1

Onderwerp: hoe voorkom ik scheuren tijdens bekleden

wie weet hier raad mee.vorige week een 2de taart gemaakt bekleed met marsepein.alles keurig erop gekregen,was best trots op mezelf dat het gelukt was,dat trotse gevoel duurde niet lang :(  want kort daarna zag ik allemaal scheurtjes in de marsepein.hoe voorkom ik dat,en wat is er mis gegaan.weet zelf ook niet :o

heb kant en klare marsepein gebruikt,en misschien te dun uit gerold.

wie kan mij helpen.alvast bedankt.

liefde en passie voor taarten bakken.

2

Re: hoe voorkom ik scheuren tijdens bekleden

Heel goed kneden  tot het goed soepel is en niet te dun uitrollen.
Niet te hard wrijven. Succes  :)  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

oke bedankt.over 2weken mag ik weer in de herkansing voor me nichtje.

4

Bedoel je scheurtjes in de rand of overal? Ik heb nl soms last van scheurtjes in het oppervlak van de randen en kreeg ook het advies om de martsepein goed te kneden. Soms kneed/rol ik de bal zeker een half uur en dan nog heb ik scheurtjes. Ligt er ook aan welke kleur ik gebruik trouwens. Donkere kleuren hebben het eerder.

5

Esther68 schreef:

Bedoel je scheurtjes in de rand of overal? Ik heb nl soms last van scheurtjes in het oppervlak van de randen en kreeg ook het advies om de martsepein goed te kneden. Soms kneed/rol ik de bal zeker een half uur en dan nog heb ik scheurtjes. Ligt er ook aan welke kleur ik gebruik trouwens. Donkere kleuren hebben het eerder.

de scheurtjes zitten in de randen,voornamelijk aan de onderkant.oke had blauw gebruikt ligt het daaraan,vond het ook een beetje dof.

6

Zorg dat je marsepein lekker warm is.
Als je het in de buurt van de verwarming zet (niet te dichtbij) hoef je niet eindeloos te kneden.

7

Ilonas schreef:

Zorg dat je marsepein lekker warm is.
Als je het in de buurt van de verwarming zet (niet te dichtbij) hoef je niet eindeloos te kneden.

oke.helpt dit ook tegen scheurtjes??? :o

8

Esther68 schreef:

Dit heb ik ook maar dan met fondant, vooral met de voorgekleurde kleuren (blauw, paars, rood)

www.piesforfun.nl     ----        Groetjes, Susanne

9

Heeft iemand hier misschien een handige tip om fondant op te pakken zodat ik 't op de taart kan leggen zonder dat het scheurt?

beginnertje schreef:

Heeft iemand hier misschien een handige tip om fondant op te pakken zodat ik 't op de taart kan leggen zonder dat het scheurt?

de lap op je onderarm leggen en dan (deels)omhoog, taart ernaast en je kan het er dan zo opschuiven(lukt makkelijk aangezien je fondant uitgerold is op poedersuiker(bij mij dan) en dus makkelijk glijd.)

like it...love it....till you just can't resist !!!!

scheuren kan je het best voorkomen door:
* even in de magnetron(voorkomt uren lang kneden)
* kneden (ja, als nog) :x
* ja handen insmeren met wat crisco en dan nog meer kneden(dan  plakt het ook niet vast aan de ondergrond)
* niet te dun uitrollen
*niet te hoog optillen (en geen lange nagels hebben :o )
* goed met je smoother gladstrijken

dat is wat ik meestal doe, hoop dat je er wat aan hebt

12

Ik heb juist begrepen dat wanneer je marsepein in de magnetron doet (wat ik ook soms doe.... O-) ) de marsepein juist uitdroogt, dus kans op scheurtjes is groter, denk ik.

@Wilmel: wanneer ik scheurtjes aan de onderkant heb ligt dit meestal aan te dun uitrollen en te gehaast werken.

13 Laatst bewerkt door Wilmel (18-01-2011 19:51)

Esther68 schreef:

Ik heb juist begrepen dat wanneer je marsepein in de magnetron doet (wat ik ook soms doe.... O-) ) de marsepein juist uitdroogt, dus kans op scheurtjes is groter, denk ik.

@Wilmel: wanneer ik scheurtjes aan de onderkant heb ligt dit meestal aan te dun uitrollen en te gehaast werken.

oke dus de magnetron is geen succes :think: .jammer dacht dat ik dan niet lang hoefde te kneden.dus niet te dun uitrollen.dankje wel,zal het binnenkort weer eens proberen.

14

TaartenMutsie schreef:

scheuren kan je het best voorkomen door:
* even in de magnetron(voorkomt uren lang kneden)
* kneden (ja, als nog) :x
* ja handen insmeren met wat crisco en dan nog meer kneden(dan  plakt het ook niet vast aan de ondergrond)
* niet te dun uitrollen
*niet te hoog optillen (en geen lange nagels hebben :o )
* goed met je smoother gladstrijken

dat is wat ik meestal doe, hoop dat je er wat aan hebt

.

hoorde dat de magnetron geen succes was,en dat het uitdroogt.(zie hier onder)hoe lang moet het ongeveer in de magnetron.

bedankt voor je tip hier boven.

15

Als je de marsepein of fondant uitrolt op een plastic mat (bijvoorbeeld een stuk van 50X50 cm van een tafelzeil) dan kan je het na het uitrollen zo op de taart leggen. Mat eraf halen en de laag ligt op je taart!

