ik met nog 2 vraagjes, heb al een beetje rondgezocht, maar het zo 1 2 3 niet kunnen vinden.

Het afsmeren van de taart ... hoe dik doen jullie dit? Ik heb bij mezelf het vermoeden dat ik het te dik doe, omdat het fondant zo bobbelig eindigt en ik het niet mooi glad krijg  :s

En dan de fondant ... bij het maken van de rolletjes begon het een beetje te barsten/scheuren. Toen ik op het laatst de onderste laag nog wou versieren door er suikersterretjes in te duwen, begon het ook te barsten (was een uurtje na het bekleden). Hetzelfde gebeurde met het rimpelstukje op m'n 18+ taart.
Ik heb rolfondant van Bakels Pettinice gebruikt, nu zag ik in de webshop erbij vermeld staan dat het 'stevig en uithardend' is ... heeft het daarmee te maken?
Ik vond dit fondant echt heerlijk werken, hoe kan ik het in het vervolg tegengaan? Of toch switchen naar een ander merk?

Groetjes Carly

The Cake Is Not A Lie!!!

2

Re: Nog 2 vraagjes ... afsmeren & fondant

afsmeren zo dun mogelijk.

en sterretjes kan je er beter op lijmen dan erin duwen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Heb gemerkt dat ik afsmeren met ganache heel mooi vind.

Mooie strakke lijnen die ik anders echt niet voor elkaar krijg..

Xx

If it fits in a toaster, i can cook it!

4

Laat je de bc wel opstijven in de koelkast? Ik doe 1x dun, dan in de koeling om de bc hard te laten worden. Met warm mes glad maken. Evt. nog 2de laag bc (meestal wel), die na uur ook weer met warm mes glad strijken.
Volgens mij zijn hier wel veel topics over  :)  :Y

5

Dankjewel iedereen :D

Van 't afkoelen en dan met een warm mes glad strijken had ik inderdaad gelezen, maar ik twijfelde meer over de dikte van de buttercream ;) Volgende keer dus zo dun mogelijk  :Y

Van 't weekend inderdaad even eetbare lijm halen.
Alleen waarom er nou barstjes inkomen tijdens 't verwerken van de fondant blijft me een raadsel  :s

The Cake Is Not A Lie!!!

6

Alotofalot schreef:

Alleen waarom er nou barstjes inkomen tijdens 't verwerken van de fondant blijft me een raadsel  :s

De fondant van Bakels hard heel snel uit. Die is ook niet echt bedoeld voor bekleden, meer voor lussenstrikken en andere rechtopstaande versieringen.
Zorg bij het bewerken van Bakels fondant dat je zoveel mogelijk afdekt, ieder stukje dat je even niet gebruikt inpakken in folie of tupperware oid.

Voor bekleden (en versieringen die niet hard hoeven te zijn zoals een rand) is een zachte fondant zoals Funcakes een handigere keuze.

Succes met de volgende

7

Bakels fondant is juist prima om mee te bekleden  :Y . Je moet het heel goed kneden dan heb je minder last van scheuren. Gebruik je wel een smoother om het glad te krijgen na het bekleden?

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

8

Helaas nog geen smoother in m'n bezit :( Staat wel op 't verlanglijstje.
Ik vond Bakels heerlijk om mee te werken ... had hiervoor van een vriendin een wat restjes fondant gekregen die niet ophielden met plakken en waar m'n handen van kleurden (was rood en zwart) ... toen ik zelf Bakels had gehaald voor 't eerst met plezier ermee kunnen werken.
Kneden zit wel goed, klinkt misschien vreemd maar vind fondant zo lekker voelen als je 't kneedt :D

Maar misschien inderdaad voor randjes enzo een andere fondant halen ... daar ben ik toch wel wat langer mee bezig dan bekleden.

Dankjulliewel iedereen :D

The Cake Is Not A Lie!!!