1

Onderwerp: Ganache met pure chocola te bitter

Gisteren heb ik voor het eerst ganache gemaakt en ik (en de aanstaande jarige) vond de smaak veelste bitter   :nooo . Ik had bij de aldi 85% pure chocola gehaald ...

Wat voor chocola gebruiken jullie hiervoor ? En heeft iemand ook weleens dit ervaren en de soort chocola (met melk en puur oid) aangepast , kan dit ook ?

Ben benieuwd want dit was een probeersel maar voor zaterdag moet ik er weer een maken en die moet goed zijn voor mijn zoontjes verjaardag.

2

Re: Ganache met pure chocola te bitter

Ik doe altijd half melk half puur. Is véél lekkerder.

Jacqueline

3

jullie gebruiken gewoon chocoladerepen hiervoor ???

dacht dat het minstens 50 % cacao moest bevatten ,
of hoeft dat dus niet ?

4

Het kan zelfs met witte chocola!! (Dan wel de helft miner slagroom gebruiken)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

is die chocola wel lekker dan? daar kan het ook aan liggen, dat de chocola zelf bitter is.

volgens mij is pure chocola namelijk nooit bitter, maar dat kan aan mij liggen.

of heb je pijnboompitten gegeten? ;)

I never met a calorie I didn't like....

6

Ik gebruik ook altijd half puur half melk,
en dan de repen van het c1000 merk gaat prima en lekker.

7

ik heb het vrijdag  gemaakt en had hetzelfde probleem. ik had choco 50% puur 400 gr met 400 ml slagroom... was echt niet lekker. heb er vanille suiker bij gedaan, 200 gram melk choco en bijna 200 gram poedersuiker. en nog vond ik hem te bitter. mijn gasten ook :s
volgende keer probeer ik het gewoon alleen met melkchoco....

8

Ik gebruik ook de helft puur en de andere helft melkchocolade. Is echt heerlijk!!  :9

9

Ik gebruik alleen de pure repen van verkade ik vind het heerlijk.

10

Ik gebruik pure repen van Albert Heijn eigen merk en dat gaat prima!

Groetjes, Monica

11

de een houdt nou eenmaal van puur en de ander van melk. Gewoon een kwestie van smaak!! :Y

12

Ganache is een van de meest geliefde vullingen bij ons. Ik gebruik daar altijd 60% chocolade voor. Ik kan me goed voorstellen dat het met 85% te bitter wordt. Ik kan geen merken noemen want ik woon niet in Nederland.
Ju kunt overigen alle chocolade soorten gebruiken, ook wit. Je moet dan wel een grotere hoeveelheid chocolade gebruiken dan bij bitter.
Om hem met witte chocolade te laten opstijven gebruik ik b.v. 400 gr. chocolade op 250 gr. room. Bij bittere chocolade zijn de hoeveelheden gelijk.

13

Ik gebruik ook melk. Alleen bij het opkloppen gaat het dan een soort van schiften, herkennen jullie dit? Als het is afgekoeld is het mooi glad en dik, en als ik het opklop wordt het schilferig. Misschien komt dat door de melkchocolade?

Je kunt trouwens niet alle chocolade gebruiken. Laatste kocht ik repen van nestle bij Xenos, toen ik het probeerde te smelten werd het een grote vette bal. Het was ook vieze chocolade die niet smelt in je mond. Denk teveel cacaoboter? Daar moet je dus ook op letten.

14

Nee, juist te weinig cacaoboter en andere vetten daarvoor in de plaats. Dan werkt het dus niet.
En als het schilferig wodt kan he took nog zijn dat je te lang klopt en dat je slagroom boter wordt.

15

Ik vraag me eigenlijk af hoe je de chocola hebt verwarmd. Want als je dat in de magnetron doet en de chocolade te heet wordt dan verbrandt het van binnenuit en wordt het bitter.

Groetjes, Monica