16

Go4Cake schreef:

Als je de marsepein of fondant uitrolt op een plastic mat (bijvoorbeeld een stuk van 50X50 cm van een tafelzeil) dan kan je het na het uitrollen zo op de taart leggen. Mat eraf halen en de laag ligt op je taart!

dat is een hele goeie tip bedank :thumb: t.ga het zeker uitproberen,maakt het wel een stuk makkelijker.

17

Het kan ook liggen aan de soort marsepein hoor. Ik heb eens een keer marsepein uit duitsland gebruikt, wat een drama! Scheurde echt aan alle kanten wat ik ook deed, zelfs dik uitrollen gaf amper verbetering.

Nu heb ik zowel zeelandia als funcakes gebruikt en de zeelandia is naar mijn mening wat slapper maar wel makkelijker te kneden, Ik had er echter een stapeltaart mee gemaakt die de volgende dag naar mijn zus moest, maar ondanks de doos was het sommige plekken enorm vochtig geworden, dus persoonlijk (ik weet dat heel veel hier het niet met me eens zijn  :o )) vind ik de funcakes 1/4 het fijnst werken, aangezien ik hiermee nog nooit problemen heb gehad.

Ik doe hem inderdaad voor het kneden maximaal 1 minuut in de magnetron (meestal eerst 30 seconden als het dan nog mega stug is nog eens 30 seconden) dan is hij heel goed te kneden en heb ik verder nooit meer last van scheuren gehad en is het ook na 1 of 2 dagen nog gewoon goed.

Ik wens iedereen hele fijne feestdagen en een goed 2012!!

18

Magnetron en fondant wil wel hoor. Als je daarna maar Crisco gebruikt :Y

19

Idelet schreef:

Magnetron en fondant wil wel hoor. Als je daarna maar Crisco gebruikt :Y

maar kan marsepein er ook in :o

20

freijak schreef:

Het kan ook liggen aan de soort marsepein hoor. Ik heb eens een keer marsepein uit duitsland gebruikt, wat een drama! Scheurde echt aan alle kanten wat ik ook deed, zelfs dik uitrollen gaf amper verbetering.

Nu heb ik zowel zeelandia als funcakes gebruikt en de zeelandia is naar mijn mening wat slapper maar wel makkelijker te kneden, Ik had er echter een stapeltaart mee gemaakt die de volgende dag naar mijn zus moest, maar ondanks de doos was het sommige plekken enorm vochtig geworden, dus persoonlijk (ik weet dat heel veel hier het niet met me eens zijn  :o )) vind ik de funcakes 1/4 het fijnst werken, aangezien ik hiermee nog nooit problemen heb gehad.

oke thanks voor de tip.heb hier wat bruikbare tips gehad,ga alles gewoon uitproberen :D  en kijken wat het beste werkt.

Ik doe hem inderdaad voor het kneden maximaal 1 minuut in de magnetron (meestal eerst 30 seconden als het dan nog mega stug is nog eens 30 seconden) dan is hij heel goed te kneden en heb ik verder nooit meer last van scheuren gehad en is het ook na 1 of 2 dagen nog gewoon goed.

21

Wilmel schreef:
freijak schreef:

oke thanks voor de tip.heb hier wat bruikbare tips gehad,ga alles gewoon uitproberen :D  en kijken wat het beste werkt.

hier nogmaals mijn berichtje.zat te suffen, :o dacht dat ik het niet verzonden had.maar zit tussen jou tekst.

22

Wilmel schreef:
Go4Cake schreef:

dat is een hele goeie tip bedank :thumb: t.ga het zeker uitproberen,maakt het wel een stuk makkelijker.

Ik heb gisteren op youtube gezien dat die vrouw het grote ronde stuk fondant op de deegroller rolde. dus de poederkant naar boven opgerolt boven je taart uit rollen, dus gistermiddag heb ik dat ook geprobeert en dat werkt super geen gedoe dat het scheurt of onhandig vast houd niks niet gewoon op de deegroller roller en uit rollen.

mijn 2de taart is super goed gelukt!

foto's???  :rolleyes:

24

ik kan nu niet op mijn album komen zegt internet. Heb inmiddels 3 taarten gemaakt. mijn 2de taart was echt mooi ondanks wat kleine foutjes naturlijk. MIn 3de taart voor mijn ouders, was een drama!! het fondant blijft zacht nu nog en heb hem woensdag al gemaakt! snap er helemaal niks van en weer te dun fondant uitgerolt.

de 2de taart heb ik gemaakt, en die had me man mee naar zijn werk genomen het die was helemaal super de botercreme, de fondant laag de vulling alles !

25

beginnertje schreef:

ik kan nu niet op mijn album komen zegt internet. Heb inmiddels 3 taarten gemaakt. mijn 2de taart was echt mooi ondanks wat kleine foutjes naturlijk. MIn 3de taart voor mijn ouders, was een drama!! het fondant blijft zacht nu nog en heb hem woensdag al gemaakt! snap er helemaal niks van en weer te dun fondant uitgerolt.

de 2de taart heb ik gemaakt, en die had me man mee naar zijn werk genomen het die was helemaal super de botercreme, de fondant laag de vulling alles !

Welke kleur fondant heb je gebruikt voor de taart van je ouders? Sommige kleuren blijven namelijk erg zacht en zijn heel lastig mee te werken. Of heb je zelf gekleurd?